هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

پنتاگون به منظور مقابله با چین دستورالعمل‌های جدیدی را صادر کرد

کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا گفت: بخش عمده‌ای از بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری پنتاگون برای سال ۲۰۲۲ به مقابله با چین اختصاص خواهد یافت.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وال استریت ژورنال، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) روز گذشته با صدور بخشنامه‌ای از نیرو‌های نظامی آمریکا خواست تمرکز و آمادگی خود را برای مقابله با تهدیدات روز افزون چین بیشتر کنند.

 

آستین گفت: امروز روزی است که نیرو‌های نظامی و ارتش آمریکا باید به وظیفه خود عمل کنند. ما دستورالعمل‌هایی را برای نیرو‌های نظامی و ارتش آمریکا برای گسترش آمادگی خود تهیه کرده ایم که همگی در جهت تقویت استراتژی دفاع ملی تعریف شده است.

 

لوید آستین به منظور اجرای تمامی موارد این دستورالعمل‌ها، شخصاً پیگیر این موارد طبقه بندی شده است.

 

کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا گفت: بخش عمده‌ای از بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری پنتاگون برای سال ۲۰۲۲ به مقابله با چین اختصاص خواهد یافت.

 

وی همچنین افزود: چین هر روز تهدیدات خود در زمینه‌های مختلف را افزایش می‌دهد و به صورت بالقوه توانایی تهدید ساختار‌های بین المللی و منافع آمریکا در جهان را دارد.

 

معاون وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت: وزارت دفاع آمریکا آمادگی دارد نه تنها از ابزار‌های دیپلماتیک و اقتصادی خود برای دفاع و پشتیبانی از منافع آمریکا استفاده کند که حتی می‌تواند با قدرت نظامی خود مقابل هر گونه تهدید علیه امنیت ملی بایستد. این امر در مورد چین و دولت پکن هم صادق است.

 

مواردی از دستورالعمل‌های پنتاگون به منظور تقویت توان نظامی خود برای مقابله با تهدیدات چین به دلیل دارا بودن اطلاعات طبقه بندی شده فاش نشده است.

 

مقامات ارتش آمریکا هم در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کردند مقابله با چین و تهدیدات این کشور علیه منافع آمریکا در سراسر جهان از اولویت‌های نخست آن‌ها در آموزش نیرو‌های نظامی است.

 

گفته می‌شود برخی مقامات آمریکا خواستار گسترش سرمایه گذاری‌های نظامی به سایر شرکای منطقه‌ای و استراتژیک آمریکا در زمینه جنگ و مقابله با تهدیدات چین هستند.

 

این بخشنامه پنتاگون در حالی صادر شد که دولت جو بایدن در تلاش است حضور خود در اقیانوس آرام را گسترش دهد تا از این طریق حاکمیت پکن بر تنگه تایوان، از نقاط مورد مناقشه میان چین و واشنگتن را به چالش بکشد.

 

جان مرشایمر، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باور است ظهور چین قدرتمند طی دهه های آتی صلح آمیز نخواهد بود و تقابل واشنگتن و پکن اجتناب ناپذیر است. آمریکا به عنوان تنها هژمون نیمکره غربی، حاضر به پذیرش قدرت هم تراز خود در مناطق دیگر جهان نیست. از دیگر سو، پکن نیز به عنوان کشوری که دارای قدرت بالقوه بالایی است (جمعیت و ثروت زیاد) می‌تواند ارتشی قدرتمند تشکیل دهد (قدرت بالفعل) و حضور واشنگتن در منطقه شمال شرق آسیا را به چالش بکشد.

 

مرشایمر معتقد است دریای چین جنوبی، تایوان و نیز دریای ژاپن (اختلافات توکیو و پکن بر سر جزایر این منطقه) مناطقی هستند که احتمال درگیری میان آمریکا و چین در آنها زیاد است.

هشدار روسیه به آمریکا در زمینه استفاده از بمب افکن‌های اتمی در رزمایش ناتو

سفارت مسکو در واشنگتن در زمینه تصمیم پنتاگون برای استفاده از بمب افکن‌های اتمی B-52H در رزمایش دریایی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه هشدار داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, سوئد, شرق اروپا, فنلاند, کانادا, ناتو

کشورهای آسیای مرکزی از استقرار نیروهای آمریکایی در خاک خود استقبال نمی‌کنند

ایالات متحده از خروج نیروها از افغانستان خبر داد، اما قصد ندارد منطقه را ترک کند. پوتین روشن کرد که روسیه قرار نیست آن را در اختیار ایالات متحده واگذار کند.

ادامه

اتحاد شوروی, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, تاجیکستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, قرقیزستان, قزاقستان

چین به‌تصویب طرحی در سنای آمریکا برای مقابله با توسعه فناوری چین واکنش نشان داد

پارلمان چین می‌گوید طرح سنای آمریکا با محور تهدیدهای عرصه فناوری چین، یادآور رقابت‌های دوره جنگ سرد است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, گزارش

هشدار ناتو به روسیه و چین درباره فعال کردن «ماده ۵» برای پاسخ به حملات سایبری

دبیر کل ناتو دوشنبه با متهم کردن روسیه و چین به انجام حملات سایبری هشدار داد این ائتلاف ممکن است ماده ۵ پیمان ناتو را برای مقابله با این حملات فعال کند.

ادامه

استرالیا, امریکا, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, کانادا, ناتو