بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

اقتصاد کره جنوبی، در یک قدمی گرداب

مقامات مالی کره جنوبی ماه هاست که بطور مستمر هشدار می‌دهند اقتصاد این کشور همزمان با ادامه روند کاهشی ارزش «وون» (واحدپول کره)، کاهش ارزش سهام و افزایش تورم، آسیب پذیر شده و در معرض یک «توفان» قرار گرفته است.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای روزنامه کره تایمز نوشت: مقامات و اقتصاد‌دان‌ها هشدار می‌دهند که ماهیت اقتصاد کره در سال ۲۰۲۲، شرایطی مشابه بحران جهانی نفت در دهه ۱۹۷۰ و بحران مالی جهانی بین سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۸ را ممکن است تجربه کند.

 

روز پنجشنبه برای مثال، ارزش پول کره جنوبی به زیر ۱۳۰۰ وون در مقابل دلار آمریکا سقوط کرد که ضعیف‌ترین سطح از ژوئیه سال ۲۰۰۹ و در بحبوحه بحران جهانی مالی بوده است.

 

افزایش شدیدتر قیمت های وارداتی و گسترش کسری تجاری به مشکلات ناشی از پیش‌بینی رشد کُند اقتصاد کره افزوده است. افزایش سال به سال نرخ قیمت‌های واردات از صادارت در ۱۲ ماه متوالی گذشته پیشی گرفته  است.

 

شاخص بازارهای سهام کره جنوبی تنها در ماه ژوئن هفت بار به پایین‌ترین حد سالانه خود رسیدند.جون کوانگ وو، رئیس مؤسسه اقتصاد جهانی و رئیس سابق کمیسیون خدمات مالی (FSC)، به روزنامه کره تایمز گفت: همه این مشکلات وجود داشته‌اند،  اما پیچیده‌تر شده‌اند و نگرانی‌هایی را درباره بروز توفان کامل اقتصادی برانگیخته است.

 

لی بوک هیون، فرماندار سرویس نظارت مالی (FSS) در اوایل این هفته در نشستی با روسای اندیشکده‌های اقتصادی، رکود اقتصاد امسال را با بحران نفت مقایسه کرد.

 

لی آخرین فردی است که به مجموعه‌ای از مقامات مالی، از جمله چو کیونگ هو معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی، و ری چانگ یونگ رئیس بانک مرکزی کره (BOK) پیوسته و نسبت به احتمال وقوع یک توفان اقتصادی کامل هشدار داده است.

 

جون گفت که به دلیل افزایش بدهی‌های خانوارها و افزایش نرخ بهره معیار بانک مرکزی کره، «بعید است که بازار سهام در کوتاه‌مدت به وضعیت قبلی بازگردد». وی خاطرنشان کرد که سرمایه گذاران- شامل وام گیرندگان جوان که پس از گرفتن وام‌های کلان در زمانی که نرخ پایه پایین بود -متحمل ضرر شده‌اند و اکنون تحت فشار فزاینده‌ای برای بازپرداخت با نرخ‌های بالاتر هستند. نرخ بهره معیار سه بار در سال جاری افزایش یافت و به ۱.۷۵ درصد رسید که بالاترین سطح از زمان شروع همه‌گیری است.

 

تحلیل گران اقتصادی و بازار سهام می‌گویند که شاخص «کوسپی» (بازار سهام کره جنوبی) ممکن است در حالت شدید به زیر ۲۲۰۰ واحد سقوط کند که این امر مشکلات وام گیرندگان جوان را تشدید خواهد کرد.

 

چوی هی نام، معاون سابق وزیر دارایی و همچنین رئیس سابق شرکت سرمایه‌گذاری کره نیز، به کره تایمز گفت که بدهی خانوارها می‌تواند با شدت بیشتری به بازار سهام ضربه بزند.

 

وی به عنوان یک راه‌ حل‌ ممکن، به وزارت دارایی پیشنهاد کرد «بر روی هر ابزار سیاسی ممکن سرمایه‌گذاری کند».

 

به گفته این مقام کره‌ای به رغم کسری مالی که در دولت قبلی افزایش یافت دولت می‌تواند تلاش‌هایی را برای حمایت مالی از افراد نیازمند انجام دهد. بانگ کی سون، معاون اول وزیر دارایی، روز جمعه در یک نشست اضطراری معاونان وزیر اقتصاد گفت که دولت «به طور کامل برای افزایش و گسترش صادرات تلاش خواهد کرد.»

 

جو وون، اقتصاددان موسسه تحقیقاتی هیوندای، در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی کره باید «گام بزرگی» مهار تورم بردارد، گفت: «این اقدام نباید آن قدر شدید باشد که معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهد.»

دستمزد و مستمری زحمتکشان را افزایش دهید! بیانیۀ فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری دربارۀ افزایش قیمت‌ها

تورم، پیامدهای جنگ در اوکراین، سفته‌بازی- به‌ویژه در عرصهٔ کالاهای اساسی، غذا و سوخت- کاهش بیشتر درآمد قشرهای مردم زحمتکش را باعث شده است، درآمد مردمی که قبلاً با بحران طولانی مدت اقتصادی کاهش یافته بود.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, اوکراین, بیانیه, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, کارگری

تجمع اعتراضی آلمانی‌ها به سیاست‌های جی- ۷

شماری از شهروندان آلمانی با برگزاری تجمعی نزدیک مکان برگزاری اجلاس جی-۷، اعتراض خود را به بی تفاوتی سران حاضر در این رویداد به معضلات کنونی جهان نشان دادند.

ادامه

اعتراضات سیاسی, اقتصادی, المان, جهان, خبر, روسیه, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, فقر

عقب‌نشینی اروپا از تحریم نفتی روسیه

بلومبرگ گزارش داد، با وجود اینکه تحریم نفتی روسیه از سوی اتحادیه اروپا کمتر از یک ماه می‌گذرد اما این قاره خرید نفت از روسیه را افزایش داده‌ است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, بلغارستان, تحریم, ترکیه, جهان, خبر, روسیه, رومانی, شرق اروپا