گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، معاون پوتین به خبرنگار روسیا ۱ گفت: «با جزئیات زیاد، این جلسه در یک فرمت رو در رو بود.» ... گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

ادامه

اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پکن در قبال صادرات محصولات نظامی، از جمله صادرات پهپادهای غیرنظامی، جایگاهی مسئول دارد. در این میان ایالات متحده به اوکراین کمک نظامی می‌کند، اما از همکاری عادی میان روسیه و چین انتقاد می‌کند و این ریاکاری است. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در ... تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, چین, روسیه, سازمان تجارت جهانی, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح

روسیه موشک بالستیک بولاوا را در زیردریایی‌های خود مستقر کرد

در پی تشدید تهدیدهای غرب به سرکردگی آمریکا علیه روسیه که اخیرا پاریس، مسکو را با زرادخانه‌های اتمی خود تهدید کرد، مسکو پس از انجام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره پیما «بولاوا» (Bulava)، آنرا در ترکیب موشک‌های بالستیک در ناوگان زیردریایی خود جای داد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار این ... روسیه موشک بالستیک بولاوا را در زیردریایی‌های خود مستقر کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, انگلیس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه

فرانسه محموله جدیدی از موشک‌های ” آستر” به اوکراین ارسال می‌کند

سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه سه‌شنبه شب اعلام کرد که پاریس محموله جدیدی از موشک‌های زمین به هوای «آستر» در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، لکورنو در یک جلسه استماع در پارلمان فرانسه با اشاره به لزوم «رهگیری موشک‌های روسیه که کی‌یف را هدف قرار می‌دهند» اظهار کرد: دستور ... فرانسه محموله جدیدی از موشک‌های ” آستر” به اوکراین ارسال می‌کند

ادامه

اوکراین, ایتالیا, تنش‌زایی, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا, فرانسه

محور بیانیه مشترک چین و روسیه: تعمیق روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی

رئیسان جمهوری روسیه و چین روز پنجشنبه در پایان مذاکرات خود در پکن بیانیه مشترکی درباره تعمیق همکاری راهبردی و آغاز عصر جدید روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا و منتشر کردند. به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری شین‌هوا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه به مناسبت هفتاد ... محور بیانیه مشترک چین و روسیه: تعمیق روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی

ادامه

اسراییل, بیانیه, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صربستان, غرب, فرانسه, فلسطین, مجارستان, همکاری استراتژیک

هشتمین روز جنگ در اوکراین

وزارت دفاع روسیه امروز در آخرین گزارش خود در مورد عملیات نظامی در اوکراین از نابودی ۱۶۱۲ مرکز نظامی و تاسیسات نظامی اوکراین خبر داد و اعلام کرد که شهر بالاکلی در استان خارکیف هم به تصرف در آمد.

 

به گزارش ایرنا، ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: نیروهای روسیه از آغاز عملیات نظامی در اوکراین ۱۶۱۲ مرکز نظامی این کشور را نابود کردند که ۶۲ مقر فرماندهی و مرکز مخابراتی نظامی از آن جمله بود.

 

به گفته این مقام نظامی روس، نیروهای روسیه ۳۹ مجموعه پدافند هوایی اس-۳۰۰، بوک.ام.۱ و اوسا و ۵۲ ایستگاه هشداردهی موشکی و رادار را نابود کردند.

 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد: از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ۴۹ هواپیما بر روی زمین و ۱۳ هواپیمای نظامی اوکراین در هوا و ۶۰۶ تانک و ۶۷ آتشبار سنگین نابود شده است.

 

نیروهای روسیه همچنین ۲۲۷ عراده توپ و خمپاره انداز و ۴۰۵ خودرو نظامی و ۵۳ پهپاد ضربتی و تجسسی را نابود کردند.

 

تصرف یک شهر و سه منطقه در استان خارکیف

 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه از ادامه درگیریها در استان خارکیف روسیه خبر داده و اعلام کرد: نیروهای روسیه موفق شدند شهر بالاکلی در این استان را که در کنترل ملی گرایان مسلح اوکراینی قرار داشت، آزاد کنند.

 

کوناشنکوف همچنین از تصرف مناطق چیستاپوله، نووپالتاوا و ژوفتنوی در استان خارکیف و ادامه پیشروی واحدهای هوابرد ارتش روسیه در مناطق دیگر استان خارکیف خبر داد.

 

نیروهای اوکراینی مانع خروج مردم از ماریوپول می‌شوند

 

ادوارد باسورین معاون فرمانده ارتش جمهوری خلق دونتسک با اشاره به ادامه محاصره شهر بندری ماریوپول توسط نیروهای این جمهوری اعلام کرد: نیروهای اوکراینی ماریوپول را به اردوگاه اجباری تبدیل کرده و مانع خروج مردم از این شهر می‌شوند.

 

باسورین در گفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ ، گفت: همینک وضع ساکنان ماریوپول بسیار بد است و باکمبود آب و مواد غذایی و برق مواجه هستند و جنگجویان گردان ملی گرایان آزوف که کنترل داخل شهر را در دست دارند در واقع ساکنان آن را به گروگان گرفته‌اند.

 

به گفته این مقام جمهوری خلق دونتسک، امکان برای حملات دقیق به بندر ماریوپول وجود دارد به صورتی که ساکنان این منطقه اسیب نبینند و نیروهای اوکراینی روحیه خود را ازدست بدهند.

 

پیشروی ارتش لوگانسک ادامه دارد

 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که پیشروی نیروهای ارتش لوگانسک با حمایت روسیه ادامه دارد.

 

به گفته وی نیروهای ارتش جمهوری خلق لوگانسک، در شبانه روز اخیر ۴ کیلومتر پیشروی کرده و به حومه شهر سورودونتسک رسید.

 

در جمهوری لوگانسک در شبانه روز اخیر حدود ۴۰ منطقه شامل چندین بخش و دهها روستا تحت کنترل نیروهای این منطقه درآمده است.

 

آمریکا صدها موشک استینگر به اوکراین ارسال کرد

 

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که آمریکا همچنان به ارسال تسلیحات به حکومت اوکراین ادامه می دهد.

 

در گزارش این رسانه روسی گفته شد که آخرین مورد ارسال تسلیحات آمریکا به اوکراین، تحویل سلاح های پدافند هوایی دوش پرتاب استینگر به این کشور است.

 

به گفته رسانه روسی، اسپانیا نیز در آینده نیز هزاران سلاح تهاجمی ازجمله خمپاره انداز به اوکراین ارسال خواهد کرد.

 

۵۵۰۰ پناهنده از دونباس وارد روسیه شدند

 

اداره مرزبانی استان راستف روسیه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت اخیر بیش از ۵۵۰۰ نفر از منطقه مناقشه دونباس وارد روسیه شدند.

 

تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر از مناطق مختلف جمهوریهای خلق دونتسک و لوگانسک، از مرز روسیه عبور کرده و به این کشور پناهنده شده و در حدود ۱۵ منطقه این کشور اسکان یافته اند.

 

شهردار خرسون سقوط شهر به دست نیروهای روسی را تأیید کرد

 

شهردار خرسون سقوط این شهر در جنوب اوکراین را تأیید و اذعان کرد که ارتش روسیه کنترل آن را به دست گرفته‌اند.

 

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، ایهور کولیخایف شهردار خرسون شامگاه چهارشنبه در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که ارتش اوکراین دیگر در این شهر حضور ندارد و ساکنان خرسون باید دستورالعمل های افراد مسلحی که اداره شهر را به دست گرفتند، عمل کنند؛ بدین معنا که شهر تحت کنترل روسیه قرار گرفته است.

 

اعلام وی مبنی بر سقوط شهر خرسون به دنبال فشار چندین روزه روس ها بر این شهر مطرح شده است. هرچند امروز شبکه روسیه ۲۴ گزارش داده بود که تفنگداران دریایی روسیه و واحدهای ارتش این کشور با پشتیبانی هوایی وارد شهر جنوبی اوکراین شده و آن را تحت کنترل خود در آوردند.

 

خرسون یک شهر مهم استراتژیک در سواحل دریای سیاه با جمعیتی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر است.

 

تلفات نظامیان و ملی گرایان اوکراین از آغاز عملیات ویژه نیروهای روسیه به ۲۸۷۰ نفر رسد.

 

به گزارش اسپوتنیک، ژنرال ایگور کوناشنکوف نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه در این خصوص اطلاع داد.

 

وی به خبرنگاران گفت: ” در بین ملی گرایان و نیروهای مسلح اوکراین تلفات شامل بیش از ۲۸۷۰ کشته و تقریبا ۳۷۰۰ زخمی بوده است. بر اساس اطلاعات تایید شده تعداد نیروهای نظامی اوکراینی اسیرشده ۵۷۲ نفر است.”

 

کوناشنکوف خاطر نشان کرد: ” متاسفانه در بین دوستان ما که در عملیات ویژه نظامی شرکت داشتند تلفاتی وجود داشت. ۴۹۸ نظامی روسی در حین انجام وظیفه جان خود را از دست دادند. به خانواده های کشته شدگان کمک های لازم ارائه می شود. ۱۵۹۷ نفر از رفقای ما نیز زخمی شدند.”

نیویورک تایمز از دامن زدنِ اروپا به جنگ، با ارسال سیل اسلحه به اوکراین می‌نویسد

نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی روند افزایشی ارسال اسلحه به اوکراین و پیامد‌های آن در جهت شعله‌ور کردن آتش جنگ پرداخته است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, استونی, المان, امنیتی, بلژیک, جهان, چک, روسیه, سوئد, فنلاند, لتونی, لهستان, مقاله, ناتو, هلند