مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

درخواست روزنامه وابسته به ارتش چین برای “جنگ خلق” با جاسوس‌های آمریکا

نشریه وابسته به ارتش چین در واکنش به گزارش مربوط به تاسیس یک واحد جدید از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مختص به چین، خواستار “جنگ خلق” برای شکست دادن جاسوسی‌های آمریکا شد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه ساوت چاینا مورنینگ‌پست، اعلام خبر تاسیس مرکز ماموریت چین از سوی سازمان سیا در هفتم اکتبر که به گفته ویلیام برنز، مدیر این سازمان هدفش مقابله با “مهمترین تهدید ژئوپلتیکی” این کشور است بازتاب وسیعی در رسانه‌های اجتماعی چین پیدا کرد.

 

در چند روز گذشته ویدیویی در ابعاد گسترده انتشار یافت که ادعا می‌کند که سازمان سیا در حال جذب مامورانی مسلط بر زبانها و گویشهای مورد استفاده در چین است. گزارش مربوط به این ویدیو از سوی بسیاری از رسانه‌های وابسته به دولت چین انتشار یافت.

 

در یک حساب وابسته به روزنامه “ارتش آزادیبخش خلق چین” در رسانه اجتماعی Weibo از سازمان سیا به عنوان یک نیروی خارجی متخاصم یاد و تصریح شد: “سرویس اطلاعاتی آمریکا که اینقدربه طور فاحش در حال جذب ماموران ویژه است، حتما در پس زمینه خود شیوه‌های غیرقابل تحمل‌تر و ناگوارتری را به کار می‌گیرد.”

 

در ادامه این مطلب که روز یکشنبه منتشر شد، آمده است: هیچ روباه حیله‌گری قادر به شکست دادن یک شکارچی خوب نیست. ما برای حفظ امنیت ملی تنها لازم است به مردم اعتماد کنیم و به مردم متکی باشیم.

 

این رسانه در ادامه خواستار یک حمایت مردمی بزرگتر شده و گفت،‌ یک “جنگ خلق” برای نگهبانی در برابر ریسک‌های اطلاعاتی و “غیرممکن کردن اجرای عملیات و پنهانکاری جاسوس‌ها” لازم است.

 

ژائو لیجیان،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر اقدام سازمان سیا را محکوم کرده و آن را یک “نشانه معمول ذهنیت جنگ سردی” خوانده بود.

 

مقامهای آمریکا تشکیل این واحد مخصوص چین از سوی سازمان سیا را یک گام دیرهنگام در جهت منعکس ساختن دستور کار سیاست خارجی جو بایدن تلقی می‌کنند.

 

اما از نظر پکنی که همچنان ذهنش درگیر سقوط ناگهانی اتحاد شوروی در ۳۰ سال قبل است، تمرکز جدید سازمان سیا بر چین، تایید کننده نگرانی‌های این کشور درخصوص مساله “انقلاب‌های رنگی” است.

 

خبر اعلام تاسیس این مرکز جدید یک روز بعد از آن منتشر شد که یانگ جیچی، یک دیپلمات ارشد چین با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در شهر زوریخ برای نخستین بار در عرض شش ماه اخیر و در ضمن بروز نشانه‌های گرم شدن روابط دوجانبه دیدار کرد.

 

لی یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین چند روز پیش در مصاحبه با سی.جی.تی.ان صداقت جو بایدن در قبال وعده‌اش برای “نرفتن به سراغ یک جنگ سرد جدید” با چین را زیر سوال برده و همچنین به واشنگتن از بابت تشدید تلاش‌هایش برای مهار خیزش پکن تاخت.

شکاف انداختن بین چین و ویتنام، هدف ایالات‌متحده است. اما راهبرد «تفرقه بینداز و پیروز شو» دورنمایی ندارد!

ایالات‌متحده به ناو هواپیمابرش با نام یو‌اس‌اس رونالد ریگان دستور داده است تا موقعیتش را در آب‌های نزدیک دریای چین جنوبی حفظ کند. بخشی از راه‌برد ایالات‌متحده در این منطقه، بهره‌بری از وجود اختلاف ارضی بین چین و ویتنام برای ایجاد شکاف بین دو کشور سوسیالیستی است.

ادامه

اتحاد شوروی, استرالیا, امریکا, جهان, چین, سوسیالیسم, فرانسه, کمونیسم, ویتنام

مسکو خواستار تشکیل ارتش مستقل اروپایی است

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت که مسکو به تفرقه و جدایی در اروپا تمایلی ندارد و خواستار وجود کشورهای برخوردار و متحد اروپایی با نیروهای دفاعی مستقل از آمریکاست.

ادامه

اروپا, امریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, ژاپن, ناتو

فعالیت‌های ناتو بر رویارویی با چین متمرکز می‌شود

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت که رویارویی با تهدیدهای ناشی از چین، بخش مهمی از منطق آتی این سازمان نظامی خواهد بود.

ادامه

اروپا, افغانستان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, مقاله, ناتو

کامبوج ادعای آمریکا درباره فعالیت نظامی چین در این کشور را رد کرد

دولت کامبوج ادعای آمریکایی‌ها درخصوص حضور چین در یکی از پایگاه‌های دریایی این کشور با مقاصد نظامی را تکذیب کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جنوب شرق آسیا, جهان, چین, سودان, عراق, کامبوج, لیبی, ویتنام