چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

پکن در واکنش به افزایش تعرفه‌های آمریکا بر برخی از کالاهای چینی از جمله خودروهای برقی که مدتی است در روابط تجاری دومین اقتصاد بزرگ دنیا با غرب چالش به وجود آورده، اعلام کرد که گویا برخی در واشنگتن عقل خود را از دست داده‌اند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی وزیر خارجه ... چین: گویا برخی در آمریکا عقل خود را از دست داده‌اند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا, غرب

پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

یک روز پس از اینکه واشنگتن، هند را به تحریم به دلیل توافق ۱۰ ساله با ایران بر سر بهره‌برداری از بندر چابهار تهدید کرد، وزیر امور خارجه هند تاکید کرد که این پروژه به نفع کل منطقه خواهد بود. به گزارش ایسنا، سوبرا مانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند با ذکر این نکته که آمریکا ... پاسخ وزیر خارجه هند به تهدیدهای آمریکا در مورد توافق چابهار

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, افغانستان, اقتصادی, ایران, تحریم, جنوب آسیا, جهان, خاورمیانه, خبر, هندوستان

آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

اولاف شولتس صدراعظم آلمان با اعمال و تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد. به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، شولتس سه‌شنبه درباره تصمیم آمریکا برای تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین اظهار کرد: در حال حاضر، ۵۰ درصد از خودروهای برقی وارداتی چین شامل برندهای غربی است که ... آلمان با تعیین تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین مخالفت کرد

ادامه

آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, چین, خبر, شرق آسیا

سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

گفتگوی “هوگو گُزمن”، سردبیر نشریه “ال سیگلو”، با “آندره سولیمانو”، اقتصاددان برجسته شیلی- ۲۹ مارس ۲۰۲۴/ ۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ این اقتصاددان با تجربه بر این امر تأکید می کند که “سرمایه‌داری کلان، از انجام هرگونه اصلاحات به‌سود اتحادیه‌های کارگری جلوگیری می‌کند” و “مسئله سطح پایین دستمزدها در شیلی، مقدار زیادی به قدرت چانه‌زنی بسیار محدود ... سرمایه‌داری بزرگ تمایلی به افزایش هماهنگ دستمزدها ندارد

ادامه

آمریکا, اقتصادی, برابری اجتماعی, جهان, چین, خصوصی‌سازی, دیدگاه, ژئوپلیتیک, سرمایه‌داری, شیلی, طبقه کارگر, مقاله, نئولیبرالیسم

دولت بایدن تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد

کاخ سفید در بیانیه‌ای از افزایش شدید وضع تعرفه واردات بر بسیاری از کالاهای چینی با هدف مقابله با آنچه خطرات غیرقابل قبول برای امنیت اقتصادی آمریکا مدعی شده است، خبر داد. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از روزنامه دیلی‌میل، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا امروز سه‌شنبه از افزایش شدید تعرفه‌ها بر کالاهای وارداتی از چین ... دولت بایدن تعرفه واردات کالا از چین را به شدت افزایش داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, تنش‌زایی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

کرونا رشد اقتصادی ویتنام را به پایین‌ترین حد ۳۰ساله کشاند

به دنبال ضررهای وارد شده بر اثر شیوع ویروس کرونا، رشد اقتصادی ویتنام به پایین‌ترین میزان خود در طول سی سال گذشته کاهش یافت.

 

اقتصاد آنلاین؛ به گزارش رویترز، بر اساس ارقام ارائه شده توسط دولت در روز یکشنبه، رشد اقتصادی ویتنام در سال جاری به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، بلایای طبیعی و رکود اقتصاد جهانی، به پایین‌ترین میزان خود در طول سه دهه گذشته سقوط کرد.

 

اداره عمومی آمار در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقتصاد این کشور پس از رشد بیش از ۷درصدی تولید ناخالص داخلی برای دو سال متوالی، در سال جاری ۲.۹۱درصد رشد داشته است.

 

ویتنام در سالی که این آمار اعلام شده، احتمالا ۱۹.۰۶ میلیارد دلار مازاد تجاری داشته است. میانگین قیمت مصرف‌کننده نیز، ۳.۲۳درصد افزایش یافت.

 

به گفته این اداره آمار، این میزان، کمترین سطح رشد تولید ناخالص داخلی در دهه‌های گذشته بوده است. هر چند در میان اثرات منفی شیوع بیماری کووید-۱۹، این میزان از رشد برای ویتنام یک موفقیت محسوب می‌شود.

 

ویتنام با اقدامات سختگیرانه قرنطینه و ردیابی، به سرعت شیوع ویروس کرونا را مهار کرد، و سبب شد فعالیت اقتصادی سریع‌تر از سایر نقاط آسیا بازگشت را تجربه کند. در این کشور هزار و ۴۴۰مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۳۵مرگ ناشی از آن گزارش شده است.

 

همچنین در این گزارش آمده که صنعت فرآوری و تولید ۳.۹۸درصد رشد را تجربه کرد و همچنان به عنوان عامل اصلی رشد اقتصادی باقی ماند.

 

در حالی که بخش خدمات ۲.۳۴درصد، و بخش کشاورزی ۲.۶۸درصد افزایش یافت. بخش صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی نیز قدرتمند بود.

 

اداره آمار اعلام کرد که از ماه اکتبر تا دسامبر، اقتصاد ویتنام ۴.۴۸درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده که کمترین میزان آن برای سه ماهه چهارم از سال ۲۰۱۱ بوده است.

لاوروف: کشورهای اروپایی هم به فکر خارج شدن از هرگونه وابستگی به دلار افتاده‌اند

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد علاوه بر کشورهای موجود در فهرست تحریمی آمریکا، طرف‌های دیگر از جمله کشورهای اروپایی هم در پی کاهش وابستگی خود به دلار هستند.

ادامه

اروپا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, روسیه

روابط گرم چین و روسیه دربرابر یکجانبه گرایی واشنگتن

در حالی که به علت یکجانبه گرایی های دولت آمریکا روابط واشنگتن با چین سردتر از هر زمانی است چین و روسیه گرمترین سال‌های مناسبات دوجانبه را تجربه می‌کنند پیامی آشکار از سوی دو کشور برای آن‌هایی است که در آمریکا کماکان چین را یک تهدید می‌پندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, ژاپن, سوریه, هندوستان

تقلای آمریکا برای متوقف کردن پروژه روسی «نورد استریم ۲»

چند مقام دولت فعلی آمریکا گفته‌اند آمریکا قصد دارد در هفته‌های آتی به منظور جلوگیری از پیشرفت پروژه انتقال گاز «نورد استریم۲»، تحریم‌های جدیدی را علیه آن اعمال کند.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکا, تحریم, جهان, خبر, روسیه