رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله

لاوروف: غرب شریکی نامطمئن است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: کشورهای غربی ثابت کردند که شریک نامطمئن برای روسیه هستند.

 

 به گزارش ایرنا از ریانووستی، لاوروف روز دوشنبه در جمع گروهی از شخصیت های اجتماعی و جوانان شهر ولگاگراد روسیه گفت: غرب برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه روسیه مانع ایجاد می‌کند.

 

وی افزود: روسیه در ۲۰ سال اخیر استقلال بدست آورده و جایگاه و موقعیت مناسبی کسب کرده است.

 

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از سلطه طلبی غرب گفت: شرکای غربی در ۵۰۰ سال اخیر عادت کرده اند بر جهان حکومت کنند.

 

وی ادامه داد: اما ناگهان گرایش جدیدی برای ایجاد نظام تک قطبی جهانی بجای سیستم تک قطبی پدید آمد زیرا که مراکز جدید اقتصادی و مالی در حال توسعه است و به همراه آن نفوذ سیاسی شرکای راهبردی ما همچون هند و چین افزایش می‌یابد.

 

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: شرکای غربی تلاش می کنند حرکت ما به سوی توسعه و پیشرفت را متوقف کنند و برای این منظور به هر بهانه‌ای تحریم‌های یکجانبه وضع می‌کنند.

 

وی افزود: تا مدتی پیش از برگزاری همه پرسی در منطقه کریمه که در نتیجه آن، این منطقه بار دیگر به روسیه تعلق گرفت غرب سعی کرد تا عوامل محدود کننده در روابط با کشور ما ایجاد کند تا مانع پیشرفت روسیه شود به همین دلیل تصور واهی در این مورد نداریم.

 

لاوروف گفت: ما از مدتها پیش به این نتیجه رسیده ایم که باید در وهله نخست بر نیروی خود تکیه کنیم و در بخش های راهبردی اقتصاد روسیه و آنچه که مربوط به صنایع دفاعی و نظامی کشور می شود و در عرصه های استراتژیک توسعه مدنی باید به قدرت و توانمندی خود اتکا کرده و خودکفا باشیم.

 

وی ادامه داد: برای همکاری‌ها و روابط سودمند و تعامل با دیگر کشورهای و همکاری در حوزه های سرمایه گذاری آماده خواهیم بود اما منابع خود را ذخیره خواهیم داشت زیرا شرکای غربی نامطمئن بودن خود را اثبات کردند.

 

آمریکا در یک دهه اخیر از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۱۰۰ بسته تحریم های اقتصادی در مورد روسیه وضع کرده است.

 

اتحادیه اروپا نیز از سال ۲۰۱۴ پس از روی کار امدن دولت غرب گرا در اوکراین،  چندین بسته تحریم های مالی و اقتصادی در مورد مسکو وضع کرد.

مقام آمریکایی: چین به زودی از روسیه به‌عنوان تهدید هسته‌ای پیشی می‌گیرد

یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت که چین در بحبوحه افزایش سریع تسلیحات هسته‌ای از روسیه به‌عنوان بزرگترین تهدید هسته‌ای برای ایالات متحده پیشی خواهد گرفت. او هشدار داد که این دو کشور هیچ ساز و کاری برای جلوگیری از سوء ارتباط ندارند.

ادامه

امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, میلیتاریسم

روزنامه دولتی چین: معاون بایدن به‌دنبال تفرقه‌افکنی در آسیاست

روزنامه دولتی چین با اشاره به فشارهای آمریکا بر کشورهای شرق آسیا برای پیوستن به واشنگتن در تقابل با پکن، نوشت معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به منطقه در پی تقسیم‌کردن قاره آسیا است.

ادامه

امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, سنگاپور, شرق آسیا, ویتنام

لاوروف: روسیه با استقرار نظامیان آمریکایی در آسیای میانه مخالف است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو نمی خواهد نظامیان آمریکایی را در کشورهای آسیای میانه تا جنوب مرز روسیه ببیند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه

لوموند: اولویت راهبردی‌ترِ رقابت با چین علت خروج آمریکا از افغانستان است

«سیلوی کافمن» در روزنامه لوموند نوشت: شکست حضور نظامی آمریکا در افغانستان، غُرش رعد در آسمان بی ابر نبود، بلکه نتیجه و ادامه شکستی بود که پس از سقوط صدام حسین و اشغال نظامی عراق در سال ٢٠٠٣ آغاز شد. شکست اشغال عراق، خاورمیانه را برای مدت طولانی وارد دوره‌ای پُرآشوب کرد.

ادامه

اروپا, اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, پاکستان, ترکیه, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, فرانسه, مقاله

چین خواهان یک جنگ سرد نیست

چگونگی واکنش لجام‌گسیختهٔ دولت ایالات‌متحده آمریکا و متحدان ناتویی‌اش در رویارویی با پیشرفت‌های چین، یکی از بحث‌های در پیش رو و مسئله‌ای است که فکر و توجه بسیاری از تحلیلگران و همچنین کنشگران متعهد در جنبش جهانی برای صلح و پیشرفت را به‌خود مشغول کرده است.

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, امریکا, اندونزی, انگلستان, ایران, جنگ سرد, جهان, روسیه, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, سنگاپور, فیلیپین, کره جنوبی, مالزی, مقاله