راغفر؛ اگر تغییری رخ ندهد آینده تاریک و بدی در انتظار اقتصاد ایران است

حسین راغفر می‌گوید «طی چند دهه گذشته یک جهت‌گیری و ریل‌گذاری در عرصه اقتصاد داشتیم که عملا کشور را با بحران‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و حالا باید یک تجدیدنظر و اصلاحات را در این موضوع ایجاد کنیم.»

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, تحلیل, حقوق بشر

حکایت حال سراوان و سیستان‌وبلوچستان: مظلمهٔ خلق را جزایی هست

سه هفته از وقوع فاجعه سراوان می‌گذرد. بر اساس گزارش‌های اولیه درباره این رویداد در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی: روز چهارم اسفندماه ۹۹ در پی تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سمت سوخت‌بران بلوچ در نقطهٔ صفر مرزی “آسکان” دستکم ۱۵ تن کشته و زخمی شدند.

ادامه

اقتصادی, ایران, برابری اجتماعی, حقوق بشر, کارگری

مجلس ولایی، نمایندگان قلابی، و مشکلات بر هم انباشتهٔ مردم

اینک پس از گذشت نزدیک به ده ماه از آغاز کار مجلس یازدهم، تأملی بر عملکرد آن به‌عیان روشن می‌سازد در کارنامهٔ ده‌ماههٔ این مجلس جز هوچی‌گری، شعار دادن، و حرکات نمایشی، موردی نمی‌توان یافت که نشانی از عمل در راستای ایفای وظیفه در جهت تدوین قانون به‌نفع توده‌های مردم باشد.

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سیاسی, فساد, مقاله

عبور سیستان و بلوچستان از خط قرمز خشکسالی/ مهاجرت و خالی از سکنه شدن روستاها

یک نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان به لحاظ کمی و کیفیت آب در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، گفت: به دلیل کمبود آب بعضی از روستاها خالی از سکنه شده و مهاجرت‌های زیادی را شاهدیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, افغانستان, اقتصادی, ایران, پاکستان, حقوق بشر, دهقانی, فقر, محیط زیست

شاخص فلاکت، و فساد افسارگسیخته در رژیم فقها

درحالی که رژیم حداقل دستمزد امسال را حتی کم‌تر از ۳ میلیون تومان تعیین کرده است، خط فقر در تهران بر اساس آمارهای تازه منتشر شده به ۱۰میلیون تومان رسیده است. این آمارها حکایت از آن دارند که شاخص* فلاکت طی ۴ سال اخیر روندی نگران‌کننده‌ درپیش گرفته است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فقر, مقاله

بلومبرگ: صادرات نفت ایران رو به افزایش است

تارنمای خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نوشت که همزمان با افول کارزار فشار حداکثری دولت سابق آمریکا علیه ایران، صادرات نفت این کشور در حال افزایش است.

 

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، در بخشی از گزارش بلومبرگ آمده است: با توجه به اینکه کارزار حداکثری دولت پیشین آمریکا اکنون رو به پایان بوده، مشتریان نفت ایران ممکن است بیش از گذشته در صحنه حضور پیدا کنند.

 

تحریم‌ها علیه نفت خام ایران همچنان تحت تحریم‌های آمریکاست و صادرات نفت ایران همچنان تنها بخش کوچکی از سطح صادرات سه سال پیش است.

 

اما همزمان با اینکه جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای غرب با ایران است، شرکت‌هایی که بر تولیدات نفتی ایران نظارت دارند( پترو لجستیکس اس ای، شرکت کپلر و اس وی بی اینترنشنال ال ال سی) شاهد افزایش این تولید بوده‌اند.

 

سارا وخشوری بنیانگذار و رئیس اس وی بی اینرنشنال ال ال سی در این رابطه گفت: افزایش میزان صادرات و تولید را می‌توان به عنوان نتیجه پیش‌بینی رویکرد ملایم‌تر احتمالی بایدن در قبال ایران دانست.

 

اما سطح انتقال محموله‌های نفتی رو به افزایش بوده است. براساس اعلام “پترو لجستیک”، صادرات نفت ایران در دسامبر گذشته به بالاترین میزان از مارس گذشته رسید و انتظار می‌رود برای اولین بار از آوریل ۲۰۱۹ ، فراتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز طی ماه جاری برود.

 

دانیل گربر مدیر اجرایی شرکت پترولجستیک در ژنو در این زمینه عنوان کرد: با توجه به فضای سیاسی آرامتر از گذشته، خریداران چینی اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند که می توانند واردت بیشتری را از نفت ایران در دستورکار قرار دهند.

 

بلومبرگ نوشت: مسئله افزایش تولید و صادرات نفت ایران به پیشرفت و موفقیت در روابط میان تهران- واشنگتن بستگی دارد و این در حالی است که آنتونی بلینکن فرد مورد نظر بایدن برای سمت وزیر خارجه آتی آمریکا در این زمینه گفته است که همچنان راه طولانی در پیش است.

ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چه بر سرِ اقتصاد و معیشت مردم می‌آورد؟!

برخلافِ ایده‌های کلیشه‌ای و ناکارآمدِ نئولیبرال‌ها که تعدیل ساختاری را مقدس می‌دانند و موافق با آزادسازی هرچه بیشتر نرخ ارز و کاهشِ هرچه فزون‌ترِ ارزش پول ملی هستند، اقتصاددانان مدافع کارگران و تولید داخلی، مشروعیت بخشیدن به ارز گران ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی و حذف کامل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و ارز ترجیحی ۱۱ ... ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی چه بر سرِ اقتصاد و معیشت مردم می‌آورد؟!

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, سرمایه‌داری, کارگری, گزارش, نئولیبرالیسم

نگاهی به لایحه بودجهٔ سال آینده

نگاهی به مهم‌ترین خطوط لایحهٔ “بودجه” سال ۱۴۰۰ که در آذرماه ۱۳۹۹ از سوی دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شد نشانگر ادامهٔ همان سیاست‌های مخرب و نادرستی است که در سال‌های اخیر از سوی دولت های مختلف رژیم “ولایت فقیه” دنبال گردیده و همیشه عواقبی سنگین برای مردم میهن ما در بر داشته و ... نگاهی به لایحه بودجهٔ سال آینده

ادامه

اقتصادی, ایران, حقوق بشر, فساد, مقاله

پرونده فساد بستگان مقامات جمهوری اسلامی؛ از سران سه قوه تا فرماندهان نظامی و دادستان

روز جمعه ۲۸آذر۱۳۹۹ «محمود صادقی» نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، متن کامل گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم را درباره پرونده فساد و تخلفات «بانک سرمایه» منتشر کرد.

ادامه

اقتصادی, ایران, خبر, فساد

بیانیه مشترک سندیکاها و تشکل‌های کارگری در باره لایحه بودجه ۱۴۰۰

سندیکاهای شرکت واحد و نیشکر هفت تپه و چند تشکل کارگری دیگر با انتشار بیانیه ای مشترک ضمن بررسی لایحه بودجه پیشنهادی دولت یادآور شدند که کارگران، معلمان، پرستاران، سایر مزد بگیران جامعه، بیکاران, دانشجویان و فارغ التحصیلان ابدا هیچ سهمی از این بودجه نمی‌برند. بودجه‌ای که هیچ توجهی به جمعیت ۹۹ درصدی جامعه ندارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, بیانیه, حقوق بشر, خبر, سازمان بهداشت جهانی, فساد, کارگری