انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات حمایتی از فلسطین در پردیس‌های دانشگاهی ایالات متحده انتقاد کرد. به گزارش ایسنا، برندی سندرز سناتور آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نه آقای نتانیاهو. اگر به این نکته اشاره کنیم که در مدت کمی بیش از ۶ ماه، دولت افراطی شما ۳۴ هزار فلسطینی را کشته ... انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, زنان, فلسطین, کودکان

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

گورهای جمعی و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اشغالگران

فیلم‌ها و عکس‌های مستند شده در مجتمع پزشکی ناصر در خان یونس، در جنوب نوار غزه، منجر به بروز شبهاتی در خصوص سرقت اعضای بدن برخی از قربانیان شده است. به گزارش ایسنا، پس از عقب‌نشینی نیروهای اشغالگر اسرائیل از شهر خان یونس، دست کم ۳۹۲ جسد از سه گور جمعی کشف شده در مجتمع ... گورهای جمعی و ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اشغالگران

ادامه

اتحادیه اروپا, اسراییل, اشغالگری, جنایات جنگی, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد

تحقیقات نیویورک تایمز حاکی از آن است که اسرائیل با وجود اطلاع‌رسانی درباره سایت‌های متعلق به آژانس‌های امدادی غربی در نوار غزه، به عمد آنها را هدف قرار می‌دهد. به گزارش بامداد جمعه ایرنا از الجزیره، تحقیقات نیویورک تایمز حاکی از آن است که سایت‌های متعلق به آژانس‌های امدادی غربی در نوار غزه حتی پس ... نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد

ادامه

آمریکا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جهان, حقوق بشر, غرب, فلسطین, کانادا, گزارش, لهستان

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

کارزار توییتری برای آزادی عبدالفتاح سلطانی

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری از شهریور ۱۳۹۰ در زندان به‌ سر می‌برد. در دو هزارمین روز زندانی‌شدن این وکیل مدافع حقوق بشر، کاربران ایرانی شبکه توییتر با راه‌اندازی یک کمپین، خواستار آزادی او شدند.

 

روز پنجشنبه (۱۲ اسفند / ۲ مارس) دو هزارمین روز زندانی‌شدن عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو بنیانگذار “کانون مدافعان حقوق بشر ” است. او ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ بازداشت شده است.

 
این وکیل دادگستری نخست به ۱۸ سال زندان و۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۱۳ سال زندان کاهش یافت. در نهایت و در پی اعمال ماده ۱۳۴، این حکم به ده سال زندان و دو سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.
مشارکت در تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر و مصاحبه با رسانه‌ها در باره پرونده موکلانش، از جمله اتهام‌های آقای سلطانی بوده است.
آقای سلطانی وکالت تعداد زیادی از پرونده‌های دارای جنبه حقوق بشری، مانند پرونده فعالان سیاسی، دانشجویان و روزنامه‌نگاران را بر عهده داشت.

 
مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی روز چند روز پیش (۲۲ فوریه) در نامه‌ای به وزیر اطلاعات نوشت: «۶ سال از حبس پدرم عبدالفتاح سلطانی می‌گذرد. بدیهی است کمترین حق زندانی درخواست اعاده دادرسی عادلانه است اما متأسفانه پرونده پدرم نخوانده بایگانی می‌شود.»

 

 

دختر عبدالفتاح سلطانی به وزیر اطلاعات نوشته است: «بیش از سه سال از اعمال ماده ۱۸ گذشته و ۴ قاضی نظر داده‌اند حکم اساساً به اعتبار امر مختومه باطل است ولی پرونده در حوزه ریاست قوه قضاییه قفل شده است… پرونده پدرم با اعمال‌نفوذ کارمندان شما مغفول مانده و از اجرای قانون آزادی مشروط و مرخصی جلوگیری می‌شود!»
مائده سلطانی در پایان این نامه گفته است: «اینک از شما به‌عنوان وزیر اطلاعات که یقیناً نمی‌خواهید مسبب اتفاقات ناگوار زندانی باشید درخواست رسیدگی عاجل دارم.»

 
سازمان عفو بین‌الملل در ۲۰۰۰مین روز زندانی‌شدن آقای سلطانی در فراخوانی با هشتگ #۲۰۰۰days کاربران ایرانی و غیر ایرانی توییتر را دعوت کرده بود که در کمپین درخواست آزادی عبدالفتاح سلطانی شرکت کنند. این کمپین از ساعت ۲۰ روز پنجشنبه، دوم مارس شروع شد.
ایرانیان زیادی به این فراخوان عفو بین‌الملل پاسخ مثبت دادند و در پست‌های توییتری با اشاره به کارنامه عبدالفتاح سلطانی به عنوان وکیل مدافع پرونده‌های سیاسی و حقوق‌بشری خواستار آزادی او شدند.

 
برخی توییت‌های کاربران

 
میلاد فدایی اصل در توییت خود نوشته است: «عبدالفتاح سلطانی می‌توانست بی‌غم آزادی، یک وکیل با درآمد چند ده میلیونی باشد تا یک زندانی با دو هزار روز حبس.» این کاربر در توییت دیگری گفته است: «زحمات عبدالفتاح سلطانی به سال‌های بعد از ۸۸ محدود نیست، او از سال‌ها قبل کلاس‌های آشنایی با حقوق متهم برگزار می‌کرد.»

 
ژیلا بنی‌تعقوب، روزنامه‌نگار ایرانی نوشت: «عبدالفتاح سلطانی زمانی دفاع از شهروندان بهایی را برعهده گرفت که برای خیلی‌ها (واقعا خیلی‌ها) حتی آوردن نام واژه بهایی تابو بود.»

 

فرنوش امیرشاهی، روزنامه‌نگار دیگر ایرانی نوشته است: «هر روزنامه‌نگاری که احضار یا بازداشت شد، دلش به حضور عبدالفتاح سلطانی گرم بوده، حالا خودش بدون پشت‌گرمی، روزهای حبسش را می‌گذرونه.»

 
رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار، در توییت‌اش نوشت: «خاطرات زندانی‌ها را بخوانید، خاطرات روزنامه‌نگاران، همه جا سخن از شرافت حرفه‌ای و همدلی و انسانیت عبدالفتاح سلطانی ست.»

 
یکی از کاربران ایرانی با نام “ِورخاوینسکیِ پدر” در پست توییتری خود نوشت: «یکی از اتهامات علیه عبدالفتاح سلطانی، شرکت در تاسیس “کانون مدافعان حقوق بشر ایران” هست. بهترین توضیح از وضعیت کشور همین جمله‌س»

 

بردیا موسوی، کاربر دیگری درباره این وکیل دادگستری نوشت: «عبدالفتاح سلطانی، در قلبم نماد وجدان و انسان آزاده‌ای است که تا ابد فراموش نمی‌شود. او را آزاد کنید.»

 
کاربر دیگری به نام “مستر ولف” می‌گوید: «کسی که با اتهام سیاسی مواجه شده باشه می‌دونه پیداکردن وکیلی که حاضر باشه ازش دفاع کنه چقدر سخته. هرکسی نمی‌تونه عبدالفتاح سلطانی باشه.»

 
مسعود باستانی، روزنامه‌نگار، که خودش در سال‌های اخیر زندانی بوده نوشته است: «چند وقتی از دوران همبندی با دوستان بهایی گذشت و بعد تابوی ذهنی‌ام شکست. اول پرسیدم: وکیل شما کیست؟ گفتند: عبدالفتاح سلطانی»

 

کاربری به نام “کسری” می‌گوید: «سلطانی حق بسیاری بر گردن ما دارد اما سوال اینست که اگر برگردن ما حق نداشت باز حاضر بودیم از حق انسانی و قانونی او دفاع کنیم؟»

 
حسین باستانی، روزنامه‌نگار، در تشریح ظلمی که در حق عبدالفتاح سلطانی شده دو گزاره خبری را با هم مقایسه کرده است: گزاره اول: «دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر، امروز: یکی از بزرگترین قاچاقچیان کشور که پارسال دستگیر شد و حکم اعدام دارد با قرار وثیقه آزاد شده.» / و گزاره دوم: دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری، هفته پیش: پدرم در ۶ سال گذشته فقط یک بار از حق مرخصی استفاده کرده است.»

 
عباس تهماسب‌زاده در توییت خود نوشته است: «از معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی هم یاد کنیم که بدون توجه به گرایش سیاسی و عقیدتی زندانیان و خانواده‌هایشان یاورشان است.»

 
مریم شفیعی‌پور، فعال دانشجویی محروم از تحصیل که مدتی زندانی شده بود، گفته است: «تو١٠ سال گذشته زندگی‌ا‌م به انحای مختلف مورد لطف این زوجِ عشق بودم. بهشون مدیونم. فکر کنم انسانیت هم بهشون مدیونه، چون بی‌محابا براش جنگیدند.»

 

ساجده عرب‌سرخی، روزنامه‌نگار، که تابستان سال ۹۴ پس از گذراندن حکم یک سال زندان خود آزاد شد، درباره آقای سلطانی نوشته است: «موکلینش یکی یکی دارن آزاد میشن اما انتهای ١٣ سال حکم خودش هنوز دیده نمیشه.»

 
حسین ترکاشوند می‌گوید: «از حجم نفرت بازجوها از عبدالفتاح سلطانی می‌شد فهمید چقدر مسیر رو درست رفته و چقدر تاثیرگذار بوده. این وکیل شریف افتخار ایرانیان است.»

 
رحیم رشیدی، زندانی سیاسی سابق، نیز نوشته است: «وقتی به سوال‌های غیرقانونی بازجو جواب نمی‌دادم بهم می‌گفت: “چیه؟ کلاس حقوق متهم سلطانی رو رفتی؟” سلطانی به گردن ما خیلی از ما حق دارد.»

صدای آلمان

چکیده خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته دوم اسفند ماه

“کارگران حق دارند در دفاع از منافع خود ، در هر عمل مشترک اعم از اعتصاب ، تظاهرات یا دیگر فعالیت‌های سندیکایی شرکت کنند . کارفرمایان یا مقامات دولتی تحت هیچ شرایطی حق ندارند فعالیت‌های سندیکایی کارگران یا آرا و اعتقادات شخصی‌ آنان را عنوان دستاویزی برای تبعیض در استخدام ، شرایط استخدام و دستمزد ... چکیده خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در هفته دوم اسفند ماه

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری, گزارش

سر انجام با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه، اعتصاب ۴ هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز پایان یافت

کارگران این واحد صنعتی با اعلام این خبر گفتند: سرانجام عصر روز گذشته چهار شنبه ( ۱۱اسفند ماه) کارگران این واحد تولیدی با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه خود به اعتراض ۱۹روزه خود خاتمه دادند و در نتیجه فعالیت کارخانه ملی صنعتی فولاد اهواز از سرگرفته شد.   این کارگران که دستمزد آبان، آذر ... سر انجام با دریافت سه ماه از مطالبات معوقه، اعتصاب ۴ هزار کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز پایان یافت

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

تجمع کارگران معدن کرومیت اسفندقه مقابل ساختمان استانداری کرمان

کارگران معدن کرومیت اسفندقه که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری از شهر کرمان مشغول کارند با اعلام این خبر به ایلنا گفتند: صبح امروز چهارشنبه ( ۱۱ اسفند ماه) حدود۵۰ نفر از مجموع همکاران آن‌ها در اعتراض به مطالبات مزدی معوقه با سفر به کرمان مقابل ساختمان استانداری تجمع صنفی برپا کردند.   این کارگران افزودند: ... تجمع کارگران معدن کرومیت اسفندقه مقابل ساختمان استانداری کرمان

ادامه

اعتراضات اجتماعی, ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری

اپیدمی مرگ در میان کارگران!

«قرار بود تا چند ماه دیگر عروسی کند و برود سر خانه و زندگی‌اش اما عشق و علاقه‌اش به کار و نجات جان مردم، عاقبت کار دستش داد. ۳۰ دی ۹۵ هم با همین علاقه و البته بر حسب وظیفه رفت تا آتش گر گرفته غول پیر جمهوری، «پلاسکو»، را خاموش کند که آتش جانش ... اپیدمی مرگ در میان کارگران!

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, کارگری