خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

نیروی دریایی آمریکا، ناوگانی که دیگر قدرت اول جهان نیست

شمار رزمناوهای نیروی دریایی ارتش چین (PLAN) طی چند سال گذشته رو به افزایش گذاشته بطوری که اکنون تحلیلگران و ناظران بین‌المللی قدرت و توان نیروی دریایی چین را از نیروی دریایی آمریکا بالاتر و برتر می‌بینند.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای شبکه خبری سی ان ان با پرداختن به این موضوع نوشت: چین در وضعیتی از ساخت و ساز کشتی است که جهان تاکنون چنین حجمی از ساخت کشتی را به خود ندیده است.

 

این رسانه خبری آمریکایی نوشت: از سال ۲۰۱۵میلادی تا به امروز، چین اقدام به ساخت کشتی‌هایی کرده است که اکنون این کشور را به بزرگترین قدرت دریایی در جهان بدل ساخته است.

 

بنابراین گزارش و اعلام «دفتر اطلاعات دریایی آمریکا» موسوم به «اونی» (ONI) شمار رزم ناوهای چین در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۲۵ فروند بود، اما تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۳۶۰ فروند رزمناو رسیده است که این تعداد، ۶۰ فروند بیش از رزمناوهای کنونی در ناوگان نیروی دریایی آمریکا است.

 

اونی پیش بینی می کند که شمار رزمناوهای نیروی دریایی ارتش آزادی بخش چین از هم اکنون تا چهار سال دیگر به ۴۰۰ فروند برسد.

 

سی ان ان در ادامه گزارش نوشت: «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، درباره بالا بردن توان نظامی نیروی دریایی این کشور گفته است؛ «ماموریت و وظیعه ساخت نیروی دریایی قدرتمند هرگز به فوریت امروز نبوده است».

 

این شبکه خبری آمریکایی افزود: نیروی دریایی آمریکا در گزارشی سال گذشته میلادی اعلام کرد طی دو دهه اخیر شمار رزمناوهای نیروی دریایی چین سه برابر شده است.

 

دراین گزارش آمده است: نیروی دریایی چین هم اکنون دارای بزرگترین فرماندهی نیروی دریایی در جهان است، آنها پیشرفته ترین رزمناوهای سطحی، زیردریایی، ناوهواپیمابر، جت های جنگنده، ناوهای تهاجمی آبی خاکی، زیردریایی هایی با توان حمل موشک های هسته ای، رزمناوهای گارد سالحی و کشتی های یخ شکن قطبی را ساخته اند.

 

سی ان ان افزود: برخی از این رزمناوها و شناورهای جنگی ساخت چین نه تنها برابر بلکه بهتر از دیگر رزمناوهای آمریکایی است.

 

بنابراین گزارش، «اندرو اریکسون» (Andrew Erickson) استاد کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا (US Naval War College) در گزارشی فوریه خود نوشت: ارتش چین نه تنها از کارخانه های کشتی سازی این کشور رزمناو دریافت می‌کند بلکه آنها رزمناوهایی با توانایی و قدرتی بالاتر برخوردارند.

 

این استاد کالج نیروی دریایی آمریکا به به ناوشکن های «تایپ ۰۵۵» (Type ۰۵۵ destroyer) – ناوشکن گریز از راداری که قابلیت پرتاب موشک های هدایت شونده را دارد، که برخی از تحلیلگران این نوع رزمناو چینی را به مراتب بهتر از رزمناوهای آمریکایی آبی خاکی از کلاس «تیکندروگا» (Ticonderoga-class) که یک ناو با قابلیت پرتاب موشک های هدایت شونده است، می‌دانند.

 

این گزارش می‌افزاید: درحالی که چین قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ شمار رزمناوهای نیروی دریایی خود را به ۴۰۰ فروند برساند، اما طرف آمریکایی بدون مشخص ساختن زمان خاصی، درنظر دارد تا ۳۳۵ فروند رزمناوها داشته باشد.

 

سی ان ان در ادامه این گزارش نوشت: البته هنوز نمی توان گفت که قدرت نیروی دریایی آمریکا به آخر رسیده است، چراکه شمار نیروی دریایی آمریکا با داشتن ۳۳۰هزار خدمه فعال بیشتر از طرف چینی است که درحال حاضر تنها ۲۵۰هزار نیروی فعال دریایی دارد.

 

این گزارش در ادامه با اشاره به توان بالاتر ناوهای هواپیمابر آمریکایی در قبال چین که شالوده آنها بر پایه ناوهای هواپیمابر روسی بنا نهاد شده است، افزود: نیروی دریایی آمریکا دارای ۹ هزار فروند موشک عمود پرواز است که از سطح رزمناوهای خود قابلیت پرتاب دارند درحالی که چین تنها یکهزار فروند از این نوع موشک با چنین قابلیتی را دارا است.

دراستراتژی بایدن، چین تنها رقیبی‌ست که توان به‌چالش کشیدن نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را دارد

کاخ سفید با انتشار “رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی”، به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاست جهانی, فلسطین

به‌دنبال استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا در نروژ، فرمانده ارتش این کشور از احتمال درگیری با روسیه خبر داد

فرمانده ارتش نروژ با اشاره بر لزوم کاهش تنش‌ها در روابط با روسیه، بر نیاز به گفت‌و‌گو میان دو کشور تاکید کرد.

ادامه

امریکا, جهان, حضور نظامی, خبر, روسیه, شرق اروپا, شمال اروپا, ناتو, نروژ