رئیس جمهوری کلمبیا: آنچه در در غزه می‌گذرد، نسل‌کشی است

«گوستاوو پترو» رئیس جمهوری کلمبیا از مواضع همتای برزیلی خود در قبال جنایات اسرائیل حمایت کرد و گفت آنچه که در غزه جریان دارد، نسل‌کشی است. به گزارش ایرنا، پترو سه‌شنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: همبستگی کامل خودم را با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل اعلام می‌کنم. در غزه، نسل‌کشی جریان ... رئیس جمهوری کلمبیا: آنچه در در غزه می‌گذرد، نسل‌کشی است

ادامه

آمریکای لاتین, اتحادیه آفریقا, اتیوپی, اسراییل, برزیل, تحلیل, جهان, زنان, فلسطین, کلمبیا, کودکان, نسل کشی, همبستگی

آغاز جلسات دیوان بین‌المللی لاهه درباره اشغالگری/ اسرائیل ۲۸ قطعنامه را نقض کرد + فیلم

جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی ناشی از سیاست‌ها و اقدامات اشغالگرانه رژیم اسرائیل در سرزمین‌ فلسطین از جمله در بخش شرقی بیت‌المقدس اشغالی امروز دوشنبه، در لاهه آغاز شد. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «قدس پرس»، این جلسات در چارچوب درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظرات ... آغاز جلسات دیوان بین‌المللی لاهه درباره اشغالگری/ اسرائیل ۲۸ قطعنامه را نقض کرد + فیلم

ادامه

آفریقای جنوبی, اتحادیه آفریقا, اسراییل, جهان, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, فلسطین, گزارش, هلند

داسیلوا: مرگ ناوالنی قبل از طرح اتهامات، باید مورد بررسی قرار گیرد

رئیس‌جمهوری برزیل اظهار داشت: باید پیش از طرح هرگونه اتهامی، تحقیقات کاملی درباره مرگ «الکسی ناوالنی» منتقد سرشناس کرملین انجام شود. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی پس از شرکت در نشست اتحادیه آفریقا در شهر آدیس آبابا پایتخت اتیوپی گفت که در این لحظه خودداری ... داسیلوا: مرگ ناوالنی قبل از طرح اتهامات، باید مورد بررسی قرار گیرد

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, اتحادیه آفریقا, اتیوپی, اوکراین, برزیل, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب

اتحادیه آفریقا: جامعه بین‌المللی نباید چشمان خود را بر جنایات علیه فلسطین ببندد

رئیس اتحادیه آفریقا امروز شنبه، در سخنانی خواستار توجه جامعه بین‌الملل به ظلم و ستم اسرائیل علیه ملت فلسطین در نوار غزه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا از شبکه الجزیره، «غزالی عثمانی» رئیس اتحادیه آفریقا در این باره اظهار داشت: جامعه بین‌الملل نمی‌تواند از ظلم و ستمی که در فلسطین رخ می‌دهد، چشم‌پوشی کند. ... اتحادیه آفریقا: جامعه بین‌المللی نباید چشمان خود را بر جنایات علیه فلسطین ببندد

ادامه

آفریقا, اتحادیه آفریقا, اسراییل, اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین, گزارش

اتحادیه آفریقا اجازه نداد هیأت اسرائیلی در نشست این اتحادیه شرکت کند

یک مقام آفریقایی چهارشنبه شب گفت که اتحادیه آفریقا به هیأت اسرائیلی اجازه نداد که در نشست کشورهای عضو این اتحادیه در اتیوپی شود. به گزارش ایرنا، این دیپلمات آفریقایی که به نام و کشورش اشاره نشده، به شبکه الجزیره قطر گفت: این هیأت اسرائیلی به دنبال آن بود که دیدگاه خود درخصوص جنگ غزه ... اتحادیه آفریقا اجازه نداد هیأت اسرائیلی در نشست این اتحادیه شرکت کند

ادامه

آفریقای جنوبی, اتحادیه آفریقا, اتیوپی, اسراییل, الجزایر, جهان, خاورمیانه, خبر, فلسطین

اتحادیه آفریقا دنبال تشکیل کمیته حقیقت یاب و گفتگوی ملی در چاد

اتحادیه آفریقا امروز (شنبه) نگرانی عمیق خود را نسبت به اوضاع در چاد ابراز کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از صدی البلد، اتحادیه آفریقا امروز در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به اوضاع در چاد، نسبت به خطر اوضاع در این کشور در پی کشته شدن رئیس جمهور آن هشدار داد.

 

اتحادیه آفریقا در بیانیه خود اعلام کرد که برای تشکیل یک هیئت عالی‌رتبه حقیقت‌یاب در چاد تلاش می‌کند.

 

اتحادیه آفریقا خواهان یک گفتگوی ملی جامع در این کشور شد.

 

خشونت‌ها در چاد باعث نگرانی کشورهای غربی شده است؛ چراکه آنها رئیس‌جمهور کشته شده این کشور را همپیمان علیه گروه‌های تندرو به حساب می‌آوردند.

 

به گزارش ایسنا، فرانسه هرگز از چاد و پس از آنکه این کشور در ۱۹۶۰ استقلال یافت از این کشور خارج نشد. بجایش، نیروهای فرانسوی همیشه تلاش کرده‌اند تا حضور خود را در این منطقه که شش برابر انگلیس است، حفظ کنند و از آن به عنوان پایگاهی برای عملیات خود در سراسر منطقه فرانکوفن (فرانسوی زبان) استفاده می‌کنند.

 

پاریس همواره از مستبدان چادی یکی پس از دیگری حمایت کرده و چشمش را به روی پارتی بازی قبیله‌ای، فساد و نقض‌های گسترده حقوق بشری در این کشور که باعث شده تا ۱۵ میلیون سکنه چاد فقیرترین مردم روی این کره خاکی باشند، بسته است.

 

از ۱۹۹۰، دبی بهترین دیکتاتور فرانسه در آفریقا، یک مستبد با یک ارتش کاملا مجهز و حرفه‌ای برای ایجاد تعادل در استراتژی امنیت منطقه‌ای پاریس بوده است.

 

“جلال هرشویی”، یکی از محققان ارشد در ابتکار عمل جهانی علیه جرایم سازمان یافته فراملی می‌گوید: مسئولیت اعظم مرگ دبی بر گردن ژنرال‌هایش است. چندین روز تمامی جهان می‌دانست که جبهه تغییر و توافق در چاد دارد به سمت پایتخت چاد پیشروی می‌کند. اما ژنرال‌های دبی اصلا به فکر بسیج نیروهای زمینی نبودند. در مورد رئیس جمهور دوگانگی و عدم انسجام وجود داشت. بدون توجه به اینکه چه کسی او را کشته، ژنرال‌هایش در مرگ او سهیم هستند.

 

پس از مرگ دبی، پسر ۳۷ ساله‌اش “محمد ادریس دبی ایتنو” که یک ژنرال چهار ستاره است، کنترل اوضاع را پیش از برگزاری شورای نظامی به دست گرفته است.

 

شورای نظامی مدعی است که انتخابات پس از ۱۸ ماه باید برگزار شود و بعضی‌ها تردید دارند که چه کسی پیروز می‌شود.

 

اگرچه این قدرت گیری کاملا در تضاد با قانون اساسی چاد است که می‌گوید رئیس مجلس شورای ملی باید کشور را در صورت مرگ رئیس جمهور اداره کند، اما مساله‌ای تعجب آور نیست.

 

با وجود مخالفت‌های زیاد از سوی گروه‌های جامعه مدنی چاد، کاخ الیزه از پسر دبی حمایت کرده است.

 

ماکرون روز جمعه و در مراسم تدفین دبی گفت: ما اجازه نمی‌دهیم چه امروز و چه در آینده کسی ثبات و یکپارچگی قلمروی چاد را زیر سوال ببرد یا تهدید کند.

 

منتقدان می‌گویند، این اقدام از سوی دولت فرانسه نشان دهنده معیارهای دوگانه این کشور در قبال دموکراسی در مواجهه با مستعمرات سابقش در آفریقاست. وقتی که یک خونتای نظامی رئیس جمهوری مالی را در ۲۰۲۰ سرنگون کرد، فرانسه خواستار بازگشت به نظم قانون اساسی در این کشور شده بود.

 

“وولفرام لاچر”، محقق لیبیایی در موسسه آلمانی امور امنیتی و بین‌الملل می‌گوید: کل استدلالی که فرانسوی‌ها در طول چند سال گذشته همیشه در مورد اینکه چرا آنها از حفتر حمایت کرده‌اند، این است که او می‌تواند منطقه را به ثبات برساند. اما حالا متحد اصلی آنها در منطقه ساحل مرده است.»

رئیس جمهوری آفریقای جنوبی خواستار پایان نژادپرستی شد

رییس جمهوری آفریقای جنوبی به نمایندگی از اتحادیه آفریقا از سازمان ملل متحد خواست برای پایان دادن به نژادپرستی خصوصی و دولتی در هرشکل و هر جایی، تلاش کند.

ادامه

اپارتایت, اتحادیه آفریقا, اسراییل, افریقای جنوبی, تبعیض‌نژادی, تحریم, جنوب آفریقا, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سازمان تجارت جهانی, سازمان ملل, سخنرانی, صلح, صندوق بین‌المللی پول, فساد, فلسطین, کوبا, همبستگی

لیبی، محور گفت‌و‌گوی وزرای خارجه چین و مصر

«وانگ یی» وزیر خارجه چین و «سامح شکری» همتای مصری وی روز جمعه در یک گفت‌وگوی تلفنی علاوه بر روابط دو جانبه درباره مساله لیبی تبادل نظر کردند.

ادامه

اتحادیه آفریقا, اتحادیه اروپا, تروریسم, جهان, چین, خبر, شمال افریقا, لیبی, مصر

حمایت اتحادیه آفریقا از اظهارات سیسی درباره مداخله مستقیم در لیبی

کمیسر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در واکنش به تهدید عبدالفتاح سیسی برای مداخله مستقیم در لیبی گفت، اعلام آمادگی مصر برای آموزش و تجهیز قبایل لیبیایی به سلاح در واقع نشانی از تصمیم این کشور برای دفاع از امنیت و مرزهایش است.

ادامه

اتحادیه آفریقا, ترکیه, جهان, خبر, دخالت نظامی, شمال افریقا, لیبی, مصر