تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اختیارات دولت شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی از جمله نوار غزه می‌شود. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «محمد مصطفی»، نخست وزیر فلسطین تشکیلات خودگردان فلسطین امروز -سه‌شنبه- تاکید کرد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین با مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی بیت‌المقدس شرقی محور راهکار دو کشوری قرار دارد. مصطفی از ... تشکیلات خودگردان: بدون غزه کشور فلسطین وجود نخواهد داشت

ادامه

تشکیلات خودگردان فلسطین, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

چین با اشاره به حضور نمایندگان گروه‌های حماس و فتح در پکن، اعلام کرد که آنها برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی به توافق رسیدند. به گزارش ایرنا از رویترز، لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر قصد خود برای ادامه گفت وگو ... چین از توافق حماس و فتح برای گفت‌وگو در مورد آشتی ملی خبر داد

ادامه

اسراییل, چین, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا, فلسطین, همبستگی

به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

کارگران و زحمتکشان برضد جنگ، سرکوب و برای صلح مبارزه می‌کنند! کارگران و زحمتکشان میهن ما درحالی به‌پیشواز ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر می‌روند که سالی پر از رزم و پیکار را پشت‌سر گذاشتند. زحمتکشان در مقایسه با دیگر انتخابات در اسفندماه سال گذشته در کارزار نه قاطع به انتخابات فرمایشی و شکست آن ... به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

ادامه

آزادی, ارتجاع, استبداد, استقلال, اسراییل, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, بازنشستگان, پرستاری, تجاوز نظامی, جهان, خصوصی‌سازی, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فرهنگیان, فلسطین, معیشت, مقاله, ناتو, نسل‌کشی, همبستگی

وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

گروهی از وکلای دولت آمریکا با توجه به گزارش‌ها درباره جنایات جنگی اسرائیل در غزه که آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا تلقی کرده‌اند، خواستار متوقف شدن عرضه تسلیحات آمریکا به اسرائیل شدند. به گزارش ایسنا، گروهی از وکلای داخل و خارج از کشور، از جمله، حداقل ۲۰ نفر از آن‌ها که در ... وکلای دولت آمریکا از بایدن خواستند کمک نظامی به تل‌آویو را متوقف کند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, اسراییل, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, خبر, فلسطین

چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

وزارت خارجه چین جنایات رخ داده در بیمارستان الشفا را شوکه کننده خواند و آن را محکوم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ توحش اسراییل در نوار غزه به حدی رسیده است که دیگر تل آویو در مجامع بین‌المللی آبرویی ندارد و تمامی کشور‌ها اگر این رژیم را محکوم نمی‌کنند، دستکم دیگر خبری از حمایت از ... چین: کشف گور‌های جمعی در بیمارستان الشفا شوکه کننده است

ادامه

اسراییل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صهیونیسم, فلسطین

آمریکا قطعنامه پیشنهادی الجزایر برای برقراری آتش بس در غزه را هم وتو کرد

ایالات متحده آمریکا بار دیگر قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در غزه را که این بار از سوی الجزایر به نمایندگی از کشورهای گروه عربی در سازمان ملل ارائه شده بود، برغم کسب ۱۳ رای مثبت اعضای این شورا، وتو کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، ایالات متحده آمریکا در نشست روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود که باید توسط همه طرف‌ها رعایت شود.

این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری است که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل: جان فلسطینیان مهم است

عمار بنجاما، سفیر و نماینده الجزایر در سازمان ملل پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی کشورش گفت که خواستار آتش‌بس، کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و پایبندی به دستورات دادگاه لاهه در جلوگیری از نسل‌کشی احتمالی در غزه است.

وی گفت: ما ادعا می‌کنیم که سکوت گزینه مناسبی نیست. اعضای شورای امنیت مسئولیت دارند به اقداماتی که حامی صلح و امنیت بین‌المللی است رای دهند. «رای مثبت به این پیش‌نویس قطعنامه حمایت از حق زندگی فلسطینیان است. برعکس، مخالفت با آن به معنای تایید خشونت وحشیانه و مجازات دسته جمعی تحمیل شده به فلسطینیان است.»

وی ادامه داد: رد این پیشنهاد به منزله «تایید گرسنگی به عنوان وسیله‌ای برای جنگ علیه صدها هزار فلسطینی» است.

سفیر الجزایر در سازمان ملل سپس گفت: «ما باید از خود بپرسیم، چند انسان بیگناه دیگر باید قربانی شوند تا شورا آتش‌بس را ضروری بداند؟ جان فلسطینیان مهم است. هر کدام ما در مورد موضع خود در این فصل غم انگیز تاریخ تصمیم می‌گیریم.»

نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل ادامه داد: شورای امنیت نمی‌تواند در برابر درخواست آتش‌بس در غزه منفعل باشد.

دفاع سفیر آمریکا از وتوی قطعنامه آتش بس فوری در غزه

اما لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به رغم وتوی قطعنامه‌های آتش‌بس از سوی کشورش مدعی شد: “غیر نظامیان باید محافظت شوند و به کمک‌های بشردوستانه دسترسی داشته باشند.”

سفیر آمریکا مطالبی از قطعنامه جایگزین آمریکا را مطرح کرد که به صراحت اقدامات حماس را محکوم می‌کند و ادعا کرد که شورای امنیت نیز ‌در محکوم‌ کردن حماس منفعت دارد و هیچ تلاشی برای “پوشش” خشونت طولانی رفح ندارد.

گرینفیلد گفت که آمریکا با قطعنامه پیشنهادی الجزایر مخالف است، زیرا تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق آزادی گروگان‌ها شامل آتش‌بس در غزه را مختل می‌کند.

چین: وتوی آمریکا پیام اشتباه ارسال می‌کند

ژانگ جون، سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز گفت که «تنها با خاموش کردن شعله‌های جنگ در غزه می‌توانیم ازتنش در سراسر منطقه جلوگیری کنیم.»

سفیر چین در سازمان ملل، «صداقت الجزایر» را ستود و گفت: رای گیری اخیر «ناامیدی و نارضایتی» بوجود آورده است. وتوی آمریکا بار دیگر “پیام اشتباهی را ارسال می‌کند” و اجماع شورا را تضعیف می‌کند.

نماینده چین با اشاره به مسئولیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی برای برقراری آتش‌بس، تاکید کرد که اسرائیل باید هر طرحی برای حمله زمینی به رفح را کنار بگذارد.

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز گفت: “هدف مشترک اعضا در توقف خونریزی در اسرع وقت است”.

نماینده فرانسه نیز با حمایت از آمریکا گفت که «غیرقابل درک» نیست که چرا شورای امنیت مستقیماً حملات حماس را محکوم نکرده است، اما حمله جدید اسرائیل به غزه نباید انجام شود.

نیکلاس دو ریویر، سفیر و نماینده دائم فرانسه گفت: «تنها راه کار دو کشوری احتمالاً می‌تواند نیازهای امنیتی اسرائیل و مردم اسرائیل و همچنین آرزوهای مشروع فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور را برآورده کند.

باربارا وودوارد، نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز در سخنانی با حمایت از مواضع آمریکا و برغم آنکه به قطعنامه پیشنهادی الجزایر رای ممتنع داد، گفت: “ما خواستار تعلیق فوری درگیری هستیم.”

گیلعاد اردان سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز در سخنانی مدعی شد: واژه آتش‌بس به گونه‌ای مطرح می‌شود که گویی راه‌حل جادویی برای همه مشکلات منطقه است. آتش‌بس تنها به بقای حماس می‌انجامد.

ریاض منصور سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل نیز وتوی آمریکا درباره قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را «بی‌ملاحظه و خطرناک» خواند و گفت: پیامی که امروز با این وتو به اسرائیل داده شد، این است که می‌تواند به کشتار ادامه دهد.

گروه نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل متحد پیش از این گفته بود: شورای امنیت سازمان ملل باید [در این زمینه] فوراً اقدام کند زیرا نمی‌تواند گوش‌های خود را در برابر مطالبات جامعه جهانی و افکار عمومی جهانی که خواستار آتش‌بس در غزه هستند، ببندد.

گروه نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل با اشاره به احتمال انجام یک حمله نظامی زمینی قریب الوقوع توسط رژیم اشغالگر اسرائیل علیه شهر رفح در جنوب غزه، در بیانیه خود اضافه کردند:‌ قابل اغراق نیست که این تصمیم مقامات اسرائیل تهدید جدی علیه یک منطقه پرجمعیت است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در آن به سرمی‌برند و ممکن است عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

کوبا: آمریکا همدست و شریک اسرائیل در نسل کشی فلسطینیان است

میگل دیاز کانل رئیس جمهوری کوبا در واکنش به وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره غزه توسط آمریکا تاکید کرد که واشنگتن همدست و شریک اسرائیل در فاجعه ی نسل کشی فلسطینیان است. به گزارش ایرنا، دیاز کانل سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: آمریکا بار دیگر قطعنامه شورای سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه و ... کوبا: آمریکا همدست و شریک اسرائیل در نسل کشی فلسطینیان است

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, الجزایر, انگلس, تحلیل, سازمان ملل, فلسطین, کوبا

رئیس جمهوری کلمبیا: آنچه در در غزه می‌گذرد، نسل‌کشی است

«گوستاوو پترو» رئیس جمهوری کلمبیا از مواضع همتای برزیلی خود در قبال جنایات اسرائیل حمایت کرد و گفت آنچه که در غزه جریان دارد، نسل‌کشی است. به گزارش ایرنا، پترو سه‌شنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: همبستگی کامل خودم را با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل اعلام می‌کنم. در غزه، نسل‌کشی جریان ... رئیس جمهوری کلمبیا: آنچه در در غزه می‌گذرد، نسل‌کشی است

ادامه

آمریکای لاتین, اتحادیه آفریقا, اتیوپی, اسراییل, برزیل, تحلیل, جهان, زنان, فلسطین, کلمبیا, کودکان, نسل کشی, همبستگی

حمایت مورالس از داسیلوا؛ عنصر نامطلوب اعلام شدن ازسوی اسرائیل امتیاز است

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی حمایت خود از رئیس‌جمهوری برزیل در برابر حمله‌های لفظی اسرائیل به دلیل «دفاع او از حیثیت و جان فلسطینی‌ها» را ابراز کرد و گفت: عنصر نامطلوب خوانده شدن از سوی رژیم نسل‌کش اسرائیل، امتیازی است که تعهد به صلح در برابر جامعه بین‌المللی را تایید می‌کند. به گزارش روز سه ... حمایت مورالس از داسیلوا؛ عنصر نامطلوب اعلام شدن ازسوی اسرائیل امتیاز است

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, برزیل, بولیوی, تحلیل, جهان, خاورمیانه, زنان, فلسطین, کودکان, نسل کشی

رئیس‌جمهور خسته و تصویر تاریک اوکراین

وضعیت ناامیدکننده ارتش اوکراین از محورهای اصلی کنفرانس امنیتی مونیخ بود؛ ولودیمیر زلنسکی «رئیس‌جمهور خسته اوکراین» ضمن آنکه همچنان مطالبات خود را مبنی بر دریافت تسلیحات بیشتر عنوان کرد، دائما ادعا می‌کند که موقعیت اوکراین کل اروپا را به خطر خواهد انداخت و روسیه در گام بعدی به کشورهای حوزه بالتیک و حتی لهستان حمله ... رئیس‌جمهور خسته و تصویر تاریک اوکراین

ادامه

آمریکا, اسراییل, المان, امنیتی, اوکراین, بالتیک, جهان, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, گزارش, لهستان