قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

استخدام با قراردادهای “حجمی” که تحمیل شرایطی استثماری و وضعیتی دشوار در روند کار به زحمتکشان از ویژگی‌های اساسی‌اش است، در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۱ با این عبارت به کانون صنفی کارفرمایان ابلاغ شد: “بر اساس مادهٔ ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری- به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده می‌‌شود از طریق مناقصه و با عقد قرارداد با ... قراردادهای «حجمی» چیست و چگونه استثمار زحمتکشان را تشدید کرده‌ است

ادامه

استثمار, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

مکان؛ میدان راه آهن مقابل اداره کل این تجمع کارگران اراک طی فراخوانی از قبل داده شده انجام گرفته و باید گفت شرکت های قراردادی حاضر نیستند با قرار داد امضا شده با کارگران کار بکنند و باید گفت این تجمعات و اعتراضات و اعتصابات ادامه خواهد داشت یک منبع کارگری در راه‌آهن اراک به ... تجمع اعتراضی پرسنل راه آهن ناحیه اراک به پائین بودن حقوق و مزایا و وضعیت شغلی …

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از وخامت حال ۱۰ مصدوم حادثه امروز انفجار کوره آجرپزی در مرودشت خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مهرداد شریفی گفت: با اعلام وقوع حادثه، ۴ دستگاه آمبولانس به محل وقوع حادثه اعزام و مصدومان به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. او افزود: با ... نشت گاز و انفجار کوره آجرپزی در مرودشت، سوختگی بالای۵۰ درصدی ۱۰ کارگر را به دنبال داشت

ادامه

افغانستان, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگران

تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

جمعه ۲۴ فروردین کارکنان رسمی عملیاتی شاغل در شرکت  نفت فلات ‌قاره در لاوان دست به تجمع دیگری زده و پیگیر مطالباتشان شدند. کارکنان رسمی صنعت نفت از مهر ماه گذشته اعتراضات خود را سراسری آغاز و هر هفته در شرکت‌های مختلف نفتی تجمع می‌کنند. اهم مطالبات این همکاران عبارتند از: برکناری نفوذی‌ها و  مدیران ... تجمع اعتراض کارکنان رسمی عملیاتی در شرکت نفت فلات قاره در لاوان

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

به‌رغم نرخ‌های تورم‌ بالای ۵۰ درصد، با تعیین افزایش مزد و مستمری ۲۰ درصدی در لایحه بودجه‌ها، رئیسی و نمایندگان مجلسِ یکدستِ یازدهم یورش وحشیانه‌ای برای آزادسازی مزد و مستمری کارگران و بازنشستگان را به‌پیش برده‌اند. با تشدید بهره‌کشی از زحمتکشان و پیش‌بُرد اقتصاد نولیبرالی هدف رئیس‌جمهور برگزیدهٔ خامنه‌ای هماهنگ کردن بیش از پیش اقتصاد ... مبارزهٔ کارگران و زحمتکشان بر ضد آزادسازیِ مزد

ادامه

امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سازمان جهانی کار, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معیشت, نئولیبرالیسم

خودسوزی همسر کارگر شهرداری دهدشت

یکی از کارگران شهرداری دهدشت گفت که همسرش در پی نداشتن توان مالی برای خرید لوازم مدرسه، چهارشنبه شب ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ دست به خودسوزی زد.

 

ایسنا کهگیلویه و بویراحمد؛ “محمدجواد عرفانی”،  با بیان این خبر توضیح داد که قادر به فراهم کردن هزینه خرید لوازم تحریر مدرسه فرزند خود نشده و این موضوع باعث بالا گرفتن درگیری لفظی وی با همسرش شده است. در ادامه این مشاجره، همسر این کارگر دست به خودسوزی زده و وی نیز با مشاهده این صحنه، تلاش می‌کند که  همسرش را خاموش کند که خودش نیز به ۳۰ درصد سوختگی دچار می شود و در نهایت هر دو راهی بیمارستان می‌شوند.

 

وی که ۳۹ سال سن دارد و به گفته خودش ۱۵ سال سابقه کار قراردادی در حوزه نقلیه شهرداری دهدشت را دارد و حقوق ماهیانه‌اش ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، به ایسنا گفت: در ۵ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده  و اگر یک روز هم دیرتر بر سر کار حاضر می‌شده برایش غیبت رد می‌شد.

 

وی با یادآوری این مطلب که چند روز قبل از حادثه خودسوزی همسرم، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالباتمان جلوی شهرداری تجمع کردیم اما کسی به دادمان نرسید، ادامه داد: دو پسر و یک دختر دارم که پسر بزرگم کلاس اول راهنمایی و دیگری کلاس اول ابتدایی است و دخترم نیز سه ساله است. در این شرایط چه کسی پاسخگوی دل سوخته فرزندانم است.

 

این کارگر شهرداری دهدشت خاطرنشان کرد: فاقد منزل مسکونی هستم و به تنهایی در سالن اداره که دو اتاق با وضعیت نامناسب بوده زندگی می کردم و تابستان مار و عقرب و زمستان سرما زندگی را بر ما تلخ کرده بود.

 

عرفانی با بیان حادثه شب خودسوزی همسرش تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس بودیم پول نداشتم که برای فرزندانم لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز مدرسه را تهیه کنم، و همسرم از ناراحتی این مساله ، اقدام به خودسوزی کرد و زندگی و خانه ام ویران شد و هم اکنون مشکلات و نداری از یک طرف خراب شدن زندگی و از دست دادن مادر فرزندانم از طرف دیگر زندگی ام را روی سرم آوار کرد.

 

وی ادامه داد: همسرم گفت؛ کجا دیده ایم کسی در اداره ای کار کند اما حقوق به او ندهند و حتی نتواند برای فرزندان خود وسایل مدرسه و قلم و دفتر بخرد؛ که به حیاط رفت و از نفتی که آنجا بود روی خود ریخت و خود را آتش زد. با یکی از فرزندانم تلاش کردیم که خاموشش کنیم اما از ناحیه دو دست، شکم، گردن و صورت دچار سوختگی شدم،  و همسرم نیز ۸۰ درصد سوختگی داشت که همسرم را به بیمارستان اهواز و خودم را به بیمارستان یاسوج اعزام کردند که البته خانمم بعلت شدت سوختگی از دنیا رفت.

 

این کارگری شهرداری دهدشت عنوان کرد: این مشکلات و خودسوزی همسرم بعلت فقر، نداری و بی پولی رخ داد، اول مهر هر کس دست فرزندش را می گیرد و با خوشحالی به مدرسه می رود، اما ما در تهیه قلم و دفتر فرزندانم مانده بودیم که بعلت فشار این مساله همسرم اقدام به خودسوزی کرد.

 

عرفانی تاکید کرد: برخی از همکارانم بعلت پرداخت نشدن حقوق و نداری، کارت یارانه خود را پیش نانوایی گرو می گذارند تا بتوانند نان قرضی بگیرند و به خانه ببرند.

 

وی بیان کرد: در شهرداری دهدشت افراد دیگری هم هستند که چنین وضعیتی دارند؛ مسئولان تا حادثه دیگری رخ نداده با پرداخت حقوق و رسیدگی به مشکلات کارمندان و کارگران شهرداری جلوی چنین حوادث تلخی را بگیرند و نیروهای شهرداری را درک کنند.

خواست تجمع کارگران پیمانکاری شرکت ملی صنایع مس؛ همکاران ما را اخراج نکنید

«شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین» مسئولیت معدن «میدوک» شهر بابک استان کرمان را برعهده دارد اما اختلاف میان کارفرمای مادر و شرکت پیمانکاری سبب بروز مشکلاتی برای مزدبگیران شده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

حذف ارز دولتی، تاوان ‌عدم کفایت رژیم ولایی در اداره کشور بر دوش طبقات مزدبگیر و کم درآمد

اولین اقدامی که باید انجام شود این است که قیمت دلار را واقعی کنیم. طبق فرمول‌هایی که مسئولان می‌گویند، قیمت دلار باید حدود ۱۰ تا ۱۱ تومان باشد. قیمت تمام شده‌ی تولیدات به این دلیل بالا رفته است که قیمت مواد اولیه بالا رفته، قیمت مواد اولیه هم به خاطر افزایش قیمت ارز بالا رفته ... حذف ارز دولتی، تاوان ‌عدم کفایت رژیم ولایی در اداره کشور بر دوش طبقات مزدبگیر و کم درآمد

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

به‌دلیل تشدید بهره‌کشی؛ بیشتر مرگ و میر ناشی از کرونا در شیفت‌هایی که نیروی پرستاری کم است اتفاق می‌افتد

دبیرکل خانه پرستاران معتقد است، نحوه جذب ۸۹ روزه پرستاران اوج بهره‌کشی از این گروه شغلی به حساب می‌آید و جذب نیرو باید در دستور کار قرار گیرد.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, تحلیل, حقوق بشر, کارگری

چرا رهبران تشکل‌های زرد حکومتی از وزیر جدید کار حمایت کردند؟

ابراهیم رئیسی در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش با حضور در اتاق بازرگانی دیدگاه‌های ضد کارگری‌اش را آشکار کرده بود. با این وصف رهبران تشکل‌های زرد حکومتی از وزیر پیشنهادی او برای وزارت کار استقبال کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش