به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

۸۴ سال پیش، در بهمن‌ماه ۱۳۱‍۸، جلادان حکومت دیکتاتوری رضاشاه، دکتر تقی ارانی، کمونیست مبارز میهن ما و اندیشمند انقلابی را در سن ۳۶ سالگی درزندان‌های مخوف استبداد به‌قتل رساندند. ولی راه ارانی با قتل او به‌پایان نرسید. ندای رسا و تجهیزکنندهٔ جنبش کارگری و کمونیستی ایران خاموش نگردید. دکتر تقی ارانی درتاریخ ۱۳ شهریورماه ... به‌مناسبت ۱۴ بهمن: به‌‌یاد دکتر تقی ارانی

ادامه

آزادی, آلمان, استبداد, استثمار, استعمار, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, ایران, جهان, دانش, دهقانی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فلسفه, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, یادنامه

اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

از دوم بهمن‌ماه سال ۱۳۲۴، روزی که رفیق زنده‌یاد “قاضی محمد”، پیشوای محبوب خلق کُرد و حزب دمکرات کردستان، در اجتماع باشکوه هزاران تن از مردم مهاباد و شهرها و روستاهای اطراف در میدان “چوارچرا” (چهار چراغ) این شهر، تأسیس حکومت خودمختار کُردستان را اعلام کرد هفتادوهشت سال می‌گذرد. حکومت ملی و دمکراتیک کُردستان، دستاورد ... اندیشه و آرمان‌های جنبش دوم بهمن همچنان زنده‌اند!

ادامه

آزادی, اروپا, استبداد, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, تاریخ, ترکیه, جهان, سوریه, سوسیالیسم, سیاسی, عراق, فاشیسم, فرهنگ, کارگران, یادنامه

به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

شنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴ (۱ بهمن ۱۴۰۲)، صدمین سال‌مرگ ولادیمیر ایلیچ لنین، بزرگ‌ترین شخصیت انقلابی قرن بیستم است. به همین مناسبت، نیروهای مترقی و انقلابی جهان و به‌ویژه کمونیست‌ها در چنین روزی به این انقلابی بزرگ و نظریه‌پرداز سوسیالیسم علمی ادای احترام می‌کنند. لنین نه‌فقط نظریه‌پرداز، بلکه سازمان‌ده و انقلابی برجسته‌ای بود. لنین نظریه‌پردازی بود که ... به‌مناسبت صدمین سال‌ درگذشت لنین: در بزرگداشت اندیشمند انقلابی قرن بیستم و اندیشه‌های ماندگارش

ادامه

اتحاد شوروی, استثمار, اقتصادی, امپریالیسم, انگلس, ایدئولوژی, ایران, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, سیاسی, طبقه کارگر, فلسفه, کمونیسم, لنین, مارکسیسم, مارکسیسم-لنینیسم, مبارزه طبقاتی, همبستگی, یادنامه

کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا رئیس‌جمهور سابق این کشور تاکید کرد: اتحاد مردم این کشور عامل پیروزی بر دشمنان کوباست. در شصت و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب کوبا، رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق این کشور در جشنی که در سانتاگوا د کوبا برگزار شد، تاکید کرد که وحدت سلاح استراتژیک اصلی کوبا ... کاسترو: اتحاد سلاح استراتژیک کوباست

ادامه

آمریکای لاتین, جهان, کوبا, گزارش, یادنامه

به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

جایگاهِ تاریخی انقلاب اکتبر انقلاب اکتبر در دوران جنگ فاجعه‌بار جهانی اول بین کشورهای امپریالیستی بر سر تقسیم جهان و هم‌چنین در دوران سلطهٔ کشورهای سرمایه‌داری بر جهان روی داد. پیروزی انقلاب اکتبر به‌رهبری لنین و بلشویک‌ها در روسیه پایانی تاریخی بر دیدگاه‌های ابدی بودن جهان سرمایه‌داری بود و به خلق‌های زیرستم در جهان نشان ... به‌مناسبت صدوششمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر

ادامه

آپارتایت, آزادی, آلمان, اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اتریش, انگلیس, ایتالیا, ایران, برابری اجتماعی, جهان, سوسیالیسم, فرانسه, کارگری, کمونیسم, لنینیسم, مارکسیسم-لنینیسم, نئولیبرالیسم, یادنامه

به مناسبت ششم دی‌ماه؛ چهلمین سالگرد ورود ارتش شوروی به افغانستان

«رودریک بریثویت» که در زمان ورود ارتش سرخ به افغانستان، سفیر انگلیس در مسکو بود و کتاب مهمی هم درباره حضور نه ساله این ارتش در افغانستان نوشته است.

 

وی در سال‌های اخیر که به این کشور رفته بود، در مصاحبه ای گفت: «از هر کس می پرسیدم کِی زندگی ات بهتر بود؟ زمان روس‌ها یا الان؟ در جوابم می‌گفتند: این چه سوال احمقانه ای است؟ معلوم است که زمان روس‌ها بهتر بود.

 

در هرات به پیرمردی برخوردم که هم با روس‌ها جنگیده بود هم با طالبان و حالا هم به نظرم رسید که با نیروهای امریکایی می‌جنگد. او هم می‌گفت زمان روس‌ها زندگی بهتر بود. پرسیدم: مگر روس‌ها بی رحمتر از امریکایی‌ها نبودند؟ گفت: به هیچ وجه. آنها جنگجویان صادقی بودند. رودررو با ما می‌جنگیدند. امریکایی‌ها از بالا روی سر زن و بچه‌های‌مان بمب می‌اندازند».

 

من هم در گفتگو با دوستان افغان، پاسخهای مشابهی دریافت کرده ام. واقعیت این است که شوروی در افغانستان تنها عملیات نظامی نمی‌کرد. روسها در افغانستان راه ساختند، بیمارستان ساختند، مدرسه ساختند، نیروگاه ساختند و به توسعه و بهبود وضعیت زندگی در کشور فقرزده افغانستان کمک کردند.

 

افغانستان را امریکا و عربستان و پاکستان و ایران صحنه جنگ نیابتی کردند. امریکایی‌ها می‌خواستند انتقام ویتنام را از شوروی بگیرند، عربستان می‌خواست شر اسلامگرایان را از سر خود کم کند که پیروزی انقلاب در ایران به آنها جان داده و الهام بخشیده و خطرناکشان کرده بود، پاکستان می‌خواست کاسبی کند و ایران هم که کمک به مجاهدین افغان را تکلیف الهی می‌دانست. ریشه همه بدبختی‌های افغانستان و اینکه مردم افغان چهل سال است آب خوش از گلویشان پایین نرفته، همین جنگ نیابتی است که هنوز ادامه دارد و چشم اندازی از پایان آن دیده نمی‌شود.

 

چهل سال پیش در همین روز، وقتی ستون‌های ارتش سرخ از شهر مرزی ترمذ (در ازبکستان کنونی) وارد افغانستان می‌شدند، خبرنگاری از ژنرال اخرامییف جانشین رئیس ستاد ارتش شوروی که در محل حاضر بود پرسید: گسیل کردن نیرو به افغانستان چه توجیهی دارد؟ ژنرال اخرامییف پاسخ داد: اگر ما نرویم، امریکایی‌ها می‌روند.

 

این حرف او در آن زمان در رسانه‌های جهان پیچید و دستمایه طنز مطبوعات غربی شد. می‌نوشتند آخر امریکا چرا باید به افغانستان برود؟ چطور ممکن است کسی فکر کند که کسی در واشنگتن حتی به ذهنش خطور کند که پا به افغانستان بگذارد؟ اما دیدیم که چنین شد و امریکایی‌ها به افغانستان رفتند و هنوز هم هستند و نمی‌توانند بیرون بیایند. من یاد مرحوم شیخ محسن محقق می‌افتم که در همان سال‌ها واعظ بسیار خوش سخن و باسواد شهر ما بود و با آن لهجه ترکی‌اش می‌گفت: اَمریکا تو در افغانستان سَفتَه داری؟

 

نه سال و یک ماه و نه روز پس از ششم جدی (دی) که ارتش شوروی از افغانستان خارج شد، مسئول پایگاه سیا در اسلام آباد به واشنگتن پیام داد: «ما بردیم». اما امریکایی‌ها نبردند. نتوانستند سفته شان را در افغانستان نقد کنند و هنوز هم چهل سال است دارند در افغانستان پول خرج می‌کنند و حالا حالاها باید خرج کنند. برنده آنهایی شدند که از افغانستان دکان ساختند و برای بعضی‌ها چه دکان پرسودی هم شد. بی‌دلیل نیست که نمی‌خواهند این دکان بسته شود.

 

گرچه حضور نظامی شوروی در افغانستان پرهزینه بود و دست کم پانزده هزار کشته روی دست ارتش سرخ گذاشت، اما امروز در روسیه، خروج یکباره و ناگهانی از افغانستان را از خطاهای بزرگ گورباچف می‌دانند، همچون خطاها و تصمیم‌های عجولانه و بی‌محاسبه دیگر او که به فروپاشی شوروی انجامید. تا سال‌ها در روسیه از گسیل ارتش سرخ به افغانستان ابراز پشیمانی می‌شد اما اکنون ده سالی است که این نظر عوض شده و عملیات ارتش شوروی در افغانستان گرامی داشته می‌شود و روزی هم در تقویم رسمی به یادبود آن اختصاص داده شده است.

 

مسئولان روسیه امروز می‌گویند ما آن زمان در افغانستان جنگیدیم تا در خاک خودمان نجنگیم. امروز هم به همین دلیل در سوریه می‌جنگیم.

مطالب شما

گردهمایی کمونیست‌ها در روسیه به یاد «استالین»

صدها نفر از مردم روسیه و طرفداران حزب کمونیست که این روزها دیگر سهمی در دایره قدرت ندارند، در یکصد و چهلمین سالروز تولد «ژوزف استالین» دومین رهبر مشهور اتحاد جماهیر شوروی در میدان سرخ و دیگر شهرهای روسیه گردهم آمدند.

ادامه

اتحاد شوروی, ایران, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, گرجستان, یادنامه

۲۱ سال پس از قتل‌های زنجیره‌ای؛ تهدید کانون نویسندگان به «کشته شدن»

بیست و یک سال پس از قتل‌‌های زنجیره‌ای پاییز سال ۱۳۷۷ توسط نیروهای وزارت اطلاعات، برگزاری مراسم یادبود برای قربانیان این قتل‌ها از سوی کانون نویسندگان ایران در سال جاری در پی تهدیداتی کم‌نظیر از سوی وزارت اطلاعات، لغو شد.

ادامه

ایران, یادنامه

درباره تقی ارانی ؛ نطقی که در تاریخ ماندگار شد

یازدهم آبان یادآور برگزاری جلسه محاکمه ۵۳ تن از آزادیخواهان این مرزوبوم در دوره استبداد رضاخانی است. در این دادگاه تقی ارانی یکی از اعضای برجسته این گروه در سخنانی تاریخی وظیفه دفاع از جمع را برعهده گرفت؛ نطقی که بر صفحه تاریخ ماندگار ماند.

ادامه

ایران, حقوق بشر, سیاسی, یادنامه