حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

آیا آمریکا با اعتصابات ملی مواجه است؟

خبرها از گوشه و کنار آمریکا، نشان می دهد کارکنان شرکت‌های گوناگون در حال رها کردن مشاغل خود هستند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردین، گزارش جمعه گذشته درباره مشاغل که از وزارت کار آمریکا منتشر شد، موجی از تیتر‌های غم انگیز را در مطبوعات در پی داشت. نیویورک تایمز بر رشد مشاغل «ضعیف» تأکید کرد و ضمن اظهار نگرانی نوشت: «چالش‌هایی که کارفرمایان در تمام سال برای استخدام داشته اند به سرعت حل نخواهد شد.» و اینکه «افزایش دستمزد می‌تواند باعث تورم شود.» خبرگزاری سی ان ان این خبر را «نا امیدی دیگر» نامید.

 

کارکنان آمریکایی اعلام کرده اند تا زمانی که دریافتی بیشتری نداشته باشند و شرایط کاری آن‌ها بهتر نشود به اعتصابی ملی ادامه می‌دهند. این اعتصابات در حال حاضر چندان سازماندهی شده نیست، اما در همین بی‌سامانی هم می‌توان دید که اعتصابات در سراسر کشور و در سطح ملی در حال اتفاق افتادن است: کارکنان تلویزیون و فیلم در هالیوود، کارکنان شرکت جان دیرو نابیسکو و کلوگ، کارگران معدن آلاباما و پرستاران کالیفرنیا.

 

چه سازمان‌دهی شده و چه نابسامان، این اعتصابات در حال رخ دادن هستند. پس از یک سال و نیم از زمان شروع همه‌گیری کرونا، درخواست مصرف کنندگان برای کالا‌های گوناگون بالا رفته است؛ اما کارفرمایان با مشکل کمبود نیرو مواجه هستند.

 

گزارش هفته گذشته در مورد مشاغل نشان می‌دهد آگهی‌های کار بیشتر شده است و این در حالی است که تعداد کسانی که کار می‌کنند یا به دنبال کار هستند ۶۱ درصد کاهش یافته است.

 

در طول سال گذشته، درخواست‌ها برای نیروی کار ۶۲ درصد افزایش یافته؛ در حالی که استخدام کاهش یافته است.

 

یک مورد دیگر این است: آمریکایی‌ها در حال جا‌به‌جایی رکورد استعفا دادن از شغل خود هستند. وزارت کار روز سه‌شنبه اعلام کرد که تنها در ماه اوت ۴.۳ میلیون نفر از شغل خود استعفا داده اند.

 

به طور کلی از فصل بهار، هر ماه ۴ میلیون نفر از کارکنان آمریکایی کار خود را رها کرده اند.

 

این مسئله علل گوناگونی دارد. یکی از این علل ترس از سویه جدید ویروس کرونا یعنی سویه دلتا است. هرچند که نمی‌توان آن را علت مهمی دانست؛ چرا که با واکسینه شدن بیشتر افراد میزان مرگ‌ومیر و بستری شدن کاهش پیدا کرده است.

 

احتمالا دلیل این پدیده خستگی زیاد کارمندان و کارگران آمریکایی است.

 

برخی زودتر از موعد بازنشسته شده اند. برخی راهی دیگر برای امرار معاش پیدا کرده اند و برخی دیگر هم فقط نمی‌خواهند به مشاغل پر زحمت و در عین حال پر درآمد خود بازگردند.

 

بنا به گفته بسیاری از اقتصاددانان، موفقیت یک اقتصاد با میزان مشاغلی که ایجاد می‌کند، سنجیده می‌شود. حال اگر کیفیت این مشاغل سنجیده نشود، یک سهل‌انگاری بزرگ خواهد بود.

 

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از سال‌ها پیش افراد در آمریکا از مواردی همچون طولانی بودن ساعات کاری، دستمزد پایین، برخورد نامناسب کارفرما و غیر قابل پیش‌بینی بودن ساعات کاری شکایت داشته اند. حال به نظر می‌رسد همه گیری کرونا تیر آخر به چنین وضعیتی بوده است. افراد نتوانستند ریسک مرگ یا بیماری در محل کار را هم به همه این مشکلات اضافه کنند.

 

برای بازگرداندن افراد به محل‌های کارشان، کارفرمایان اقداماتی نیز انجام داده اند؛ مثلا دستمزد‌ها را ۴.۶ درصد افزایش داده اند؛ اما این اقدام مشخصا کافی نبوده است.

 

آمریکا قصد دارد نام این مشکل را «کمبود نیروی کار» بگذارد. این کاملا اشتباه است. چیزی که واقعا در حال اتفاق افتادن است «کمبود دستمزد» و کمبود مزایای شغلی است.

 

تا زمانی که این کمبود‌ها وجود داشته باشد، آمریکایی‌ها به مشاغل خود باز نخواهند گشت.

 

زحمتکشان برای دستیابی به مطالبه خود؛ راهی جز تشدید مبارزه و اتحاد عمل فراگیر ندارند!

اعتصاب کارگران معدن در چند نقطه کشور، گردهمایی‌های اعتراضی سراسری فرهنگیان، افزایش نارضایتی و تجمع‌های بازنشستگان، اعتصاب دوباره در مجتمع نیشکر هفت‌تپه، اعتراض کارگران پالایشگاه کرمانشاه، و ده‌ها اعتصاب و حرکت اعتراضی دیگر در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها در مقیاس سراسر کشور از زمره مهم‌ترین رویدادهای میهن ما در هفته‌های اخیر بوده است.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر رسانی, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

هیئت رئیسه‌ی مجلس ولایی، چوبِ لای چرخ بازنشستگان کارگری

به دنبال از اولویت بررسی خارج شدن «لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» ۱۰۰ نماینده مجلس برای تبدیل مجدد آن به لایحه دو فوریتی، امضا جمع کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری