کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

کره شمالی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در سئول، یک موشک بالستیک به سوی آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی برای نخستین بار در دو ماه اخیر و همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سئول، ... همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

استقرار نیرو‌های ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

وزیر دفاع تایوان روز شنبه تایید کرد که نیرو‌های ویژه آمریکا در برخی از جزایر دور افتاده تایوان نزدیک به چین مستقر هستند. وزیر دفاع تایوان روز شنبه تایید کرد که نیرو‌های آمریکایی در حال آموزش ارتش این جزیره هستند و برخی از آنها در ۱۰ کیلومتری مرز با چین مستقر شده‌اند. به گزارش وبگاه ... استقرار نیرو‌های ویژه آمریکا در ۱۰ کیلومتری چین

ادامه

آمریکا, تایوان, جنگ سرد, چین, خبر, سازمان ملل, شرق آسیا

آسیا تایمز؛ آمریکا قادر به مقابله با نفوذ چین و روسیه در آسیای مرکزی نیست

جنگ در اوکراین بر نفوذ آمریکا در جهان تأثیر گذاشت؛ در شرایطی که واشنگتن همچنان حمایت خود را از جنگ‌ها، مسلح‌سازی و اعمال تحریم‌ها علیه روسیه از طریق متحدانش متمرکز می‌کند که نتایج منفی در پرونده‌های مختلف از جمله نفوذ واشنگتن در خاورمیانه را به همراه داشته است.

این تأثیر منفی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در رفتن بسیاری از کشورها به سمت چین که از نظر اقتصادی و به صورت صعودی با آمریکا رقابت می‌کند و با روسیه به سمت دنیای چند قطبی متحد می‌شود، قابل مشاهده است.

به گزارش ایسنا، در همین زمینه، استفان براین مقاله‌ای را برای وب سایت «آسیا تایمز» نوشت که در آن معتقد است سیاستگذاران در واشنگتن، آمریکا را در چاله‌ها می‌اندازند. وی به این نکته اشاره کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین موجب فلج شدن قدرت رزمی آمریکا در دیگر مناطق جهان شده است.

وی گفت: در خاورمیانه نیز سیاستگذاران آمریکایی در روابطشان با عربستان و امارات موقعیتشان را از دست داده‌اند.

وی تأکید کرد: امارات مشارکت خود را در نیروی ناوبری تحت رهبری آمریکا در منطقه خلیج فارس به حالت تعلیق درآورده است.

براین با بیان اینکه سعودی‌ها تصمیم به کاهش دوباره تولید نفت گرفتند که باعث افزایش قیمت نفت شد، گفت: این یک چالش برای جو بایدن است که خواستار کاهش قیمت نفت شده بود. علاوه بر این یکی از مهم‌ترین نتیجه‌ها این است که آمریکا بسیاری از نفوذ خود را در خاورمیانه از دست داده است و تلاش‌های این کشور برای «راضی نگه داشتن» ایران این پیام را به منطقه می‌دهد که بازنده واقعی واشنگتن است.

نویسنده درباره موضوع تایوان که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند، اشاره کرد که چین هرگونه فعالیت در چارچوب «آزادی دریانوردی» در تنگه تایوان و سایر مناطق در دریای چین جنوبی را رد می‌کند. وی این فعالیت‌ها را تحریک‌آمیز دانست و خاطرنشان کرد: «و در حالی که آمریکا تاکنون موضع خود را در مورد ادامه چنین فعالیت‌هایی حفظ کرده است، باید منتظر ماند تا دید دولت بایدن چه خواهد کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که عملیات «آزادی کشتیرانی» برای مدتی متوقف شود.

براین ادامه داد که دولت بایدن به سمت چین گرایش دارد و هیئت‌های بلندپایه‌ای را به پکن می‌فرستد. وی توضیح داد که تایوان در این زمینه با سیاست‌های دولت بایدن همسو نیست. وی همچنین گفت که واشنگتن حمایت لازم را از تایوان انجام نمی‌دهد، زیرا منابع جنگی را به ضرر تایوان به اوکراین اختصاص می‌دهد.

سوزان لوفتوس در مقاله‌ای در وب‌سایت «نشنال اینترست» در مورد نفوذ چین و روسیه در آسیای مرکزی و نقش آمریکا صحبت کرد و به مصادف شدن اجلاس سران گروه هفت در ژاپن با اعلام طرح شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین برای حمایت از توسعه در آسیای مرکزی، از طریق افزایش تجارت، حمایت از بخش زیرساخت، و کمک به قابلیت‌های دفاعی و آژانس‌های مجری قانون اشاره کرد.

وی این امر را نشان دهنده نقش فزاینده چین در آسیای مرکزی دانست و تأکید کرد که آمریکا از تلاش برای اینکه قدرت برتر در این منطقه باشد، بی نیاز است و همچنین قادر به انجام آن نیست.

لوفتوس گفت: آسیای مرکزی همیشه منطقه‌ای باقی خواهد ماند که در آن نفوذ چین و روسیه قوی‌تر از نفوذ آمریکاست و همچنین ورود واشنگتن به جنگ قدرت‌های بزرگ در آنجا تنها منجر به بی‌توجهی و عدم استفاده از منابع این کشور در مناطق بااهمیت‌تر خواهد شد. مسائل در بدترین سناریوها ممکن است حتی به درگیری منجر شود. این اقدام چین با کاهش نفوذ آمریکا در آسیای مرکزی پس از خروج از افغانستان و همچنین با کاهش نفوذ روسیه در آنجا با توجه به جنگ روسیه با اوکراین همزمان است.

در این راستا نویسنده اشاره کرد: چین و روسیه بر سر نفوذ وارد نبرد نمی‌شوند، زیرا در آسیای مرکزی تفاهم بین دو کشور وجود دارد. روسیه شریک اصلی امنیتی است، در حالی که چین قدرت اصلی اقتصادی است. هر دو طرف از آمریکا می‌ترسند و در مقابله با آن با موفقیت متحد خواهند شد.

نویسنده به بسته کمکی ۳.۸ میلیارد دلاری چین به آسیای مرکزی اشاره کرد و گفت که این در مقایسه با ۵۰ میلیون دلاری است که آمریکا به آن منطقه در جریان سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور به این منطقه در اوایل سال جاری میلادی داده بود. وی تأکید کرد که این تفاوت نشان دهنده میزان اهمیت این منطقه برای چین در مقایسه با آمریکا است.

این نویسنده گفت: به نظر می‌رسد دولت‌های کشورهای آسیای مرکزی از تقویت همکاری با چین استقبال می‌کنند. هرچند که بیانیه کشورهای گروه هفت پکن را در مورد تعدادی از پرونده‌ها از جمله پرونده دریای چین جنوبی محکوم کرد.

نویسنده افزود: اجلاس سران G۷ و واکنش چین به آن به صراحت تأیید می‌کند که رویارویی میان اردوگاه غرب و چین و روسیه در حال گسترش است و به مناطق مختلف جهان سرایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: واکنش‌های جهانی به جنگ اوکراین ثابت می‌کند که روسیه و چین موفق شده‌اند کشورهای جنوب را قانع کنند به غرب به عنوان موجودیتی نگاه کنند که به دلایل خودخواهانه از کشورهای غیرغربی بهره‌برداری می‌کند و برخی از سیاست‌های غرب مثل تحمیل تحریم‌ها علیه طرف‌های سوم تنها منجر به دامن زدن به این وضعیت می‌شود. به گفته وی مجازات کشورهای خارج از اردوگاه غرب به دلیل مبادلات تجاری با روسیه باعث می‌شود کشورهای جنوب جهان آمریکا را کشوری سلطه‌جو بدانند که حق این کشورها برای تصمیم گیری مستقل را نقض می‌کند.

نویسنده توضیح داد: موضوع وابستگی اقتصادی به روسیه و چین در اجلاس سران G۷ با دعوت از کشورهایی مانند برزیل، هند، اندونزی و ویتنام مطرح شد. این یک باور ساده لوحانه است که فکر کنیم کشورهای جنوب جهان از نظر اقتصادی به خاطر آمریکا فداکاری خواهند کرد.

وی هشدار داد: اگر آمریکا کشورها را تحت فشار قرار دهد تا رفتارهایی را اتخاذ کنند که با منافع ملی آنها در تضاد باشد، احتمالاً نفوذ خود را از دست خواهد داد. روسیه و چین سرمایه‌گذاری‌های بسیار بزرگ‌تری نسبت به آمریکا در آسیای مرکزی دارند و معادله به همین شکل باقی خواهد ماند. اگر آمریکا بخواهد بر کشورهای منطقه فشار بیاورد تا به ائتلافش بپیوندند، ممکن است کشورهای منطقه را در آغوش چین و روسیه بیندازد.

اندیشکده آمریکایی؛ روند دلار زدایی در جهان توقف ناپذیر است

اندیشکده‌ای در آمریکا اعلام کرد روند دلار زدایی در جهان توقف ناپذیر و برتری بی چون و چرای واشنگتن در جهان در حال محو شدن است.  اندیشکده ریسپانسیبل استیتکرافت مستقر در واشنگتن دی سی آمریکا هشدار داد: برتری بی چون و چرای آمریکا در جهان در حال محو شدن است. حتی اگر کشور‌های جهان در ... اندیشکده آمریکایی؛ روند دلار زدایی در جهان توقف ناپذیر است

ادامه

آمریکا, اقتصادی, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه

مخالفت ماکرون با گسترش ناتو به آسیا

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد، رئیس‌ جمهوری فرانسه با طرح افتتاح دفتر نمایندگی ناتو در ژاپن مخالفت کرده و استدلال می‌کند که این بلوک نظامی نباید فراتر از آتلانتیک شمالی پیش برود. به گزارش ایسنا، هشت منبع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز اظهار کردند که مخالفت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با تاسیس دفتر ... مخالفت ماکرون با گسترش ناتو به آسیا

ادامه

آسیا, آمریکا, آمریکای شمالی, اقیانوسیه, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, ژئوپلیتیک, ژاپن, سنگاپور, فرانسه, ناتو

دیپلمات اسبق آمریکا؛ مداخله مستقیم ناتو هم دولت اوکراین را نجات نمی‌دهد

دیپلمات اسبق آمریکایی بر این باور است که رژیم کی‌یف با حملات اخیر به منطقه بلگورود روسیه، صرفا به‌دنبال واکنش عجولانه مسکو و در نتیجه مداخله مستقیم ناتو بوده است. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، جیم جاتراس، دیپلمات و مشاور اسبق سیاست خارجی آمریکا معتقد است که دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ... دیپلمات اسبق آمریکا؛ مداخله مستقیم ناتو هم دولت اوکراین را نجات نمی‌دهد

ادامه

آمریکا, انگلستان, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, صلح, ناتو

وزیر دفاع چین؛ تشدید تنش بین واشنگتن – پکن فاجعه جهانی را رقم خواهد زد

وزیر دفاع چین از آمریکا خواست صادقانه رفتار کند و هرگونه تشدید تنش و تقابل بین دو طرف را «فاجعه‌ای غیرقابل تحمل» برای جهان اعلام کرد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت دفاع چین، «لی شانگفو» در سخنرانی خود در نشست امنیتی «شانگری-لا» در سنگاپور خاطرنشان کرد: چین واحد باید تشکیل شود و این ... وزیر دفاع چین؛ تشدید تنش بین واشنگتن – پکن فاجعه جهانی را رقم خواهد زد

ادامه

آمریکا, اقیانوسیه, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, صلح