مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری در هفته‌های پایانی سال گذشته توسط رژیم ولایت فقیه، دشواری‌های معیشتی و اقتصادی طبقه کارگر و زحمتکشان میهن ما را تشدید کرد. این برنامه ضد مردمی که توسط دولت رئیسی به‌اجرا درآمده مانند طرح‌های مقررات زدایی، اصلاح قانون کار با هدف تأمین منافع کارفرما و بخش خصوصی، و بی‌اعتنایی به ... پیامد مخرب اجرای سیاست تعدیل ساختاری بر امنیت شغلی کارگران و زحمتکشان

ادامه

استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, کارگری, مقاله

۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

آمارهای رسمی در ششمین اقتصاد بزرگ جهان نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون نفر بر اثر بحران هزینه‌های زندگی و مشکلات اقتصادی در این کشور، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. به گزارش ایرنا، داده‌های وزارت کار و امور بازنشستگی انگلیس حاکیست که طی سال ۲۰۲۳ میلادی، ۶۰۰ هزار نفر به آمار فقرا در این کشور اضافه ... ۱۲ میلیون نفر در انگلیس در فقر مطلق زندگی می‌کنند

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, انگلیس, بازنشستگان, جهان, غرب اروپا, فقر, کودکان, گزارش

یک بازنشسته؛ به وعده‌های دولت هیچ امیدی نیست، وعده‌هایی که همگی توخالی از آب درآمده

علی اکبر عیوضی با تاکید بر اینکه امیدی به پرداخت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی نیست، تاکید کرد که بازنشستگان به سیاستگذاری‌های بودجه‌ای دولت اعتراض دارند.

 

به گزارش ایلنا، پانزدهم اردیبهشت، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس، گفت: احتمال دارد بدهی دولت به تامین اجتماعی ظرف یک ماه آینده پرداخت شود اما علی اکبر عیوضی می‌گوید: به وعده‌های دولت هیچ امیدی نیست، کارگران و بازنشستگان مجبورند فقط تاسف بخورند بر وعده‌هایی که همگی توخالی از آب درآمده و تحقق نیافته است.

 

به گفته عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، دولت به هیچ وجه نگران معیشت کارگران بازنشسته و اوضاع بحرانی سازمان تامین اجتماعی نیست و نمایندگان مجلس نیز به نظر نمی‌رسد توان آن را داشته باشند که دولت را مجاب کنند که حداقل بخشی از بدهی ۲۶۰ هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد.

 

عیوضی ادامه می‌دهد: دولت نه امسال، نه سال گذشته و نه سالهای پیشتر، بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را نپرداخته و فقط برای این سازمان، تعهد تراشیده است و اگر اوضاع دو سال دیگر به همین منوال پیش برود، دیگر اثری از سازمان نخواهد بود؛ چراکه تامین اجتماعی به قهقرا می‌رود.

 

او با تاکید بر اینکه هنوز تکلیف افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص نیست و علیرغم گذشت بیش از ۴۵ روز از سال جدید، کارگران بازنشسته همچنان سرگردانند، اضافه می‌کند: بازنشستگان هنوز دستمزد سال قبل را می‌گیرند؛ تبعیض میان کارگران بازنشسته و بازنشستگان سایر صندوق‌ها ازجمله صندوق کشوری و لشگری، آزاردهنده است؛ مستمری آنها افزایش یافته است و قرار است زیر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی نداشته باشند اما کارگران بازنشسته هنوز با مستمری زیر ۲ میلیون تومان زندگی می‌کنند.

 

او تاکید می‌کند: کارگران بازنشسته به تصمیم‌گیری‌ها و سوگیری‌های آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه معترض هستند و این اعتراض خود را با صدای بلند اعلام می‌کنند؛ چراکه سازمان برنامه و بودجه، هم تامین اجتماعی و هم بازنشستگان آن را نادیده گرفته است.

 

تورم بالای ۴۰ درصد است

 

عیوضی به گرانی‌های اخیر اشاره می‌کند و می‌گوید: در شورایعالی کار، دستمزد کارگران را ۲۱ درصد زیاد کردند؛ این رقم افزایش بسیار ناعادلانه است؛ در همین روزهای سپری شده از سال جدید به عینه می‌بینیم که کرایه تاکسی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد گران شده؛ حتی بلیط مترو هم گران شده؛ آمارهای رسمی از تورم ۴۷ درصدی حمل و نقل در ۱۲ ماه منتهی به فروردین امسال خبر می‌دهند؛ همین یک قلم یعنی حمل و نقل نشان می‌دهد که افزایش ۲۱ درصدی دستمزد با هیچ معیار عادلانه‌ای همخوانی ندارد؛ از گرانی اقلام خوراکی که دیگر همه مطلع هستند؛ حبوبات که یکی از کالاهای پرمصرف در سفره کارگران و بازنشستگان است، در روزهای اخیر تا صد درصد افزایش قیمت داشته است؛ اینها را باید کنار افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارگران قرار دهیم تا وخامت اوضاع مشخص شود.

 

وی ادامه می‌دهد: من به عنوان نماینده کارگران بازنشسته از وزرای اقتصادی و از خود رئیس‌جمهور می‌پرسم که با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، چند روز از ماه را می‌توانند زندگی کنند؛ اصلاً یک هفته هم می‌توانند با این پول سر کنند؟! چطور از بازنشستگان توقع دارند با این درآمدها بسازند و دم نزنند؟!

 

وی تاکید می‌کند: مبنای کار در افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است که تصریح دارد مستمری‌ها باید به اندازه افزایش هزینه‌ها زیاد شود؛ بنابراین توقع داریم مستمری بازنشستگان را به اندازه افزایش هزینه سبد معیشت زیاد کنند.

مراتب اعتراض خود را به رئیس جمهوری و وزیر رفاه اعلام کنید

رئیس کانون کارگران بازنشسته شهر اصفهان در نامه‌ای از فعالان صنفی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی خواست مراتب اعتراض خود نسبت به تخصیص نیافتن هیچ بودجه‌ای برای اجرای قانون همسان‌سازی برای بیش از ۳ میلیون کارگر بازنشسته و مستمری‌بگیر را به رئیس جمهوری و وزیر رفاه اعلام کنند.

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر

خواست بازنشستگان در اجرای همسان‌سازی اجرا نمی‌شود مگر اینکه دولت بدهی خود را به تامین اجتماعی بدهد

یک فرد در دوران بازنشستگی ممکن است با مشکلات زیادی رو‌به‌رو باشد. بخش مهمی از این مشکلات با افزایش دریافتی افراد بازنشسته به ویژه آنهایی که سالمند هستند، رفع می‌شود.

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, گزارش

چرا باید تصمیم‌گیری در مورد دستمزد کارگران و همسان‌سازی بازنشستگان در انتظار فروکش‌ کردن بحران بماند؟!

به نظر می رسد علیرغم تعیین تکلیف بحث‌هایی مانند افزایش حقوق کارمندان دولت و اعتبار رتبه‌بندی معلمان، تصمیم‌گیری در رابطه با بودجه همسان‌سازی و تعیین افزایش حداقل دستمزد کارگران، «فعلاً» متوقف شده است. آیا این توقف ناگهانی، نگران‌کننده است؟!

ادامه

ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, کارگری, گزارش