پنتاگون: استقرار نیروهای ناتو در اوکراین اجتناب‌ناپذیر است

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد اعزام نیروهای ناتو برای آموزش دادن به سربازان اوکراین در خاک این کشور اجتناب‌ناپذیر است. به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی گزارش داد ممکن است ناتو در نهایت سربازان خود را در قالب یک ماموریت آموزشی به اوکراین اعزام کند. با تشدید وخامت اوضاع برای سربازان اوکراین، کی‌یف از ... پنتاگون: استقرار نیروهای ناتو در اوکراین اجتناب‌ناپذیر است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, بلژیک, تحلیل, تنش‌زایی, جنگ سرد, جنگ نیابتی, دخالت نظامی, صلح, غرب, فرانسه, ناتو

تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پکن در قبال صادرات محصولات نظامی، از جمله صادرات پهپادهای غیرنظامی، جایگاهی مسئول دارد. در این میان ایالات متحده به اوکراین کمک نظامی می‌کند، اما از همکاری عادی میان روسیه و چین انتقاد می‌کند و این ریاکاری است. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در ... تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, چین, روسیه, سازمان تجارت جهانی, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح

روسیه موشک بالستیک بولاوا را در زیردریایی‌های خود مستقر کرد

در پی تشدید تهدیدهای غرب به سرکردگی آمریکا علیه روسیه که اخیرا پاریس، مسکو را با زرادخانه‌های اتمی خود تهدید کرد، مسکو پس از انجام آزمایش موفقیت‌آمیز موشک قاره پیما «بولاوا» (Bulava)، آنرا در ترکیب موشک‌های بالستیک در ناوگان زیردریایی خود جای داد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار این ... روسیه موشک بالستیک بولاوا را در زیردریایی‌های خود مستقر کرد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, انگلیس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه

سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی/ حال «رابرت فیکو» وخیم است + فیلم

در حادثه تیراندازی به نخست‌وزیر اسلواکی، وی به‌شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد. به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری اسپوتنیک هم اکنون با انتشار خبری فوری از تیراندازی در ساختمانی در اسلواکی که نشست عقب نشینی دولت این جمهوری در آن برگزار می شد، خبر داد. بر اساس اعلام این رسانه، «رابرت فیکو» (Robert Fico) ... سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی/ حال «رابرت فیکو» وخیم است + فیلم

ادامه

اروپای مرکزی, اسلواکی, اوکراین, تروریسم, جهان, خبر, روسیه

رزمایش مخفیانه آمریکا و تایوان در اقیانوس آرام

چند منبع آگاه از برگزاری یک رزمایش مشترک میان آمریکا و تایوان (چین تایپه) در اقیانوس آرام در ماه گذشته میلادی خبر دادند که بنابر اعلام این منابع به صورت رسمی اعلام نشده است. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، چهار منبع آگاه اعلام کردند که نیروی دریایی آمریکا و تایوان رزمایش‌های مشترکی ... رزمایش مخفیانه آمریکا و تایوان در اقیانوس آرام

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, تایوان, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

پکن: حامیان سرسخت استقلال تایوان حق ورود به چین را ندارند

مقامات چینی گفتند بر اساس قانون، تحریم‌های انضباطی علیه افرادی که «طرفدار استقلال تایوان» هستند اعمال و آن‌ها از ورود به چین منع می‌شوند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، دولت چین امروز (جمعه) اعلام کرد مطابق با قانون این کشور، حامیان سرسخت استقلال تایوان را از ورود به سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ و ماکائو ( مناطق اداری ویژه، دو جزیره در دریای جنوبی چین) منع خواهند کرد. پکن این ممنوعیت را نوعی کیفر خواست برای حامیان تندروی تایوان قرار داده است.

 

نماینده دفتر امور تایوان در شورای دولتی گفت: مقامات چینی بر اساس قانون، تحریم‌های انضباطی را علیه افرادی که «طرفدار استقلال تایوان» هستند اعمال خواهند کرد و آن‌ها و خانواده‌هایشان را از ورود به چین منع می‌کنند.

 

چین بارها از دخالت بیگانیگان در امور داخلی کشورش انتقاد کرد. وضعیت اطراف تایوان در چند هفته گذشته چالش برانگیزتر شده است، بر اساس گزارش‌ها جمهوری خواهان کنگره آمریکا به زودی می‌خواهند بودجه‌ای را به تصویب برسانند که به موجب آن واشنگتن باید تا سال ۲۰۳۲سالانه ۲ میلیارد دلار برای تقویت توان نظامی و مالی تایوان، به تایپه بپردازد.

 

چند روز پیش نیز هیئتی از اتحادیه اروپا با سفر به تایوان در دیدار با رئیس جمهور این منطقه اعلام کردند تایوان تنها نیست و اروپا در کنار او ایستاده است.

 

دریای چین جنوبی، جزیره تایوان و جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن در دریای شرقی چین از جمله مناطقی است که احتمال رویارویی نظامی در آنها وجود دارد. استراتژی فعلی آمریکا بر مبنای تقویت روابط نظامی با کشورهای همسایه چین و ایجاد ائتلاف ها و اتحادها به منظور مهار پکن انجام می شود. در این استراتژی تایوان نقشی ویژه دارد و به همین جهت هر دو حزب اصلی آمریکا بر حمایت از تایپه تاکید می کنند.

 

دولت پکن همچنین اعلام کرد، چین تهیه یک لیست سیاه از طرفداران “سرسخت” استقلال تایوان را در نظر دارد؛ اقدامی که ممکن است در جریان آن پکن دست به انجام اقدامات قانونی علیه رئیس جمهور تایوان بزند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه این برنامه برای نخستین بار اوایل ماه جاری میلادی توسط روزنامه “تا کونگ پائو” که حامی پکن است و در هنگ‌کنگ مستقر می‌باشد گزارش داده شد، به شدت از سوی تایوان مورد محکومیت قرار گرفت. روزنامه “گلوبال تایمز” چین گزارش داده این لیست احتمالا شامل مقامات ارشد دولت تایوان خواهد بود.

 

چین، تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند. دولت تایوان تاکید دارد که این جزیره یک کشور مستقل با نام رسمی “جمهوری چین” است اگرچه چین این موضع را رد می‌کند.

 

ژو فنگلیان، سخنگوی دفتر امور تایوان چین گفت: لیست جدایی‌طلبان سرسخت تایوان در حال حاضر تحت بررسی قرار دارد و تنها تعداد اندکی از طرفداران استقلال تایوان و افرادی که از آنها حمایت مالی می‌کنند را هدف می‌گیرد.

 

وی در کنفرانسی خبری در پکن افزود: بدون شک این لیست اکثریت گسترده هم‌وطنان تایوانی را هدف نخواهد گرفت.

 

ژو فنگلیان هیچ جزئیات یا چهارچوب زمانی ارائه نکرد و تنها گفت: پکن طبق قانون اقدامات هدفمندی را برای مجازات سخت حامیان استقلال تایوان انجام خواهد داد.

 

رسانه‌های چینی گفته‌اند، برای متهم کردن افراد حاضر در این لیست سیاه، چین می‌تواند به قانون ضد تجزیه ۲۰۰۵ که استفاده از زور را مجاز می‌داند و همچنین قانون امنیت ملی استناد کند.

 

از آنجایی که دادگاه‌های چینی هیچ صلاحیت قضایی در تایوان ندارند و رهبران دولت تایوان نیز به چین سفر نمی‌کنند، مشخص نیست که این برنامه چطور پیش خواهد رفت.

 

این اقدامات به دنبال اقدام ماه ژوئیه پکن برای اعلام قوانین جدید امنیت ملی در هنگ‌کنگ صورت می‌گیرد. بر اساس این قانون امنیت ملی جدید افراد متهم به جدایی‌طلبی، خرابکاری، تروریسم و تبانی با نیروهای خارجی با حکم‌های حبس مختلف حتی تا حبس ابد مواجه می‌شوند.

 

ژو فنگلیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک دادگاه چینی در این هفته یک شهروند تایوانی را به اتهام جاسوسی به چهار سال حبس محکوم کرد.

لاوروف: «نشست دموکراسی» آمریکا در راستای تفکر ارباب و رعیتی است

وزیر امور خارجه روسیه قصد آمریکا برای برگزاری نشست دموکراسی را ایجاد تفرقه در جهان و پیشبرد اهداف ارباب و رعیتی توصیف کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

“پنج چشم” ، “نُه چشم” می‌شود؟

کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از مدیر اطلاعات ملی خواسته تا گسترش “پنج چشم” را در نظر داشته باشد و کشورهای هند، ژاپن و کره جنوبی را در آن بگنجاند.

ادامه

استرالیا, المان, امریکا, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, روسیه, ژاپن, کره جنوبی, نیوزلند, هندوستان