تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

مقامات آمریکایی همزمان با آغاز ماموریت فضایی کاوشگر قمری «چانگ‌ای‌۶» چین به نیمه پنهان ماه نسبت به شتاب پیشرفت‌های فضایی این کشور ابزار نگرانی ‌کردند. به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، چین روز جمعه یک فضاپیمای رباتیک برای سفر به نیمه پنهان ماه پرتاب کرد که ماموریتی از جنبه فناورانه (تکنولوژیک) دشوار است ... تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلیس, ایتالیا, پاکستان, تایلند, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سوئد, سوئیس, غرب, فرانسه, گزارش, مصر

مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

چین، بهانه‌ای برای افزایش هزینه‌های نظامی‌گری ژاپن

رسانه‌های ژاپن امروز (جمعه) گزارش کردند، این کشور در نظر دارد هزینه‌های دفاعی بی‌سابقه‌ای را در بودجه اضافی که انتظار می‌رود همراه با بسته محرک اقتصادی اعلام شود، به ثبت برساند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام از سوی دولت توکیو در حالی صورت می‌گیرد که شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن خواستار سطحی جدیدی از همکاری دفاعی با استرالیا شده است.

 

این تحولات در حالی در ژاپن ایجاد شده که توکیو و متحدانش غربیش شامل آمریکا، انگلیس و استرالیا به افزایش نظامی‌گری در منطقه آسیا-پاسیفیک توسط چین واکنش نشان داده‌اند.

 

خبرگزاری کیودو امروز گزارش داد، ژاپن به دنبال اختصاص دست کم ۷۷۰ میلیارد ین (۶.۷۴ میلیون دلار) برای امر دفاعی در بودجه مکمل خود است که بخشی از بسته محرک اقتصادی را که امروز نهایی می‌شود، در بر می‌گیرد.

 

این خبرگزاری همچنین گزارش کرد، این مبلغ که بیشترین مقدار برای دفاع در بودجه تکمیلی است، شامل هزینه موشک‌ها و هواپیماهای گشت‌زنی و تقویت قابلیت‌های دفاعی در نزدیکی جزایر جنوب غربی ژاپن می‌شود.

 

ژاپن همچنین مدت‌هاست که متعهد شده تا بودجه‌های نظامی خود را در حد یک درصد از تولید ناخالص داخلی نگه دارد؛ عددی که نگرانی در داخل و خارج از کشور را در مورد احیای نظامی‌گری که این کشور را وارد جنگ جهانی دوم کرد، کاهش داده است.

 

در مورد حضور ارتش چین در دریای مورد مناقشه چین شرقی، حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن پیش از انتخاباتی که در ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی برگزار شد، هدفی را برای هزینه دو درصد از تولید ناخالص داخلی یا بیشتر برای ارتش در برنامه سیاست خود گنجاند.

 

وزارت دفاع ژاپن برای یک جنگنده رادارگریز ساخت داخل و موشک‌هایی که می‌توانند بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنند، پول نیاز دارد و این در حالیست که این کشور همچنین در حال ایجاد قابلیت‌های سایبری، فضایی و جنگ الکترومغناطیسی است.

 

دولت توکیو همچنین به دنبال تقویت روابطش با متحدان و کشورهای دوست نظیر استرالیا است و شینزو آبه نیز امروز ضمن شرکت در یک سمینار آنلاین که توسط یک اندیشکده استرالیایی برگزار شده، این مساله را مطرح کرد.

 

وی در سخنرانی در این مراسم که نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در آن شرکت داشت، گفت: با توجه به شرایط امنیتی منطقه که بیش از گذشته وخیم‌تر می‌شود، ضرورت دارد که امنیت دو جانبه ژاپن و استرالیا و همکاری دفاعی بین دو کشور در سطح جدیدی قرار گیرد.

 

آبه گفته که ژاپن باید با شرکای امنیتی آکوس شامل انگلیس، آمریکا و استرالیا در زمینه هوش مصنوعی، ظرفیت‌های سایبری و فناوری های کوآنتومی همکاری داشته باشد. معاهده آکوس در واکنش به اقدامات نظامی‌گرایانه چین در منطقه شکل گرفته است.

پوتین: اقدام ناتو هرگز بی‌پاسخ نمی‌ماند

رئیس‌جمهور روسیه گفت که دیپلماسی این کشور باید در راستای مقابله با تلاش غرب برای یکجانبه‌گری و دیکته کردن خواسته‌هایش باشد.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, تحلیل, ترکیه, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, حضور نظامی, روسیه, سوریه, ناتو

هشدار روسیه درباره افزایش حضور نظامی انگلیس و آمریکا در منطقه دریای سیاه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توافقات جدید انگلیس با دولت اوکراین را گویای تمایل این کشور برای افزایش حضور نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه نامید و اهداف آمریکا از ادامه مانورهای نظامی در منطقه دریای سیاه را برشمرد.

ادامه

اذربایجان, ارمنستان, امریکا, انگلستان, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, ناتو