گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

گروه تروریستی “جنود الشام” در سوریه خود را منحل کرد

گروه تروریستی “جنود الشام” در سوریه در پی اعمال فشار از سوی هیئت تحریرالشام، از عقب نشینی از نقاط نظامی خود در محورهای شمال لاذقیه خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، این گروه که تحت فرماندهی مسلم الشیشانی قرار دارد و در حومه شمال شرقی لاذقیه فعالیت می‌کند خود را منحل کرده و از نقاط نظامی خود در محورهای شمال لاذقیه عقب نشینی کرد.

 

هیئت تحریرالشام با هدف دریافت نقاط در حومه لاذقیه، تجهیزات نظامی به منطقه فرستاد.

 

الشیشانی چند روز پیش از جزئیات دیدار خود با یکی از رهبران امنیتی در هیئت تحریرالشام خبر داد و اینکه او و گروهش در صورت اجبار برای ترک ادلب، برای مهاجرت به افغانستان دعوت شدند.

 

او در پی اعلام این جزئیات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، مسوول سرویس امنیت عمومی تحریرالشام به الشیشانی توضیح داده که قدرت واقعی در شمال سوریه در دستان این گروه است به گونه‌ای که اجازه نمی‌دهد یک قدرت نظامی در مناطق تحت کنترلش شکل بگیرد مگر اینکه تحت لوای تحریرالشام باشد.

 

محوریت اصلی گروه‌های تروریستی در استان ادلب (شمال غرب سوریه) هم اکنون در دست تحریرالشام (جبهه النصره سابق) می‌باشد و این گروه تروریستی از هر جهت بزرگترین و تاثیرگذارترین گروه تروریستی (پس از شکست داعش) در خاک سوریه محسوب می‌شود.

 

از زمان انتخاب استان ادلب به محل تجمع گروه‌های تروریستی (به غیر از داعش) در سوریه، پیش‌بینی می‌شد که گروه‌های تروریستی توان یک جا جمع شدن را به دلیل تفکرات مختلف ندارند و با هم درگیر خواهند شد که این اتفاق بارها میان آنها افتاده است.

 

در روزهای اخیر “میدل ایست مانیتور” از دستورالعمل جدید گروه تروریستی هیئت تحریر الشام به تروریست‌های خارجی در استان ادلب سوریه خبر داده، دستورالعملی که نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی ساکن در ادلب به آخر کار خود نزدیک شده‌اند و در روزها و ماه‌های آینده شاهد تحولات جدید در شمال غرب سوریه خواهیم بود.

 

در این دستورالعمل که از آن به عنوان “بمب ساعتی” یاد شده، گروه تروریستی هیئت تحریر الشام به دیگر عناصر گروه‌های تروریستی اعلام کرده که یا به این گروه بپیوندند و یا خاک سوریه را ترک کنند. عناصر این گروه‌ها از یک سو کاملا مسلح هستند و اعتمادی به هیئت تحریر الشام ندارند و از سوی دیگر، کشورهای موطِن آنها نیز حق شهروندی تروریست‌ها را در بسیاری از موراد لغو کرده‌اند، امری که وضعیتی مبهمی را برای آن‌ها ایجاد کرده و در نهایت می‌تواند به یک فاجعه تمام عیار ختم شود.

 

میدل ایست مانیتور در این رابطه نوشت، «صدها تروریست خارجیِ حاضر در سوریه در روزهای اخیر با یک دستورالعمل مشخص مواجه شده‌اند، “یا به گروه هیئت تحریر الشام بپیوندید و یا هر چه سریع‌تر خاک سوریه را ترک کنید”. این دستور العمل، توسط گروه هیئت تحریر الشام و در بحبوحه بمباران‌های گسترده روسیه در شمال غرب سوریه صادر شده است.

 

زمان‌بندی صدور این دستورالعمل، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل خاورمیانه را سردرگم کرده است. بسیاری از تروریست‌های خارجی شدیدا از واکنش‌های داخلی که امکان دارد به آن‌ها و رویه‌ها و اقداماتشان در کشورهای آن‌ها شود، نگران هستند. این افراد هیچ جایی در شرایط کنونی برای رفتن ندارند و بسیاری از آن‌ها مجبور شده‌اند تا شهروندی خود را در کشورهایشان رها کنند و یا کاملا به آن بی اعتنا باشند.

 

در این راستا، “ابو ولید الچچنی” (الشیشانی) سرکرده یکی از گروه‌های شورشی چچن در سوریه که با اولتیماتوم “ابو محمد الجولانی” رهبر گروه تروریستی هیئت تحریر الشام جهت پیوستن به این گروه مواجه شده، مخالفت خود و عناصر گروهش را (که همگی چچنی هستند) قویا با این درخواست الجولانی اعلام و آن را رد کرده است.

 

ابو ولید الچچنی به عنوان کسی که ۲۰ سال از عمر خود را صرف اقدامات تروریستی و درگیری در چچن و سوریه کرده، از احترام زیادی در میان جنگجویان و تروریست‌های چچنی برخوردار است. دیگر گروه‌های شورشی نیز در پاسخ به اولتیماتوم گروه تروریستی هیئت تحریر الشام، پاسخ‌های مشابهی داده‌اند و گفته‌اند که در سوریه خواهند ماند و همچنان به اقدامات تروریستی خود ادامه می‌دهند.

 

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که تروریست‌های چچنی که در چند سال گذشته با خشونت تمام در سوریه جنگیده‌اند، راه بازگشتشان به کشورشان به دلیل این که حق شهروندیشان سلب شده، میسر نیست و بنابر اخبار دریافتی، ترکیه نیز که از حامیان اصلی این گروه تروریستی می‌باشد نیز به هیچ وجه خواهان حضور آنها در این کشور نیست. در نهایت این تروریست‌ها که هیج جایی برای ماندن و یا رفتن ندارند، برای بقای خود مجبور هستند یا به هیئت تحریر الشامی که به آن به هیچ وجه اعتماد ندارند، بپیوندند (که احتمال آن بسیار ضعیف است) و یا با این گروه بجنگند که در صورت روی دادن اتفاق دوم، بمب ساعتی اعلام شده عملا برای نابودی گروه‌های تروریستی به دست هم در شمال غرب سوریه فعال شده است.

 

در حال حاضر بیشترین حمایت‌ها از گروه هیئت تحریر الشام، از طرف دولت ترکیه و اسرائیل انجام می‌گیرد، با این حال حتی آنکارا نیز همواره سعی داشته تا به نوعی ارتباطات پنهانی با این گروه داشته باشد و تا جای ممکن از آن فاصله ظاهری خود را حفظ کند؛ دولت قطر هم تامین کننده اصلی مالی این گروهک خشن بشمار می‌رود.

مسکو: آمریکا از سوریه هم مثل افغانستان خواهد رفت، کُردها با دمشق گفت‌وگو کنند

فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در سوریه با تاکید بر اینکه آمریکا از سوریه نیز نظیر افغانستان بیرون خواهد رفت، از گروه‌های کُرد در سوریه خواست به جای اتکا به آمریکا با دمشق گفت‌وگو کنند.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جهان, روسیه, سوریه, عراق

شورای امنیت سازمان ملل باز بودن گذرگاه باب الهوی را یکسال تمدید کرد

۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز جمعه خود به وقت محلی، در پی توافق آمریکا و روسیه، باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی را برای ارسال کمک های فرامرزی به سوریه به مدت یکسال تمدید کردند.

ادامه

امریکا, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه

گزارشگر حقوق بشر: شهرک‌سازی‌ اسرائیل در کرانه باختری جنایت جنگی است

«مایکل لینک»، گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد در اراضی اشغالی فلسطین جمعه شب اعتراف کرد که شهرک‌سازی‌های اسرائیل جنایت جنگی ادامه دار است.

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, دیوان بین‌‌المللی لاهه, سازمان ملل, فلسطین