چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

بودجه نظامی میلیاردی آمریکا خشم چین را برانگیخت

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به بودجه هنگفت نظامی آمریکا که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن برای مقابله با پکن تخصیص داده شده، به آمریکا هشدار داد که مسئولانه رفتار کند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در واکنش به تصویب نهایی بودجه نظامی هنگفت ۷۶۸ میلیارد دلاری ایالات متحده آمریکا که مبلغ چشمگیری از آن برای مقابله با چین تخصیص داده شده است، از واشنگتن خواست مسئولانه رفتار کند.

 

شبکه روسی «راشاتودی» امروز (سه‌شنبه) گزارش کرد که رئیس‌جمهور آمریکا قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۲ (NADD) را روز گذشته (دوشنبه) به امضا درآورد که نشان دهنده با افزایش ۲۵ میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا در مقایسه با پیشنهاد اولیه رئیس‌جمهور ایالات متحده است و در مقایسه با سال گذشته نیز، بودجه نظامی ایالات متحده آمریکا را پنج درصد افزایش داده است.

 

در راستای تمرکز نظامی فزاینده دولت بایدن بر چین، بودجه نظامی هنگفت آمریکا برای سال ۲۰۲۲ همچنین شامل تخصیص بودجه ۷.۴ میلیارد دلاری برای «طرح بازدارندگی در اقیانوس آرام» می‌شود که بخشی از آن برای دفاع از تایوان است و این در حالی است که پکن بارها اعلام کرده که تایوان بخشی از قلمرو این کشور است و در خصوص هرگونه مداخله در امور داخلی این جزیره هشدار داده است.

 

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، لیجیان در کنفرانس خبری خود ضمن انتقاد از تخصیص بودجه‌ علیه چین هشدار داد که این گونه اقدامات واشنگتن، بر همکاری دو کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

وی تصریح کرد: «من قطعاً با اطلاعات منفی درباره جمهوری خلق چین که در پیش‌نویس بودجه نظامی آمریکا آمده و ایالات متحده از این سند برای دستکاری سیاسی برای تغییر حقایق درباره چین استفاده می‌کند».

 

این دیپلمات چینی تأکید کرد که واشنگتن باید رفتارهای تبعیض‌آمیز را کنار بگذارد و بر اساس منافع دوجانبه با پکن برخورد کند.

 

وی ادامه داد: «نیازی به آسیب زدن به روابط چین و آمریکا و همکاری‌ در حوزه‌های مهم بین چین و ایالات متحده نیست».

 

ایالات متحده در بودجه نظامی امسال خود، علاوه بر چین، روسیه را نیز هدف گرفته است و ۱۵۰ میلیون دلار برای «همکاری امنیتی بالتیک» تخصیص داده شده است که این بودجه نیز یک پروژه دیگر آمریکا با هدف مقابله با مسکو است و مبلغ چهار میلیارد دلار نیز تحت عنوان «طرح دفاع از اروپا» در نظر گرفته شده است که آمریکا می‌گوید این مبلغ برای تقویت همپیمانان ناتو واشنگتن است.

 

خبرگزاری آناتولی نیز در این خصوص گزارش کرد که لایحه «قانون اختیار دفاع ملی ۲۰۲۲» در هفتم دسامبر در مجلس نمایندگان آمریکا و در ۱۵ نوامبر در سنای آمریکا به تصویب درآمده بود.

هشدار لاوروف درباره خطر بروز جنگ در اروپا در نتیجه کشاندن اوکراین به ناتو

وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه مسکو راهی برای پاسخ‌گویی به “تحریم‌های بی‌سابقه” هم پیدا می‌کند، گفت: مقامات مسکو بعید نمی‌دانند درخواست‌های روسیه درباره عدم گسترش ناتو به سمت شرق از سوی غربی‌ها نادیده گرفته خواهد شد.

ادامه

اروپا, المان, امریکا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ناتو

سی.ان.ان؛ خاورمیانه در گیرودار رقابت بین چین و آمریکا

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی اعلام کرد که خاورمیانه با وجود تلاشش برای دور بودن از رقابت‌ سیاسی و اقتصادی بین آمریکا و چین، در میان رقابت این دو کشور گیر کرده است.

ادامه

امارات, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه

در اقدامی تنش‌زا علیه چین؛ آمریکا تایوان را برای رزمایش دریایی دعوت کرد

در میانه تشدید تنش با چین، در نظر دارد از تایوان برای مشارکت در بزرگترین رزمایش نیروی دریایی جهان در سال ۲۰۲۲ دعوت به عمل آورد.

ادامه

استرالیا, امریکا, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, کانادا

وزارت دفاع روسیه: ناتو خود را برای درگیری نظامی گسترده آماده کرده است

معاون وزیر دفاع روسیه در دیدار با وابسته‌های نظامی خارجی با تحریک‌آمیز خواندن افزایش اقدامات نظامی ناتو در نزدیکترین فاصله از مرزهای روسیه، بر آمادگی مقامات مسکو برای گفت‌وگوی جدی و سازنده درباره تضمین‌های امنیتی تأکید کرد.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو