دمشق: حمایت مالی و رسانه‌ای فرانسه از تروریست‌ها همچنان ادامه دارد

یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه روز شنبه گفت که نظام فرانسه همچنان حمایت مالی و رسانه‌ای از تروریست‌ها و جدایی‌طلب‌ها در سوریه را ادامه می‌دهد.

ادامه

امریکا, تحریم, تحلیل, تروریسم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, خاورمیانه, سوریه

سران ناتو و اتحادیه اروپا اهمیتی برای آسانژ قائل نیستند

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که هیچ یک از رهبران اتحادیه اروپا یا ناتو نمی‌خواهند به وضعیت بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکیلیکس اشاره کنند.  

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, جهان, جهان غرب, روسیه, ویکی‌لیکس

دمشق: غرب دنبال کمک به تروریست‌ها است نه مردم سوریه

وزیر امور خارجه سوریه، کشورهای غربی را به تلاش برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به “عناصر تروریستی” متهم و بر لزوم ورود این کمک‌ها تنها از طریق دمشق تأکید کرد.

ادامه

امریکا, تحریم, تحلیل, ترکیه, تروریسم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, سوریه

مسکو: هدف تحریم‌های غرب براندازی نظام مشروع سوریه است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد، تحریم‌های غرب علیه سوریه وضعیت انسانی کشور را بدتر می‌کند و به نظر می‌رسد هدف از این اقدام براندازی مقامات مشروع سوریه است.

ادامه

تحریم, جهان, جهان غرب, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, روسیه, سازمان ملل, سوریه, فقر

سرکرده تروریست‌های هیئت تحریر الشام اطلاعات شبه‌نظامیان خارجی را به غرب می‌فروشد

برخی فعالان در ادلب فاش کردند، هیئت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) از چند هفته قبل به بهانه تدابیر امنیتی، بانک اطلاعاتی از تمامی شبه‌نظامیان خارجی حاضر در مناطق را جمع‌آوری کرده و قصد دارد آن را به دستگاه‌های اطلاعاتی غرب بفروشد.

ادامه

امریکا, تروریسم, جهان, جهان غرب, خاورمیانه, خبر, سوریه, قطر

فارین پالیسی: ترامپ و ترزا می، وجهه دموکراسی را مخدوش کرده‌اند

طبق یادداشت «سوزان نوسل» تحلیل‌گر نشریه «فارین پالیسی» آشفتگی سیاسی و ناکارامدی دولت‌های غربی نظیر آمریکا و بریتانیا چهره بدی از دموکراسی غربی را به جهان نشان داده است.

 

«سوزان نوسل» طی یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» به این نکته اشاره کرده است که کارنامه دولت‌های دموکراتیک غربی باعث لکه‌دار شدن وجهه دموکراسی شده است در حالی که رویکرد سیاسی کشورهایی مانند روسیه و چین که گهگاه مورد اتهام اقتدارگرایی قرار می‌گیرند قابل‌قبول و کارامد به‌نظر می‌رسد.

 

به عقیده این تحلیل‌گر، بحران‌های جاری در واشنگتن (طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا) و لندن (بحران فراگیر برگزیت) شکاف‌ها و ضعف‌های دو کشور مدعی دموکراسی را آشکارتر ساخته است. رفتار این کشورها می‌تواند حتی دموکراسی را به‌عنوان یک سیستم سیاسی موثر و کارامد زیر سوال ببرد.

 

نوسل به دو تحلیل صورت گرفته توسط چینی‌ها و روس‌ها در خصوص سیاست‌های آمریکا و بریتانیا اشاره می‌کند.

 

در تحلیل اول، به گزارش خبرگزاری دولتی «شین‌هوا» در سال گذشته و در پی تعطیلی کوتاه‌تر دولت آمریکا استناد می‌شود: «سیستم دموکراتیک غربی از دید دنیای توسعه‌یافته به عنوان کامل‌ترین و عالی‌ترین سیستم سیاسی برای اداره یک کشور مورد ستایش قرار گرفته است… با این حال آن‌چه امروز در آمریکا رخ می‌دهد مردم بیشتری را در دنیا به واکنش در برابر قابلیت حیات و حقانیت چنین سیستم سیاسی آشفته‌ای وادار می‌کند».

 

در تحلیل دوم، شبکه «راشا تودی» بریتانیا را «کشوری که با مرکانتیلیسم متولد شده و با قرن‌ها سلطه استعماری دوام یافته است» دانسته و می‌گوید «تاریخ انقضای بریتانیا به‌شکلی که می‌شناختیم تمام شده است».

 

نوسل در یادداشت خود نوشته است: «تعطیلی دولت آمریکا تابعی از شکاف عمیق سیاسی و اجتماعی است که به صعود یک رئیس‌جمهور ازخودراضی کمک کرده است… در بریتانیا وضع از این هم بدتر است. تصمیم سرنوشت‌ساز دیوید کامرون نخست وزیر پیشین بریتانیا برای برگزاری همه‌پرسی عمومی جهت تعیین آینده کشور با ناامیدی در خصوص سرنوست طبقه میانی و کارگر در بحبوحه مهاجرت‌ها، روند ماشینی شدن، نابرابری در درامدها و رکود دستمزدها همزمان شد».

 

به عقیده این تحلیل‌گر «نهایتا آزمون دموکراسی در توانایی آن برای تصحیح خود است». مدافعان دموکراسی در سرتاسر جهان باید در همکاری با هم استحکام و عدم نقصان انتخابات را در برابر شکل آنلاین آن که قابل مداخله و دست‌کاری است حفظ کنند.

 

نوسل می‌گوید اعتراضات گسترده، چالش‌های قانونی و افزایش شمار جنبش‌های مدنی در برابر نقض حقوق اولیه، آزارهای جنسی، نابرابری اجتماعی و مقابله با فساد اداری، نشان می‌دهد نظر مردم درباره نحوه مدیریت دولت‌های غربی و دموکراسی آن‌ها به چه نحو است.

فارس

لاوروف: نمی‌توان مانع شکل‌گیری جهانی مبتنی بر عدالت شد

وزیرخارجه روسیه در اظهار نظری کنایه آمیز به دموکراسی غرب اعلام کرد: در جهان امروز نمی‌توان مانع شکل‌گیری نظام عادلانه در جهان شد و حرکت دنیا به سمت شکل‌گیری جهانی مبتنی بر عدالت ادامه دارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, اوکراین, جهان, خبر, روسیه

روسیه: غرب مقابل تسلیحات مدرن ما ناتوان است

معاون نخست وزیر روسیه با بیان اینکه روسیه تسلیحاتی در اختیار دارد که برتری این کشور در مقابل غرب را تضمین می کند، اظهار داشت: هم اکنون غرب در مواجهه با شش سلاح نوین روسیه وسیله ای برای دفاع ندارد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, مسابقه تسلیحاتی

الشروق: کشورهای غربی عامل بحران در آفریقا هستند

شبکه «الشروق » الجزایر نوشت: قدرت های اروپایی به دلیل دخالت های پیاپی در آفریقا باعث ایجاد بحران های امنیتی و سیاسی در این کشورها شده اند و همین عوامل باعث شده است مردم از روی ناچاری کشور و محل زندگیشان را ترک کنند و عازم کشورهای اروپایی شوند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اسپانیا, الجزایر, ایتالیا, جهان, حقوق بشر, خبر, شمال افریقا