شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

سطح تاثیر پادتن مبتلایان به کرونا دوام چندانی ندارد

یک مطالعه جدید نشان داده است سطح تاثیر آنتی‌بادی بیماران مبتلا به کرونا، تنها دو تا سه ماه دوام می‌آورد و این میزان به ویژه در میان افراد مبتلایی که علائم شدید بیماری را بروز نداده‌اند کمتر است. آنتی‌بادی یا پادتن نوعی پروتئین است که در مقابله با ویروس یا باکتری در دستگاه ایمنی بدن تولید می‌شود.

 

به گزارش ایرنا؛ آنتی‌بادی یا پادتن نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی، تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی می‌ماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس) حمله‌ور شود و آن را بی‌زیان سازد.

 

به گزارش پایگاه خبری ارز تکنیکا، محققان دریافته‌اند هرچند مصونیت پس از ابتلای به کووید-۱۹ کوتاه مدت است اما هنوز اطلاعات چندانی در مورد پاسخ سیستم ایمنی بدن در دست نیست.

 

براساس این مطالعه جدید مصونیت بدن در برابر بیماری کووید-۱۹ ممکن است تنها دو تا سه ماه به طول انجامد، به ویژه اگر شخص مبتلا علایم شدیدی از خود نشان نداده باشد.

 

این یافته لزوما به معنای این نیست که مردم پس از گذشت چند ماه، دیگر در برابر ویروس کرونا مصون نخواهند بود. چراکه براساس تحقیقات صورت گرفته سطوح پایین پاسخ‌های ایمنی‌اندازه گیری شده ممکن است هنوز برای خنثی کردن ویروس کافی باشد، ضمن آنکه انواع دیگری از واکنش‌های ایمنی دیگر وجود دارد که هرچند در این مطالعه بررسی نشده اما نقش بسزایی در مصونیت بدن دارند.

 

به طور کلی، هنوز عوامل ناشناخته بسیاری در مورد ایمنی در برابر ابتلا به کرونا وجود دارد، از جمله چه کسی بیشترین مصونیت را در برابر این بیماری دارد و تا چه مدت قادر به حفظ آن خواهد بود.

 

اما نویسندگان این مطالعه جدید می‌گویند که یافته‌های آن‌ها در مورد مصونیت در برابر کرونا پس از یکبار ابتلا نگرانی‌ها را افزایش داده است. نویسندگان این مطالعه که شامل گروهی از محققان چینی هستند تاکید می‌کنند تا زمان درک واضح‌تری از واکنش بدن در برابر این ویروس باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی از جمله حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را رعایت کرد.

 

برای تحقیق در این خصوص، این تیم تحقیقاتی واکنش‌های ایمنی را در بیماران بدون علامت و علامتدار مبتلا به کووید-۱۹ اندکی پس از ابتلا و سپس دو تا سه ماه بعد بررسی کردند. در این مطالعه ۳۷ بیمار بدون علایم در مقایسه با ۳۷ بیمار با علائم شدید مورد بررسی قرار گرفتند.  ضمن آنکه سن، جنسیت و بیماری‌های زمینه‌ای این افراد نیز در نظر گرفته شد.

 

هنگام نمونه برداری از گلو برای تشخیص بقایای ژنتیکی ویروسی در بیماران بدون علائم در مقایسه با بیماران با علائم شدید، زمان بیشتری طول می‌کشید تا این بقایا تشخیص داده شوند و این زمان به طور متوسط ۱۹ روز در گروه نخست و ۱۴ روز برای گروه دوم بود. از طرفی از آنجاکه وجود ماده ژنتیکی ویروسی لزوما به معنای وجود ذرات ویروسی عفونی نیست، بنابراین مشخص نیست که آیا بیماران بدون علائم زمان طولانی‌تری ناقل ویروس بوده‌اند یا خیر.

 

محققان حدود سه تا چهار هفته پس از نمونه برداری اولیه، شروع به جستجوس آنتی بادی در بدن این افراد کردند و متوجه شدند بیماران بدون علائم نسبت به بیماران علامت دار سطح آنتی بادی پایین‌تری نشان می‌دادند.

 

هنگامی که محققان هشت هفته پس از مرخص شدن تمامی مبتلایان از بیمارستان، دوباره به سطح آنتی بادی بیماران توجه کردند دریافتند سطح آنتی بادی هر دو گروه بیماران افت قابل توجهی پیدا کرده است.

 

در گروه بدون علامت، ۴۰ درصد از بیماران هیچ سطح قابل تشخیصی از آنتی بادی نوع جی (نوعی پروتئین که در دستگاه ایمنی، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی، تولید می‌شود) دیده نشد، در حالی که در گروه بیماران علامت دار، تنها ۱۳ درصد افراد هیچ سطحی از آنتی بادی نشان ندادند.

 

تست آنتی بادی چیست؟

 

این آزمایش (که به آزمایش سرولوژی نیز معروف است) به دنبال مواد خاصی در خون است که به آن آنتی‌بادی می‌گویند. بدن هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید ۱۹ این مواد را ایجاد می‌کند.

 

وقتی واکسنی مانند واکسن آنفولانزا نیز به بدن تزریق می‌شود همین اتفاق می‌افتد و در نهایت مصونیت نسبت به ویروس ایجاد می‌شود.

 

آزمایش آنتی‌بادی وجود خودِ ویروس را بررسی نمی‌کند، بلکه به دنبال این است که آیا سیستم ایمنی بدن به عفونت پاسخ داده است یا خیر؟

 

تاکنون بیش از ۸ میلیون و ۹۲۲ هزار نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و از این میان نزدیک به ۴۶۷ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

امکان تولید انبوه واکسن کرونا در روسیه در پاییز امسال

وزارت دفاع روسیه با رضایت بخش بودن خواندن وضعیت جسمانی نخستین گروه داوطلبانی که واکسن ویروس کرونا به آنها تزریق شده، از امکان تولید انبوه واکسن تهیه شده در این کشور در پاییز سال جاری خبر داد.

ادامه

جهان, خبر, دانش, روسیه, شرق اروپا

چین: آزمایش‌های واکسن کرونا وارد مرحله نهایی شد

محققان چینی اعلام کردند سه واکسن از پنج واکسن ویروس کرونا که در این کشور در دست تولید است، دو مرحله از سه مرحله آزمایش‌های بالینی را طی کرده و اکنون وارد مرحله نهایی شده است.

ادامه

افریقا, جهان, چین, خبر, دانش, سازمان بهداشت جهانی, شرق آسیا

سازمان جهانی بهداشت؛ واکسن کووید۱۹ احتمالا تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ کشف شود

پنج شنبه ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد) به وقت محلی، سومیا سوامیناتان دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: دست کم ۲۰۰ نوع واکسن کووید-۱۹ در مرحله اکتشاف قرار دارد که حدود ده نوع وارد مرحله آزمایش روی انسان شده و سه نوع از آن شامل واکسن چین به زودی وارد فاز سوم آزمایش بالینی می‌شود.

ادامه

جهان, خبر, دانش, سازمان بهداشت جهانی