تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

مقامات آمریکایی همزمان با آغاز ماموریت فضایی کاوشگر قمری «چانگ‌ای‌۶» چین به نیمه پنهان ماه نسبت به شتاب پیشرفت‌های فضایی این کشور ابزار نگرانی ‌کردند. به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، چین روز جمعه یک فضاپیمای رباتیک برای سفر به نیمه پنهان ماه پرتاب کرد که ماموریتی از جنبه فناورانه (تکنولوژیک) دشوار است ... تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلیس, ایتالیا, پاکستان, تایلند, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سوئد, سوئیس, غرب, فرانسه, گزارش, مصر

مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

وانگ یی؛ چین دموکراسی سوسیالیستی را دنبال می‌کند

وزیر خارجه چین اعلام کرد، دموکراسی کوکاکولا نیست و آمریکا نمی‌تواند کل جهان را وادار کند طبق میل و ذائقه‌اش باشند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری نووستی، وانگ یی، وزیر خارجه چین در کنفرانسی با نمایندگان شورای روابط خارجی آمریکا تاکید کرد: هیچ قدرتی نمی‌تواند روندی که کشورهای دیگر برمی‌گزینند را انکار کند و هرگز هیچ کشوری سیستم خود را طبق میل، خوش آمدن یا نیامدن دیگران تغییر نخواهد داد، نهایتا تنها ملت یک کشور می‌توانند سرنوشت آن کشور را مشخص کنند، اینکه آیا سیستم یا روندی که انتخاب می‌کند درست یا نه.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی چین تاکید کرد: ما نمونه‌های خارجی را دنبال نمی‌کنیم ما ایدئولوژی خود را صادر نمی‌کنیم ما از کشورهای دیگر نمی‌خواهیم شیوه‌های چین را تقلید کنند.

 

وزیر خارجه چین تصریح کرد، کشورش سیاست دموکراسی سوسیالیستی را دنبال می‌کند که منعکس کننده اراده ملت و متناسب با ویژگی چین است و از مردم این کشور حمایت می‌کند.

 

وزیر چینی افزود: جهان هیچ‌وقت به اصولی که تنها برخی کشورهای غربی تعیین می‌کنند متعهد نخواهد بود. عملا آنچه ما را نگران می‌کند این است چند قطبی و جانبه گرایی اخیرا با مخالفت و مقاومت روبه‌رو و جهان با خطر تقسیم مواجه است.

 

او تاکید کرد، آمریکا از معیارهای دوگانه در جریان جنگ علیه تروریسم استفاده کرد، این رویکرد جهان را وادار می‌کند سوال کند آیا واشنگتن اصلا اصولی دارد.

 

به گزارش فارس، وزیر خارجه چین در سخنرانی ویدئو کنفرانسی برای «شورای روابط خارجی آمریکا» تاکید کرد که اقدام واشنگتن برای ترسیم دیگر نقاط جهان طبق مواضع و نظرات خود اقدامی نادرست و اشتباه است.

 

به گزارش راشا تودی، وانگ یی در سخنرانی برای این اندیشکده آمریکایی پیشنهادهایی به منظور بهبود روابط متشنج کنونی بین دو کشور ارائه کرد.

 

این مقام ارشد دولت چین از آمریکا خواست که به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با چین باشد و این موضوع را بپذیرد که چین مسیر مستقل و سیستم متفاوتی از آمریکا را انتخاب کرده است.

 

او با رد تفسیر غربی‌ها از چین به عنوان یک نظام و حکومت «اقتدارگرا» تاکید کرد، دموکراسی در چین شکل متفاوتی از دموکراسی در ایالات متحده دارد.

 

وانگ یی همچنین هشدار داد، آمریکا نباید از دموکراسی و حقوق بشر به عنوان بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها یا تحریک تقابل استفاده کند چرا که این موضوعات شاید به «فاجعه یا آشوب» منتهی شود.

 

پکن بارها از مواضع آمریکایی‌ها در قبال مسائل مربوط به هنک کنگ، تایوان، اختلافات در دریاهای چین جنوبی و شرقی انتقاد کرده و این مواضع را دخالت در امور داخلی چین خوانده است.

مسکو: بحران کووید-۱۹ مشکلات بزرگ غرب را نمایان کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر ناکامی کشورهای غربی در مقابله با همه‌گیری کرونا، از تاثیر منفی مواضع ضد روسی آنها در زمینه مقابله جهانی با این ویروس گله کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, تحلیل, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, جهان غرب, چک, روسیه, شرق اروپا, ناتو

چین: آمریکا و ژاپن صلاحیت تعریف نظم بین‌المللی را ندارند

سخنگوی وزارت خارجه چین در رابطه با مسائل مربوط به چین در دیدار رهبران ایالات متحده و ژاپن بار دیگر ضمن تأکید بر مواضع چین گفت که ایالات متحده و ژاپن نماینده جامعه جهانی نیستند و علاوه بر نداشتن صلاحیت تعریف نظم بین المللی، نمی‌توانند استانداردهای خود را به دیگران تحمیل کنند.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, ژاپن, شرق آسیا

رسانه آمریکایی: بایدن به‌جنگ افغانستان پایان نمی‌دهد، درپی خصوصی‌سازی آن است

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که جنگ افغانستان را که طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا است با خارج کردن همه نیروهای آمریکایی تا سپتامبر سال جاری پایان خواهد داد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, ایران, جنگ سرد, جنوب آسیا, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, عراق, مقاله