قدردانی چین بابت انتقادهای روسیه از افترازنی‌های واشنگتن علیه پکن

وزیر امور خارجه چین گفت، کشورش از انتقادات روسیه از “افترازنی و شایعات ساختگی” که آمریکا و کشورهای غربی با هدف آسیب وارد کردن به جمهوری خلق چین اشاعه داده‌اند “شدیدا قدردانی می‌کند”.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحلیل, جهان, جهان غرب, چین, روسیه, سازمان ملل, سیاست جهانی, شرق آسیا, صلح

دراستراتژی بایدن، چین تنها رقیبی‌ست که توان به‌چالش کشیدن نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را دارد

کاخ سفید با انتشار “رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی”، به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاست جهانی, فلسطین

لاوروف؛ استفاده برخی کشورها از کووید۱۹ برای رسیدن به‌اهداف ژئوپلیتیک / سیاست بین‌المللی در بحران کرونا باید تغییر کند

وزیر خارجه روسیه ابراز تأسف کرد، در شرایطی که همه کشورهای جهان باید برای مقابله با چالش مشترک، تشریک مساعی کنند، برخی کشورها همچنان به فکر رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی و جاه طلبی‌های اقتصادی خود هستند.

ادامه

تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, ژئوپلیتیک, سیاست جهانی, مصاحبه و گفتگو

جوزپ بورل؛ پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا اکنون در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در میان نشانه‌هایی مبنی بر جایگزین شدن آسیا به جای ایالات متحده به عنوان مرکز قدرت جهانی خواستار اتخاذ استراتژی محکم‌تر در قبال چین شد و گفت: «شکوفایی چین تحسین برانگیز و احترام آمیز می‌شود اما همزمان سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند.»

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امارات, جهان, چین, دانمارک, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سیاست جهانی, شرق آسیا, فرانسه, کره جنوبی, هلند, هندوستان

دور خیز اروپا و چین برای کنار زدن آمریکا از معادلات بین‌المللی

با توجه به سیاست‌های یکجانبه آمریکا در سال‌های اخیر، اختلافات در دو سوی آتلانتیک موجب شده اتحادیه اروپا کاهش مناسبات با آمریکا و رویکرد به چین را در دستور کار خود قرار دهد.

ادامه

المان, جهان, چین, خبر, سیاست جهانی, شرق آسیا

تحلیل‌گر ترکیه‌ای: کرونا اعتبار کشورهای غربی را از بین برد

ابراهیم کاراگل مقاله نویس روزنامه ینی شفق ترکیه با بیان این که کرونا تمدن غرب را دفن کرد و این افسانه به پایان رساند، نوشت: کرونا اعتبار کشورهای غربی را از بین برد و عجز و ناتوانی آنها را به نمایش گذاشت.

 

وی در مقاله خود در ینی شفق با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا نقاط ضعف کشورهای غربی برملا شد، نوشت: ویروس کرونا به همه جهان نشان داد که برخی از کشورها در واقع برخلاف آنچه به نظر می رسید چندان بزرگ و قوی نبوده و در پشت پرده ثروت و کبر و غرور آنها یک ناتوانی فوق العاده وجود داشته است. غربی ها به اندازه ای که تصور می شد با درایت نبوده و حتی از مدیریت یک بحران همه گیری نیز عاجز می باشند.

 

کاراگل با عنوان اینکه آمریکا نیز در رده اول این ناتوانی و نا امیدی جای دارد، نوشت: آمریکا به عنوان کشوری که در هر زمینه از جمله فنآوری، امنیت و سرمایه به عنوان قوی ترین کشور در جهان شناخته می شود از مدیریت بحران کرونا عاجز ماند. این کشور موفق به کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا و حفاظت از شهروندان خود نیز نشد. ویروس کرونا ابتدا در چین پدیدار شد و از آنجا به کلیه نقاط جهان سرایت کرد، اما به آمریکا به شدت ضربه وارد کرد. تحت این شرایط مشخص شد که در آمریکا که تاکنون با بیش از ۲۰هزار قربانی بیشترین تلفات در سطح جهان را متحمل شده، در واقع چیزی تحت عنوان همبستگی اجتماعی وجود نداشته است.

 

وی افزود: در این کشور انسان ها در مقابل چشم جهان به شکل درمانده و ناامید به حال خود ترک شده اند. به گونه ای که هر روز از این کشور اخبار وحشتناکی دریافت می شود.

 

کاراگل با اشاره به تظاهرات برخی از شهروندان آمریکایی با سلاح هایشان در ایالت میشیگان و سردادن شعار ” ویروس نمی کشد، اقتصاد می کشد” ، افزود: این تظاهرات یک خطر جدید از لحاظ امنیت داخلی آمریکا و تجزیه اجتماعی را به نمایش گذاشت. در اینجا مسئله تنها همه گیری و شیوع ویروس کرونا نیست بلکه مساله شیوع فروپاشی پیوندهای اجتماعی هاست.

 

این ویروس نشان داد که  کشورهایی که در تلاش برای مدیریت جهان بودند در واقع حتی از مدیریت کشور خود نیز عاجز هستند.

 

وی تصریح کرد: آمریکا به دلیل عدم مدیریت بحران از درون خود در حال تجزیه است. این کشور همچنین به دلیل عدم مدیریت بحران با چین درگیر شده است و این نیز چیزی جز تلاش برای سرپوش گذاشتن بر روی یک عیب و یک ضعف نیست.

 

وی با طرح این سوال که ” در آمریکا و اروپا که خود را خدای روی زمین می‌خواندند چه اتفاقی رخ داد؟” نوشت:

 

اعتبار فرانسه، انگلستان، ایتالیا و اسپانیا به عنوان کشورهای ثروتمند، قوی، پیشرفته و کشور مدل نیز با خاک یکسان شد. این کشورها به رغم کلیه امکانات آنها موفق به مبارزه مؤثر با ویروس کرونا نشدند. به گونه ای که بسیاری از کشورهای به مراتب فقیرتر و ضعیف تر در مبارزه با ویروس کرونا از آنها موفق تر بودند. بسیار خوب ولی آیا انسان ها و دنیا این را تحت سؤال قرار نخواهد داد؟

 

وی در ادامه با طرح این پرسش که در آمریکا و اروپا چه چیزی رخ داد؟ اضافه کرد: این کشورها که صدها سال است دنیا را استعمار و مدیریت کرده، کلیه نظام های سیاسی و اقتصادی را توسعه داده و با تحمیل به اجرا گذاشته اند، حتی تحمل زیر سؤال قراردادن نظام جهانی که آنها ایجاد کرده اند را نداشته و خود را خدای روی زمین می خواندند، چطور به این وضعیت افتادند؟

 

گاراگل با اشاره به این که این کشورها مسیری که صدها سال است آن را طی کرده و دنیا را به دنبال خود کشانده اند دیگر به پایان رسیده اند ، افزود: جابجایی قدرت نه تنها از طریق جنگ های بزرگ بلکه از طریق تغییرات بزرگ اجتماعی و هر چیزی که جوامع و کشورها را متزلزل کنند امکان پذیر است. درحال حاضر نیز اپیدمی کرونا در واقع به یک تغییری که درسطح جهانی ادامه داشت سرعت بخشید.

 

وی افزود: آمریکا و اروپا با آزمون کرونا کلنجار می روند. سیاست های استعماری غرب که از صدها سال پیش ادامه دارد و طرح های نظام استعماری جدید که برای قرن بیست و یکم تهیه کرده بودند به شکل جدی تحت آزمون قرار گرفته است. ادامه این روند به معنای اعلام پایان تاریخی غرب خواهد بود.

 

آمریکا و غرب با قلدری و متهم کردن دیگران در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر روی عجز و ناتوانی خود هستند.

 

وی اضافه کرد: این روزها از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه این اتحادیه بیانات شدیدالحنی ارائه می شود. آمریکا سازمان های بین المللی را متهم کرده و از این طریق برای تبرئه خود تلاش می کند و در این راستا سازمان بهداشت جهانی را محکوم می کند.

 

کاراگل با تاکید بر اینکه کرونا تمدن غرب را دفن کرد و این افسانه به پایان رسید، افزود: دنیا دریک نقطه عطف قرارگرفته است. اپیدمی ویروس کرونا عظمت و شکوه تمدن غرب را که صدها سال است، به رجز خوانی ادامه داده، نابود و دفن کرد. دیگر فرقی ندارد که آنها چه کسی را متهم کرده و یا چه درگیری هایی را راه بیاندازند، زیرا تحت هر شرایطی دیگر اهداف و حساب های آنها در رابطه با قرن بیست و یکم نابود و به صفر رسیده است.

سازمان ملل از احتمال حمله بیولوژیکی در بحبوحه همه‌گیری کرونا هشدار داد

دبیرکل سازمان ملل متحد همه‌گیری کووید-۱۹ را تهدیدی برای حفظ صلح و امنیت بین‌الملل دانست و نسبت به احتمال حمله بیولوژیکی در شرایط ضعف و درگیری این بیماری هشدار داد.

ادامه

تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, سازمان ملل, سیاست جهانی

نیویورک تایمز: چین و روسیه با هدف مقابله با آمریکا باهم همکاری می‌کنند

اهداف مشترک و جاه طلبی های مشترک برای سلطه طلبی، از چین و روسیه دو شریک قابل اعتماد ساخته است اما روز به روز به هم نزدیکتر می‌شوند و آمریکا و متحدانش روز به روز از یکدیگر دورتر.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سیاست جهانی

نگرانی اروپا از انحصار ‘غول‌های بزرگ فناوری’ در دست آمریکا

اروپا در زمینه فناوری‌های جدید پیشرفت‌های قابل توجهی کرده اما میزبان هیچکدام از شبکه‌های اجتماعی بزرگ و یا غول‌های بزرگ فناوری نیست و همه آنها از جمله گوگل و فیسبوک در اختیار آمریکاست.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, جهان, خبر, سیاسی

پایگاه خبری ‘نیشن’ : پایان نظم جهانی حتمی است

یک پایگاه خبری آمریکایی روز شنبه با اشاره به روندهای تغییرات جهانی تاکید کرد که تغییرات آب وهوایی در صورتی که مهار نشود جهانی پرآشوب ایجاد خواهد کرد که با وجود از بین رفتن نظم لیبرال معلوم نیست چه وضعیتی در جهان ایجاد شود و واژه نظم معنی خود را از دست خواهد داد.

ادامه

امریکا, انگلستان, پاکستان, جهان, چین, خبر, روسیه, مقاله, هندوستان