خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

کمیسیون اروپا قصد دارد با ارائه طرحی تازه، راه‌هایی برای تقویت صنایع نظامی اتحادیه اروپا و همچنین حرکت به‌سوی وضعیت اقتصاد جنگی ارائه کند. باشگاه خبرنگاران: مقامات اروپایی اعلام کردند «تیری برتون» کمیسیونر صنایع اروپایی پیشنهاد‌هایی را ارائه خواهد کرد تا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا را به خرید بیشتر سلاح از شرکت‌های اروپایی تشویق کرده ... خیز بروکسل به‌سوی «اقتصاد جنگی»

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, گزارش, ناتو

روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

آمریکا، ائتلاف «پنج چشم» علیه چین شکل داد

یک خبرنگار مستقل اظهار کرد، آژانس‌های اطلاعاتی غربی توانسته‌اند به دلیل شبکه‌های رو به گسترش کابل‌های فیبر نوری حوزه خاورمیانه به داده‌ها و ترافیک ارتباطاتی این منطقه دسترسی پیدا کنند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پل کوچرین، خبرنگار مستقل در مقاله‌ای در میدل ایست آی نوشت: ائتلاف اطلاعاتی غربی موسوم به “پنج چشم” متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزیلند چندین دهه از طریق کابل‌های فیبر نوری استراتژیک دریای سرخ از منطقه خاورمیانه جاسوسی کرده‌اند.

 

طبق گزارش کوچرین دو سازمان شامل آژانس امنیت ملی آمریکا و مقر ارتباطات دولتی انگلیس در این زمینه بازیگران اصلی بوده و از طریق  تاسیسات شناخته شده و ناشناس در منطقه برای جمع آوری داده‌ها استفاده کرده‌اند.

 

به گفته این خبرنگار، حجم عظیمی داده شامل تماس‌های تلفنی، محتوای ایمیل‌ها، تاریخچه سر زدن به سایت‌های اینترنتی و فراداده به همراه اطلاعات نظامی، مالی و دولتی در طی این برنامه مورد رهگیری قرار گرفته‌اند.

 

او از آلن مولدین، مدیر تحقیقات در شرکت تحقیقات مخابراتی تله ژئوگرافی در واشنگتن نقل قول کرد که گفته است، مردم عادی از اهمیت کابل‌های فیبرنوری برای استراق اطلاعات بی‌خبرند. او گفت آنها فکر می‌کنند تلفن‌های هوشمند بی‌سیم بوده و از طریق هوا داده دریافت می‌کنند اما نمی‌دانند که داده‌ها را در اصل از طریق کابل‌ها دریافت می‌کنند.

 

کوچرین به مصر به عنوان یک نقطه مهم تلاقی کابل‌های فیبرنوری اشاره و عنوان کرد ۱۵ کابل عبوری از مصر بین دریای مدیترانه و دریای سرخ دربردارنده ۱۷ تا ۳۰ درصد ترافیک اینترنت جمعیت جهان یا در واقع مسئول داده‌های ۱.۳ تا ۲.۳ میلیارد نفر هستند.

 

همچنین آمریکا سازوکارهای اشتراک اطلاعات بیشتری با برخی کشورهای اروپایی، ژاپن و کره جنوبی به نسبت مصر برای رهگیری داده‌ها از روسیه و چین دارد.

 

این خبرنگار اینکه ائتلاف پنج چشم بتواند از این کابل‌ها در مصر یا آبهای ارضی آن استفاده کند رد نکرده و به اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ درباره یک پایگاه مخفی آژانس امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه اشاره کرده است.

 

آمریکا، ائتلاف «پنج چشم» علیه چین شکل داد

 

خبرگزاری رویترز نیز روز شنبه اعلام کرد که آمریکا با تشکیل یک اتحادیه موسوم به «پنج چشم» متشکل از آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و زلاند نو، ائتلاف اطلاعاتی طبقه بندی شده جدیدی را علیه چین تشکیل داد.

 

بر اساس این گزارش، این پنج کشور عضو اتحادیه اطلاعاتی از آغاز سال جاری میلادی بارها در باره فعالیت‌های خارجی چین با کشورهای خاص اطلاعات محرمانه‌ای را تبادل کرده‌اند.

 

این گزارش همکاری فزآینده این اتحادیه با کشورهایی از جمله آلمان و ژاپن را نشانه ای از وجود یک جبهه جهانی گسترده علیه سرمایه گذاری ها و عملیات نفوذی چین ارزیابی کرد و به نقل از برخی از مقام های مطلع اعلام کرد که این اقدام به گسترش غیررسمی همکاری گروه ‘پنج چشم’ در مساله دخالت خارجی منجر شد.

 

البته مقامات کشورهای ژاپن و آلمان از اظهار نظر در این خصوص پرهیز می‌کنند.

 

براساس این گزارش هفت تن از مقامات چهار کشور این اتحادیه که خواستند نامشان فاش نشود ، اظهار داشته اند درحالیکه تمرکز اصلی این ائتلاف ‘پنج چشم’ بر روی چین است، اما اعضای این اتحادیه در گفت و گوهای درونی خود به موضوع ‘روسیه’ نیز توجه خاص دارند.

 

از جمله یک مقام آمریکایی در این خصوص به رویترز گفت: ‘چگونگی واکنش به راهبرد بین‌المللی جسورانه چین، بارها در رایزنی ها با متحدانمان مطرح شده است؛ اما چیزی که شاید به عنوان گفتمان یک منظوره آغاز شده بود، اکنون به مذاکرات جزیی‌تر در باره بهترین روش‌ها و فرصت‌های بیشتر برای همکاری میان اعضا تبدیل شده است’.

 

به گزارش رویترز، این افزایش همکاری بین شبکه ‘پنج چشم’ نشان می‌دهد که به رغم اخطارهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد آمادگی مواجهه یک سویه با چین، اعضای دولت وی پشت پرده سخت در تلاش هستند تا یک ائتلاف غیر رسمی برای مبارزه با پکن ایجاد کنند.

 

براساس این گزارش، چین که در مسیر توسعه اقتصادی و تجاری خود با واکنش‌های شدید آمریکا، استرالیا و دیگر کشورها روبرو بوده، اتهامات درباره تلاش برای نفوذ در دولت‌های خارجی و همچنین سیاسی کاری در سرمایه‌گذاری ها را رد کرده است.

 

به گزارش رویترز، اگرچه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تاکنون ادعا کرده است به تنهایی از پس سیاست های توسعه طلبانه مقامات چین بر می آید، اما تشکیل چنین ائتلافی بیانگر ضعف آمریکا برای مبارزه یک تنه با چین است و لذا اعضای دولت او همچنا می‌کوشند این مبارزه را با تشکیل ائتلاف های غیر رسمی عملی‌تر سازند.

جهت گیری‌های اصلی در راهکار جدید امنیت ملی آمریکا

دولت جو بایدن در راهکار جدید امنیت ملی مورد نظر خود، توجه اصلی را به روی چین- بعنوان “رقیب اصلی” آمریکا قرار داده، نقش متفاوتی برای روسیه تعریف کرده و برخی نقش آفرینان منطقه‌ای را هم از یاد نبرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, مقاله, میلیتاریسم

نیروی دریایی آمریکا، ناوگانی که دیگر قدرت اول جهان نیست

شمار رزمناوهای نیروی دریایی ارتش چین (PLAN) طی چند سال گذشته رو به افزایش گذاشته بطوری که اکنون تحلیلگران و ناظران بین‌المللی قدرت و توان نیروی دریایی چین را از نیروی دریایی آمریکا بالاتر و برتر می‌بینند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

دراستراتژی بایدن، چین تنها رقیبی‌ست که توان به‌چالش کشیدن نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را دارد

کاخ سفید با انتشار “رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی”، به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاست جهانی, فلسطین

به‌دنبال استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا در نروژ، فرمانده ارتش این کشور از احتمال درگیری با روسیه خبر داد

فرمانده ارتش نروژ با اشاره بر لزوم کاهش تنش‌ها در روابط با روسیه، بر نیاز به گفت‌و‌گو میان دو کشور تاکید کرد.

ادامه

امریکا, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, ناتو, نروژ