پکن: میزان بودجه نظامی درخواستی در آمریکا، نشانه اختلال روانی است

سخنگوی وزارت دفاع چین ضمن رد لفاظی‌های واشنگتن علیه پکن، میزان بودجه نظامی درخواستی واشنگتن از کنگره آمریکا را نشانه «اختلال روانی» دانست.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق آسیا, میلیتاریسم

مخالفت حزب سوسیال دموکرات آلمان با هدف ناتو برای افزایش بودجه نظامی

رئیس فراکسیون حزب دولتی سوسیال دموکرات آلمان خواستار رویگردانی از محقق کردن هدف مد نظر ناتو برای افزایش بودجه نظامی به ۲ درصد تولید ناخالص ملی شده و در این راستا از مواضع حزب سبز حمایت کرد.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, جهان, خبر, روسیه, غرب اروپا, میلیتاریسم, ناتو

قدرت نظامی چین چالشی برای آمریکا

اگرچه چین در حال حاضر رتبه سوم قدرت نظامی جهان را دارد اما این کشور هم اکنون نیز در برخی از شاخص ها مانند کشتی سازی از آمریکا جلو است و در نظر دارد تا اواسط قرن جاری به یک ارتش «مدرن و در کلاس جهانی» تبدیل شود.

ادامه

امریکا, جهان, چین, روسیه, گزارش, میلیتاریسم

مسکو: تصمیم اتمی لندن ضربه جدی به مفهوم کنترل تسلیحات است

معاون وزیر خارجه و سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در اظهارنظرهای جداگانه تصمیم انگلیس برای گسترش زرادخانه اتمی خود را به شدت محکوم و چنین اقدامی را مخل امنیت جهان توصیف کردند.

ادامه

انگلستان, جهان, روسیه, غرب اروپا, میلیتاریسم

آمریکا نیروهای بیشتری را در لهستان مستقر می‌کند

ترامپ در دیدار با همتای لهستانی خود ضمن انتقاد مجدد به هزینه‌های دفاعی پایین آلمان و مشارکت برلین در پروژه گازی نورد استریم ۲ از تصمیماتش برای انتقال نظامیان خود از آلمان و یا یک کشور اروپایی دیگر به لهستان خبر داد.

 

به نقل از روزنامه “تاگس اشپیگل” آلمان، “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که تصمیم دارد نیروهای آمریکایی را از آلمان به لهستان منتقل کند.

 

دونالد ترامپ در دیداری با “آندژی دودا”، همتای لهستانی خود در واشنگتن که روز گذشته انجام شد اظهار داشت که وی تصمیم دارد حضور نیروهای آمریکایی در لهستان را گسترش دهد.

 

وی بر این مسئله تاکید کرد که هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیروهای بیشتر به اروپا ندارد بلکه این مسئله مطرح است که در داخل اروپا نیروهایش را جابجا کند و نیروهایی را از آلمان و یا کشور دیگری به لهستان منتقل کند.

 

رئیس جمهور آمریکا این تصمیم خود را با انتقاد مجدد به هزینه های دفاعی پایین جمهوری فدرال آلمان همراه کرد و در زمینه های دیگری هم انتقادهایی را به این کشور وارد کرد.

 

وی در گفتگو با همتای لهستانی خود از استقرار ۲ هزار نیروی آمریکایی بیشتر در این کشور خبر داد. وی البته تاکید کرد که تصمیم نهایی در این باره هنوز گرفته نشده است.

 

وی همچنین اعلام کرده که دو تفاهم همکاری با لهستان امضا شده و این کشور ۳۲ فروند جنگنده اف-۳۵ و هشت میلیارد دلار گاز از آمریکا خواهد خرید.

 

در یک بیانیه کتبی کاخ سفید بعد از این دیدار آمده است که دو کشور درباره چارچوب استقرار هزار نیروی دیگر آمریکایی در لهستان توافق کرده‌اند. بر اساس اطلاعات دودا در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ نیروی آمریکایی در لهستان مستقر هستند.

 

“ینز استولنبرگ”، دبیر کل ناتو از این تصمیم رئیس جمهور آمریکا استقبال کرده و تاکید کرده است که این نشان دهنده تعهد بالای ایالات متحده به امنیت در اروپا و تقویت ائتلاف نظامی ناتو است. ناتو در حال حاضر حضور قدرتمندانه ای در لهستان دارد.

 

دولت لهستان مدت‌هاست که خواستار تقویت نیروهای آمریکایی در کشورش است. لهستان آمریکا را به عنوان قدرت حمایتی در برابر روسیه و تهدیدات آن می بیند.

 

ترامپ همچنین از حضور حدود ۵۲ هزار نیروی آمریکایی مستقر در آلمان سخن گفت که احتمالا بخشی از آن ها به لهستان منتقل می شوند.

 

ترامپ همچنین بار دیگر به هزینه های نظامی کم در آلمان انتقاد وارد کرده و اظهار داشت که آلمان به تعهدات خود در ائتلاف نظامی ناتو عمل نمی‌کند.

 

ناتو در نشست سال ۲۰۱۴خود تصمیم گرفت که هزینه های دفاعی اعضای خود را تا سال ۲۰۲۴ به ۲ درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهد.

 

ترامپ همچنین در ادامه انتقادات خود از آلمان به پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ اشاره کرده و در این باره که آیا وی در این راستا تحریم هایی را علیه این پروژه گازی مد نظر دارد گفت: این چیزی است که ما آن را مد نظر داشته و درباره آن فکر می‌کنیم.

 

وی افزود: ما از آلمان در برابر روسیه حفاظت می‌کنیم و روسیه میلیاردها دلار از آلمان دریافت می‌کند.

 

ترامپ هشدار داد که آلمان با این پروژه خط لوله انتقال گاز وابسته شده و در بدترین حالت به گروگانی در دست روسیه تبدیل می‌شود. به گفته وی آلمان در اینجا خطایی بزرگ را انجام می‌دهد. وی البته تاکید کرد که در نهایت تصمیم گیری درباره این پروژه با خود آلمان است.

سناتور رند پل خطاب به‌ ترامپ؛ در اعزام نیرو به‌ خاورمیانه تجدیدنظر کن، به‌اطرافیان نومحافظه‌کارتان اعتماد نکنید

گرچه ترامپ اعزام ۱۵۰۰ نیروی مازاد به خاورمیانه را تایید کرده است اما این تصمیم از حمایت جمهوری‌خواهان مطرحی چون سناتور رند پل برخوردار نیست.   به نقل از پایگاه خبری تاون هال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه اعزام ۱۵۰۰ نیروی مازاد به خاورمیانه را با تاکید بر “نقش عمدتاً دفاعی” آنها تایید کرد و ... سناتور رند پل خطاب به‌ ترامپ؛ در اعزام نیرو به‌ خاورمیانه تجدیدنظر کن، به‌اطرافیان نومحافظه‌کارتان اعتماد نکنید

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر

مخالفت زورابیشویلی با استقرار پایگاه نظامی آمریکا در گرجستان

خبرگزاری ‘اسپوتنیک گرجستان’ گزارش داد: ‘سالومه زورابیشویلی’ رییس جمهوری گرجستان با استقرار پایگاه‌های نظامی آمریکا در خاک کشورش مخالفت کرد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, گرجستان, میلیتاریسم, ناتو

اشتاندارد؛ تشدید مسابقه تسلیحاتی در جهان با افزایش تنش آمریکا و چین

نشریه ‘اشتاندارد’ امروز (دوشنبه) در گزارشی، تشدید رقابت تسلیحاتی میان دیگر کشورها را نتیجه افزایش تنش‌های سیاسی و اقتصادی بین آمریکا و چین دانست.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, جهان, خبر, روسیه, ژاپن, عربستان سعودی, فرانسه, کره جنوبی