گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، معاون پوتین به خبرنگار روسیا ۱ گفت: «با جزئیات زیاد، این جلسه در یک فرمت رو در رو بود.» ... گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

ادامه

اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پکن در قبال صادرات محصولات نظامی، از جمله صادرات پهپادهای غیرنظامی، جایگاهی مسئول دارد. در این میان ایالات متحده به اوکراین کمک نظامی می‌کند، اما از همکاری عادی میان روسیه و چین انتقاد می‌کند و این ریاکاری است. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در ... تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, چین, روسیه, سازمان تجارت جهانی, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح

روسیه موشک بالستیک بولاوا را در زیردریایی‌های خود مستقر کرد

در پی تشدید تهدیدهای غرب به سرکردگی آمریکا علیه روسیه که اخیرا پاریس، مسکو را با زرادخانه‌های اتمی خود تهدید کرد، مسکو پس از انجام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره پیما «بولاوا» (Bulava)، آنرا در ترکیب موشک‌های بالستیک در ناوگان زیردریایی خود جای داد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار این ... روسیه موشک بالستیک بولاوا را در زیردریایی‌های خود مستقر کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, انگلیس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه

فرانسه محموله جدیدی از موشک‌های ” آستر” به اوکراین ارسال می‌کند

سباستین لکورنو وزیر دفاع فرانسه سه‌شنبه شب اعلام کرد که پاریس محموله جدیدی از موشک‌های زمین به هوای «آستر» در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، لکورنو در یک جلسه استماع در پارلمان فرانسه با اشاره به لزوم «رهگیری موشک‌های روسیه که کی‌یف را هدف قرار می‌دهند» اظهار کرد: دستور ... فرانسه محموله جدیدی از موشک‌های ” آستر” به اوکراین ارسال می‌کند

ادامه

اوکراین, ایتالیا, تنش‌زایی, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب اروپا, فرانسه

محور بیانیه مشترک چین و روسیه: تعمیق روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی

رئیسان جمهوری روسیه و چین روز پنجشنبه در پایان مذاکرات خود در پکن بیانیه مشترکی درباره تعمیق همکاری راهبردی و آغاز عصر جدید روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا و منتشر کردند. به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری شین‌هوا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه به مناسبت هفتاد ... محور بیانیه مشترک چین و روسیه: تعمیق روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی

ادامه

اسراییل, بیانیه, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صربستان, غرب, فرانسه, فلسطین, مجارستان, همکاری استراتژیک

لاوروف: زلنسکی دروغ می‌گوید/ امکان به رسمیت شناختن مقام‌های فعلی اوکراین وجود ندارد

وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) گفت، کشورهای غربی در خرابکاری و از بین بردن توافقنامه مینسک در مورد حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در استان دونباس کاملا در کنار اوکراین قرار گرفته‌اند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشستی با دیپلمات‌های ارشد دو منطقه لوهانسک و دونتسک گفت: غرب در تلاش‌های رژیم کی‌یف برای خرابکاری و نابودی کامل توافقنامه‌های مینسک، کاملا در کنار رژیم کی‌یف قرار گرفت.

 

وی افزود: در هفته‌های اخیر، ناتو و اتحادیه اروپا نیز کی‌یف را تحت پوشش قرار داده‌اند، زمانی که سرانجام تصمیم گرفت جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک را به زور تصرف کند، اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای اوکراین جز پیوستن به ناتو وجود ندارد. رئیس جمهور اوکراین به توافق مینسک پایبند نبود، با ناتو متحد شد و به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای بود. در دوره زلنسکی بحث ضمانت‌های امنیتی از بین رفت. او فرصت‌های زیادی را از دست داد.

 

لاوروف همچنین اعلام کرد، روسیه نمی‌تواند به درخواست‌های روسای دو منطقه خودمختار لوهانسک و دونتسک برای تامین کمک‌های نظامی در مواجهه با تهاجم اوکراین بی تفاوت بماند.

 

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: کشورهای غربی مقام‌های اوکراینی را پوشش می‌دهند و چشم‌های خود را به روی جرایم جنگی کی‌یف علیه غیرنظامیان بسته‌اند. غرب به چشم پوشی حقایق درباره نسل کشی در دونباس ادامه می‌دهد.

 

لاوروف همچنین گفت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرده آماده گفت‌وگو با روسیه بدون پیش شرط است، اما دروغ گفت.

 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما به دنبال تصرف اوکراین نیستیم. اما امکان به رسمیت شناختن مقام‌های فعلی اوکراین را به عنوان مقام‌های دموکراتیک نمی‌بینیم. روسیه می‌خواهد همه مردم اوکراین بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. روسیه غیرنظامی شدن را تضمین می‌کند.

 

وی افزود: اوکراین خط قرمز ماست و ما بارها گفتیم نمی‌توانیم اجازه دهیم این کشور عضو ناتو شود، اما اوکراین از خطوط قرمز ما عبور کرد. تمامیت ارضی اوکراین برای ما مهم است و مایل به جنگ نبودیم اما این دولت اوکراین بود که دموکراسی را رعایت نکرد. هدف ما غیر نظامی کردن اوکراین است لذا صحبت‌های زلنسکی درباره روسیه دروغ است و رسانه‌های اوکراین قصد تشویش اذهان عمومی را دارند.

 

لاوروف در ادامه تصریح کرد: همچنان فرصتی برای گفت‌وگو با غرب درباره تضیمین‌های امنیتی وجود دارد. پس از عملیات روسیه در اوکراین می‌توانیم به مذاکرات بازگردیم. به محض آنکه نیروهای نظامی اوکراین سلاح بر زمین بگذارند، روسیه آماده مذاکره در مورد این کشور در هر لحظه است.

لاوروف: آمارها نشان می‌دهد غیرنظامیان اوکراینی هدف قرار نگرفته‌اند

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد نیروهای روسی در اوکراین، شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند.

ادامه

امریکا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, لوگانسک, ناتو

تماس تلفنی رؤسای جمهور چین و روسیه/ پوتین: آماده مذاکره هستم

رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با همتای چینی از آمادگی برای مذاکره پیرامون بحران اوکراین در بالاترین سطح سخن گفت: حال آنکه مسکو شرط از سرگیری گفتگو را تسلیم ارتش اوکراین اعلام کرده است.

ادامه

امریکا, امنیتی, اوکراین, جهان, چین, حضور نظامی, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, ناتو