خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

خبرگزاری فرانسه با اشاره به تشدید بحران سیاسی برای کابینه بنیامین نتانیاهو در پی تظاهرات بی‌وقفه معترضان در داخل اراضی اشغالی برای مطالبه استعفای او پیش‌بینی کرد که روزهای این نخست وزیر اسرائیل به شماره افتاده است. به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی ... خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

ادامه

آمریکا, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, خاورمیانه, زنان, فساد, فلسطین, کودکان, گزارش

هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

هزاران اسرائیلی بار دیگر در چندین شهر اسرائیل علیه دولت نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور تظاهرات کردند. آنها خواستار برگزاری انتخابات جدید و توافق با حماس بر سر گروگان‌های اسرائیلی شدند. تظاهرات در تل‌آویو به درگیری کشیده شد. به گزارش دویچه وله؛ هزاران اسرائیلی شامگاه شنبه ۳۰ مارس (۱۱ فرودین) در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم (بیت‌المقدس) و ... هزاران اسرائیلی علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند

ادامه

اسراییل, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

پیتر مرتنز، دبیرکل حزب کارگر بلژیک، در سال‌های اخیر یکی از شخصیت‌های مطرح در جنبش کمونیستی در طرح مسئله ضرورت ایجاد روابط نزدیک تر کشورهای «جنوب جهانی» برای مقاومت در برابر هژمونی طلبی کشورهای امپریالیستی بوده است. کتاب جدید او با عنوان “شورش” که چاپ اول آن  در دسامبر ۲۰۲۳ در هلند منتشر شد، فراخوانی ... گفت‌وگویی با «پیتر مرتنز»، دبیرکل حزب کارگران بلژیک

ادامه

آزادی, آفریقای جنوبی, آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, استبداد, استثمار, استعمار, اسراییل, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امپریالیسم, اندونزی, انگلس, بانک جهانی, بریکس, بلژیک, بولیوی, تحریم, ترکیه, جنوب, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, عدالت اجتماعی, فرانسه, فلسطین, کشاورزی, کوبا, محیط زیست, مصاحبه و گفتگو, نئولیبرالیسم, هندوستان

هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

هزاران نفر از مردم آرژانتین جمعه در اعتراض به فقر و گرسنگی و تورم افسار گسیخته به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی از جمله «نه به افزایش هزینه حمل و نقل»، «گرسنه منتظر نمی‌ماند» و «دیگ‌ها خالی است، جیب‌ها هم خالی است» سر دادند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از مردم ... هزاران نفر در اعتراض به افزایش فقر و گرسنگی در آرژانتین تظاهرات کردند

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری, گرسنگی, معلمان

انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

نامزدهای مستقل وابسته به نخست وزیر سابق پاکستان، اکثریت کرسی‌های شورای ملی این کشور را در انتخابات هفته گذشته به‌دست آوردند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی‌ان‌ان، براساس اعلام کمیسیون انتخابات پاکستان، نامزدهای مستقل وابسته به عمران خان، نخست وزیر سابق و رهبر حزب تحریک انصاف این کشور تاکنون ۹۸ کرسی شورای ملی ... انتخابات پاکستان؛ متحدان عمران‌خان اکثر کرسی‌ها را ازآن خود کردند

ادامه

اعتراضات اجتماعی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, فساد

نیروهای مسلح سودان تعدادی از وزرا و سیاستمداران سودانی را دستگیر کردند

 همزمان گزارش‌هایی مبنی بر حبس خانگی نخست وزیر سودان و وقوع “کودتای نظامی” جدید منتشر شده است.

 

به گزارش ایسنا، دختر ابراهیم الشیخ ، وزیر صنعت سودان به الجزیره گفت که نیروهای نظامی سحرگاه امروز پدرش را بازداشت کردند.

 

همسر ایمن نمر ، فرماندار خارطوم نیز به الجزیره گفت که نیروهای مسلح فرماندار را از منزلش دستگیر کردند.

 

شبکه العربیه نیز اخباری از حبس خانگی عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان را منتشر کرده است.

 

پیام نخست وزیر سودان به مردم: برای دفاع از انقلاب به خیابان‌ها بیایید

 

وزارت اطلاع رسانی سودان اعلام کرد، نخست وزیر این کشور از مقر اقامت اجباری خود از سودانی‌ها خواسته به راهکار مسالمت‌آمیز پایبند باشند و برای دفاع از انقلابشان به خیابان‌ها بیایند.

 

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت اطلاع رسانی سودان در توییتر اعلام کرد: نیروهای نظامی مشترک که عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان را در داخل منزلش بازداشت کرده‌اند بر او فشار می‌آورند تا بیانیه‌ای را در تأیید کودتا صادر کند.

 

خارطوم صبح امروز(دوشنبه) شاهد تحرکات نظامی و بازداشت رهبران غیرنظامی و وزرایی در دولت بود و خبرها حاکی از کودتای نظامی است. منابع سودانی همچنین اعلام کرده‌اند که حمدوک تحت اقامت اجباری قرار گرفته است. برخی منابع نیز این خبر را تکذیب می‌کنند و می‌گویند هدف از این اقدام حفظ امنیت مقر اقامت وی برای حمایت از اوست.

 

همچنین منابعی از خانواده فیصل محمد صالح، مشاور رسانه‌ای عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان، به رویترز گفتند یک نیروی نظامی مسلح اوایل امروز دوشنبه به خانه صالح حمله کرده و او را دستگیر کردند.

 

علاوه بر این گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری “هاشم حسب الرسول”، وزیر ارتباطات، “حمزه بلول” ، وزیر اطلاعات، “خالد عمر یوسف”، وزیر امور کابینه و “محمد الفکی “، عضو شورای حاکم سودان،”عمر دقبر،” رئیس حزب کنگره سودان ، “علی الریح السنهوری”، دبیرکل حزب بعث سودان و “جعفر حسن” سخنگوی نیروهای آزادی و تغییر هم وجود دارد.

 

رویترز اعلام کرد بیشتر اعضای کابینه و شمار زیادی از رهبران احزاب حامی دولت دستگیر شده‌اند.

 

شاهدان عینی به رویترز گفتند که ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خیابان‌های خارطوم، پایتخت این کشور مستقر شده‌اند و رفت و آمد غیرنظامیان را تحت کنترل دارند.

 

همزمان «تجمع کادرهای حرفه‌ای» سودان با تأکید بر اینکه آنچه در کشور رخ می‌دهد یک تلاش نظامی برای قبضه کردن قدرت است، از مردم و نیروهای انقلابی خواست که به خیابان‌ها بیایند و در برابر هرگونه “کودتای نظامی” مقاومت کنند و آن‌ها را به بستن جاده ها و اعتصاب عمومی و عدم همکاری با کودتاگران دعوت کرد.

 

تجمع کادرهای حرفه‌ای در بیانیه دوم خود تأکید کرد که اکثر اعضای هیئت دولت و شورای حکومتی بازداشت شده‌اند و قرار است اینترنت در سراسر سودان قطع شود و از نیروهای انقلابی و سیاسی و اصناف و مردمی خواست که آماده هر سناریویی باشند.

 

به گزارش الجزیره، حزب کمونیست سودان در این ارتباط خواستار نافرمانی مدنی و اعتصاب شد.

 

حزب سوسیالیست سودان نیز خواهان نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری در پی بازداشت‌های گسترده شد.

 

فعالان در رسانه‌های اجتماعی هم گزارش دادند که اینترنت و خدمات تلفن همراه در بیشتر نواحی سودان قطع شده و ارتباطات در برخی مناطق در خارطوم پایتخت تحت تأثیر قرار گرفته است.

 

فعالان همچنین عکس‌ها و فیلم‌هایی را پخش کردند که نشان می‌داد معترضان در اعتراض به دستگیری وزیران و مقامات، برخی از جاده‌های خارطوم را مسدود کرده و لاستیک ماشین آتش می‌زنند.

 

منابع خبری گزارش دادند که در نزدیکی مقر فرماندهی کل ارتش سودان به سمت این معترضان تیراندازی شد و در نتیجه آن چند تن زخمی شدند.

 

در همین راستا، محمد السودانی، شهروند سودانی خاطرنشان کرد: ما مخالف این هستیم که ارتش کنترل دولت را در دست بگیرد. همه شهروندان به خیابان‌ها آمدند تا مانع موفقیت ارتش در این کودتا شوند و ما تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد به خانه‌های خود باز نخواهیم گشت.

 

وی در ادامه افزود: کل کشور بسته است و ما به دنبال یک دولت غیرنظامی هستیم که منافع ما را در نظر بگیرد.

 

صدام سلیمان، شهروند سودانی دیگر نیز گفت: مردم سودان به خیابان‌ها آمده‌اند و مخالفت خود را با اقدامات ارتش اعلام کرده و خواستار دولت غیرنظامی شدند.

 

شاهدان عینی گفتند که نیروهای مسلح سودان در میان استقرار گسترده ارتش تعدادی از پل های ارتباطی خارطوم را بستند.

 

همچنین وزارت اطلاع رسانی سودان اعلام کرد نیروهای نظامی به مقر رادیو و تلویزیون در ام درمان حمله کرده و شماری از کارکنان را دستگیر کردند.

 

شبکه تلویزیونی الحدث هم در خبری فوری اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیت سودان درباره آخرین تحولات این کشور بیانیه‌ای ارائه خواهد کرد.

 

این حوادث تنها چند ساعت پس از آن رخ می‌دهد که جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا، در سفر به خارطوم با شماری از مقامات حکومت انتقالی سودان دیدار و پیشنهادهایی برای بحران سیاسی ناشی از کودتای ناکام ۵ هفته پیش (۲۱ سپتامبر) در این کشور مطرح کرد.

اعتصاب و تظاهرات سراسری در فرانسه علیه سیاست‌های اقتصادی دولت مکرون

بزرگ‌ترین اتحادیه‌های صنفی فرانسه در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور ازجمله دستمزدها، بیمه بیکاری و نظام بازنشستگی، امروز (سه شنبه) را روز اعتصاب و تظاهرات سراسری اعلام کردند و از کارمندان و کارگران خواستند تا به این جنبش اعتراضی بپیوندند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اعتراضات اجتماعی, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فرانسه

تداوم اعتراضات جوانان تایلند به نظام سلطنتی

مردم تایلند در جنوب شرق آسیا مدت ها است به شدت نسبت به سیاست های دولت و نظام سلطنتی کشورشان معترض هستند و در این بین جوانان معترض در منطقه کارگری بانکوک هر شب به مدت ۷ هفته در خیابان ها ظاهر شدند.

ادامه

اعتراضات اجتماعی, تایلند, جنوب شرق آسیا, جهان, خبر, فساد