استبداد سایبری: ادامهٔ توسل حکومت اسلامی به تجسّس و زندان در هراس از خیزش‌های مردمی

در خبرها و گزارش‌ها بود که طرح ”صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان‌دهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی “قرار است در دستور کار هفتهٔ پیش مجلس قرار بگیرد.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر رسانی, مقاله

واکنش فلسطین الیوم به انسداد رسانه‌های مقاومت از سوی آمریکا

پایگاه خبری “فلسطین الیوم” که در کنار دیگر پایگاه‌های محور مقاومت توسط آمریکا مسدود شده است، به این اقدام خلاف آزادی مطبوعات واکنش نشان داده است.

ادامه

اسراییل, امریکا, ایران, بحرین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, خبر رسانی, عراق, عربستان سعودی, فلسطین, قطر, یمن

نامزد آسانژ نیز آزادی او را خواستار شد

نامزد جولیان آسانژ نیز به جمع شهردار شهر ژنو سوئیس و کارشناس امور شکنجه سازمان ملل در درخواست برای آزادی فوری این بیانگذار وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از زندان انگلیس و دادن پناهندگی امن به او در کشوری دیگر پیوست.

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, سازمان ملل, سوئیس, ویکی‌لیکس

در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

معیشت، امنیت شغلی، و حقوق خبرنگاران، بخصوص حق تشکیل دادن سندیکاهای مستقل‌شان مانند حقوق دیگر زحمتکشان از سوی رژیم ولایی به‌شدت نقض و پایمال شده‌ و می‌شود. با گسترش دامنۀ اثرات تعدیل ساختاری به تمام عرصه‌های اشتغال زحمتکشان، روزنامه‌نگاران نیز از آسیب اجرای این سیاست‌ها برکنار نمانده‌اند. اوایل سال جاری مدیرمسئول روزنامه شرق نداشتن توان ... در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, مطبوعات, مقاله

گزارشگران بدون مرز: وضعیت آزادی رسانه‌ها در آمریکا وخیم‌تر شده است

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، کشوری که متمم اول قانون اساسی را دارد اکنون در زمینه آزادی مطبوعات در رتبه ۴۵ قرار دارد.

 

آخرین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز تصریح می کند که ایالت متحده آمریکا که بر اساس متمم اول قانون اساسی این کشور، نمایندگان کنگره اجازه ندارند درباره محدود سازی آزادی بیان و نقض آزادی مطبوعات قانونی وضع کنند، در زمینه آزادی مطبوعات به رتبه چهل و پنجم جهان تنزل پیدا کرده است.

 

گزارشگران بدون مرز در گزارش جدید شاخص آزادی رسانه های جهان ۲۰۱۸ از وخامت وضعیت آزادی رسانه ها درجهان خبر داد و خصومت با روزنامه نگاران و خبرنگاران را عامل تهدیدکننده دمکراسی توصیف کرد.

 

سوئد ونروژ بار دیگر در صدر بازترین کشورهای جهان از نظر فضای رسانه ها قرار گرفتند و هلند با قرار گرفتن در جایگاه سوم، جای فنلاند را گرفت.

 

ترکمنستان، اریتره و کره شمالی همچون سال گذشته در جایگاه بدترین کشورها هستند.

 

جایگاه کشورهای کلمبیا، زیمباوه و آنگلا در شاخص امسال ارتقا یافته است که به نوشته واشنگتن پست عمدتا به دلیل کنار رفتن رهبرانی در این کشورها بوده که با رسانه های خصومت داشته اند .

 

«کریستوف دولویر» دبیر کل سازمان گزارشگران بدون مرز در این زمینه گفت: ابراز نفرت به روزنامه نگاران یکی از بدترین تهدیدهای دمکراسی است.

 

بر اساس این گزارش، در حالی که سوریه خطرناک ترین منطقه جهان برای گزارش دهی است، ترور روزنامه نگاران در هند، مکزیک و برزیل در صدر اخبار سال گذشته (میلادی) قرار گرفت.

 

فیلیپین با از دست دادن شش رتبه به جایگاه ۱۳۳ سقوط کرد. «رودریگو روآ دوترته» رئیس جمهوری فیلیپین که قانون اساسی این کشور را برای حفظ قدرت تغییر داد یکی از دشمنان سرسخت رسانه ها است.

 

ترکیه که طی چند دهه توانسته بود در زمینه دمکراسی موفقیت هایی را کسب کند اکنون بیش از هرکشوری در میان همسایگانشان روزنامه نگارانی در حبس دارد.

 

در عین حال آمریکا از این رویه مصون نیست. در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس جهوری آمریکا علنا خصومت خود با رسانه ها را ابراز کرده است و خبرنگاران را «دشمن مردم» توصیف کرده است، ازادی بیان در امریکا سالها تحت فشار است.
طبق قانون جاسوسی ( Espionage Act) افشاگران در صورت درز اطلاعات به رسانه ها با پیگرد قانونی مواجه هستند و هنوز «قانون محافظتی» برای تضمین حقوق روزنامه نگاران و خبرنگاران برای دفاع از هویت منابع اطلاعاتی شان وجود ندارد.

 

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، کشوری که متمم اول قانون اساسی را دارد اکنون در زمینه آزادی مطبوعات در رتبه ۴۵ قرار دارد. فقدان تعهد دولت آمریکا در قبال یکی از با ارزش ترین اصول دمکراسی علت اصلی وخیم تر شدن وضعیت اصحاب رسانه در این کشور است.

ایرنا

مقاله‌ای که به‌توقیف ‌نشریه طبرستان منجر شد؛ همه بدبختی ما از این “بزها” و”بززاده ها” است

با آنکه کارشناسان کشاورزی و سازمان مراتع و متخصصان حفظ و احیای مراتع بارها و بارها وجود “بز🐐” را خطر بزرگی برای مراتع و آب و خاک کشور دانسته اند، معهذا مشاهده میشود هر روز بر تعداد بزهای کشور اضافه میگردد و”بز” گر هم در میان این همه بز دیده میشود !   بزها که ... مقاله‌ای که به‌توقیف ‌نشریه طبرستان منجر شد؛ همه بدبختی ما از این “بزها” و”بززاده ها” است

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, مطبوعات

حکم توقیف ۲ روزه کیهان ابلاغ شد

حکم دادسرای فرهنگ و رسانه، دقایقی قبل رسما با نامه سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی به مدیریت روزنامه کیهان ابلاغ شد.   در پی انتشار خبر توقیف و نیز اظهار نظر مدیرمسوول روزنامه کیهان مبنی بر ابلاغ نشدن حکم، ایسنا در پیگیری موضوع از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطلع شد ... حکم توقیف ۲ روزه کیهان ابلاغ شد

ادامه

ایران, خبر, مطبوعات

نامه سرگشاده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به حسن روحانی

روز ۱۷ مرداد در ایران روز خبرنگار است. اعضای انجمن صنفی‌روزنامه‌نگاران ایران نامه‌‌‌ سرگشاده‌ای خطاب به حسن روحانی نوشته ‌و از عدم بازگشایی انجمن صنفی خود به دلیل “کارشکنی مدیران دولت تدبیر و امید” گله کرده‌اند.   انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مرداد سال ۱۳۸۸ دو ماه پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در پی شکایت وزارت اطلاعات ... نامه سرگشاده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به حسن روحانی

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, روزنامه نگاران, مطبوعات