قدردانی چین بابت انتقادهای روسیه از افترازنی‌های واشنگتن علیه پکن

وزیر امور خارجه چین گفت، کشورش از انتقادات روسیه از “افترازنی و شایعات ساختگی” که آمریکا و کشورهای غربی با هدف آسیب وارد کردن به جمهوری خلق چین اشاعه داده‌اند “شدیدا قدردانی می‌کند”.

ادامه

اقتصادی, امریکا, تحلیل, جهان, جهان غرب, چین, روسیه, سازمان ملل, سیاست جهانی, شرق آسیا, صلح

دراستراتژی بایدن، چین تنها رقیبی‌ست که توان به‌چالش کشیدن نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را دارد

کاخ سفید با انتشار “رهنمود استراتژیک موقت امنیت ملی”، به چین، به عنوان تنها رقیبی که برای به چالش کشاندن نظام آزاد و باثبات بین‌الملل قابلیت تجمیع توان اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری خود را دارد، اشاره شده است.

ادامه

اسراییل, افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سرمایه‌داری, سیاست جهانی, فلسطین

لاوروف؛ استفاده برخی کشورها از کووید۱۹ برای رسیدن به‌اهداف ژئوپلیتیک / سیاست بین‌المللی در بحران کرونا باید تغییر کند

وزیر خارجه روسیه ابراز تأسف کرد، در شرایطی که همه کشورهای جهان باید برای مقابله با چالش مشترک، تشریک مساعی کنند، برخی کشورها همچنان به فکر رسیدن به اهداف ژئوپلیتیکی و جاه طلبی‌های اقتصادی خود هستند.

 

به گزارش تسنیم، “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «آرگیومنت & فکتس» که امروز منتشر شده، اعلام کرد که فدراسیون روسیه از جامعه بین‌الملل می خواهد تا از وضعیت اپیدمی ویروس کرونا به عنوان فرصتی برای ایجاد همکاری گسترده در زمینه مبارزه با چالش‌های مشترک پیش روی بشریت استفاده کند.

 

لاوروف با اشاره به اینکه، همه گیری ویروس کرونا، بدون استثناء در همه جنبه‌های حیات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی تأثیر جدی داشته است، افزود: «تماس‌های سیاسی “منجمد” شده و زنجیره تولیدات مختل شده است. عفونت کووید-۱۹ بحران عمیقی در اقتصاد جهانی بوجود آورده که نیازمند دوره طولانی برای بهبود اوضاع است. در عین حال، جهان نه تنها یک رکود شدید اقتصادی را تجربه می‌کند، بلکه ممکن است در آستانه بازنگری جدی در روابط اقتصادی متعارف نیز قرار داشته باشد.»

 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «این بیماری همه گیر، به معنای واقعی کلمه یک شبه همه را برابر کرده و نشان داده که بیشتر تهدیدات جهان مدرن و به شدت به یکدیگر مرتبطه بوده، مرزی نمی‌شناسد و “کنار نشستن” در چنین شرایطی، امکان پذیر نیست. تمامی این واقعیات، به نظر می‌رسد که باید جامعه جهانی را ترغیب کند تا حداقل برای مدتی اختلافات فرصت‌طلبانه را کنار گذاشته و تلاش‌ها در یک سکوی مشترک برای پاسخ گویی به این چالش جهانی جدید، متحد شوند.»

 

سرگئی لاوروف گفت: «البته با این حال، روند تحولات، به رغم انتظارات “مثبت” نبود. افزایش تقابل در عرصه مسائل جهانی همچنان ادامه دارد و حتی عدم اعتماد بین شرکت کنندگان در ارتباطات بین‌المللی رو به افزایش است. به جای استفاده از توان بالقوه مشترک برای مبارزه با ویروس کرونا، ما شاهد تلاش برای جستجوی “گناهکار” در گسترش این عفونت هستیم.»

 

به گفته وی، تعدادی از کشورها برای برآورده کردن جاه طلبی‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی خود می‌خواهند تا از بحران فعلی به نفع خود استفاده کنند و در این راستا، سیاست تحریم برای “در تنگنا قرار دادن” کشورهای نامطلوب همچنان ادامه دارد.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین هشدار داد: «این در حالی است که در برخی از مناطق جهان هم تروریست‌ها تلاش کرده‌اند تا از شرایط همه گیری بیماری کرونا و دشواری‌های ناشی از آن برای گسترش نفوذ خود، گسترش ایده‌های افراطی و ضدبشری و همچنین برای پر کردن مجدد صفوف حامیان خود استفاده کنند و در این راه در وهله نخست کسانی را فریب می‌دهند که از اقدامات مقامات دولتی در شرایط بحران کنونی سرخورده شده‌اند.»

جوزپ بورل؛ پایان سیستم تحت رهبری آمریکا و ورود به عصر آسیا اکنون در مقابل چشمان ما اتفاق می‌افتد

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در میان نشانه‌هایی مبنی بر جایگزین شدن آسیا به جای ایالات متحده به عنوان مرکز قدرت جهانی خواستار اتخاذ استراتژی محکم‌تر در قبال چین شد و گفت: «شکوفایی چین تحسین برانگیز و احترام آمیز می‌شود اما همزمان سوال‌ها و نگرانی‌های زیادی وجود دارند.»

ادامه

اتحادیه اروپا, اتریش, المان, امارات, جهان, چین, دانمارک, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سیاست جهانی, شرق آسیا, فرانسه, کره جنوبی, هلند, هندوستان

دور خیز اروپا و چین برای کنار زدن آمریکا از معادلات بین‌المللی

با توجه به سیاست‌های یکجانبه آمریکا در سال‌های اخیر، اختلافات در دو سوی آتلانتیک موجب شده اتحادیه اروپا کاهش مناسبات با آمریکا و رویکرد به چین را در دستور کار خود قرار دهد.

ادامه

المان, جهان, چین, خبر, سیاست جهانی, شرق آسیا

تحلیل‌گر ترکیه‌ای: کرونا اعتبار کشورهای غربی را از بین برد

ابراهیم کاراگل مقاله نویس روزنامه ینی شفق ترکیه با بیان این که کرونا تمدن غرب را دفن کرد و این افسانه به پایان رساند، نوشت: کرونا اعتبار کشورهای غربی را از بین برد و عجز و ناتوانی آنها را به نمایش گذاشت.

ادامه

اسپانیا, امریکا, انگلستان, ایتالیا, جهان, چین, حقوق بشر, سیاست جهانی, فرانسه

سازمان ملل از احتمال حمله بیولوژیکی در بحبوحه همه‌گیری کرونا هشدار داد

دبیرکل سازمان ملل متحد همه‌گیری کووید-۱۹ را تهدیدی برای حفظ صلح و امنیت بین‌الملل دانست و نسبت به احتمال حمله بیولوژیکی در شرایط ضعف و درگیری این بیماری هشدار داد.

ادامه

تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, سازمان ملل, سیاست جهانی