«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. به گزارش خبرنگار ایلنا، یک منبع کارگری در شرکت ذغال سنگ البرز شرقی از گسترده شدن اعتراض صنفی کارگران این معدن خبر داد. این کارگر با بیان اینکه تعداد کارگران این معدن تا حدود ۷۰۰ نفر برآورد می‌شود، گفت: اعتراض کارگران معدن زغال ... کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

کارگران معدن زغال سنگ طزره به محقق نشدن وعده‌های داده شده از سوی مسئولان برای افزایش حقوق اعتراض کردند. یک منبع کارگری در معدن زغال سنگ طزره به خبرنگار ایلنا گفت: صبح امروز (دوشنبه ۱۸ دی ماه) شماری از کارگر معادن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه واحد زغالسنگ البرز شرقی به محقق نشدن وعده‌های مدیران ... اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی

ان بی سی: کشورهای پیشرفته واکسن‌های کرونا را ذخیره می‌کنند در حالیکه کشورهای فقیر مشتاق دیدن این واکسن‌ها هستند

در حال حاضر، تحقیق و توسعه و تامین واکسن کرونا در سطح جهان پیشرفتی مثبت داشته است و بسیاری از کشورهای جهان اجرای طرح‌های گسترده واکسیناسیون را تصویب کرده‌اند؛ اما با این حال، آنچه نگران کننده است، بی‌عدالتی و بی‌انصافی سیاستمداران کشورهای غربی در زمینه توزیع واکسن است.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین، سیاستمداران غربی در مواجه با فشار ناشی از ناکارآمدی ملی آن‌ها در مقابله با اپیدمی کرونا، واکسن مهار کننده بیماری کووید-۱۹ را آخرین گزینه برای خود تلقی می‌کنند و بر همین اساس، در حال تحریک ایجاد نوعی خودبینی و خودپرستی در زمینه دسترسی به واکسن‌های ضد کرونا هستند و این در حالیست که این خودپرستی تاثیراتی جدی در وضعیت کلی اتحاد جهان در مقابله با اپیدمی کرونا ایجاد خواهد کرد.

 

شبکه خبری «ان بی سی» آمریکا اخیرا مقاله‌ای با این عنوان منتشر کرده است: «کشورهای پیشرفته واکسن‌های کرونا را ذخیره می‌کنند در حالیکه کشورهای فقیر مشتاق دیدن این واکسن‌ها هستند»؛ این شبکه خبری با انتشار این مقاله افشا کرد که به محض تصویب واکسن‌های ضد کرونا توسط سازمان‌های نظارتی در کشورهای مختلف، کشورهای آمریکا، کانادا، انگلیس و سایر کشورهای در حال توسعه اقدام به احتکار این واکسن‌ها می‌کنند.

 

این در حالیست که تعداد کل واکسن‌های تولید شده مهار کننده کرونا در چین از کل جمعیت این کشورها فراتر خواهد رفت.

 

در اینجا این سؤال به وجود می‌آید که در حال حاضر، شکاف ایجاد شده در پروسه تامین واکسن‌های کرونا در سطح جهان تا چه اندازه عمیق است؟!

 

گروه‌های داده‌ای، واقعیتی دلسرد کننده و بی‌رحمانه را در پاسخ به این سؤال ارائه می‌دهند.

 

 

از یک طرف،‌ کشورهایی که درآمد بالایی دارند و صرفا ۱۴ درصد از جمعیت کلی جهان را تشکیل می‌دهند، بیش از نیمی از واکسن‌های مهار کننده کرونا در کل جهان را خریداری کرده‌اند؛ برای مثال، در میان این کشورها، تعداد واکسن‌های کرونای احتکار شده در کانادا ۵ برابر جمعیت کلی این کشور است؛ تمام واکسن های مودرنا و ۹۶ درصد از واکسن‌های فایزر آمریکا در حال حاضر به سرعت توسط کشورهایی با درآمد بالا خریداری شده‌اند.

 

از طرف دیگر، انتظار می رود که در ۶۷ کشور با درآمد کم و متوسط از جمله کشورهای کنیا، میانمار و نیجریه، به طور متوسط صرفا ۱ نفر از هر ۱۰ نفر تا قبل از پایان سال آتی میلادی در برابر کرونا واکسینه شوند!

 

همزمان با شیوع کرونا در سراسر جهان، اقدام وحشتناک برخی کشورهای توسعه یافته در خرید و احتکار واکسن‌های مقابله کننده با بیماری کووید-۱۹، اقدامی به دور از انصاف تلقی می‌شود و همبستگی جهان در مقابله با اپیدمی کرونا را تضعیف می‌کند؛ چنین رویکردی از سوی کشورهای توسعه یافته، نه تنها نقض تعهدات بین‌المللی حقوق بشر محسوب می‌شود بلکه خودپرستی عمیقا ریشه دار برخی سیاستمداران غربی و کوته بینی استراتژیک مشتاقان به فرار از مسئولیت مهار اپیدمی کرونا را برملا می‌سازد.

 

درحالیکه مقامات سازمان بهداشت جهانی همواره تاکید کرده اند که سریع‌ترین راه برای خلاصی از اپیدمی کرونا، تضمین واکسینه شدن تمام مردم تمامی کشورهاست ولی در شرایط فعلی به دلیل عدم وجود منابع کافی این واکسن‌ها در برابر تقاضاهای عظیم، واکسیناسیون گروه‌های پر خطر و آسیب پذیر در کشورهای مختلف از اهمیتی ضروری برخوردار است، اما با این حال، برخی کشورهای توسعه یافته جهت عکس این اضطرار عمل می‌کنند و باعث تشدید توزیع ناعادلانه واکسن کرونا شده‌اند و این روند، تهدیدی در مسیر احیای جهان از کرونا محسوب می‌شود.

 

در این میان، چین به عنوان کشوری پیشرو در حوزه تحقیق و تولید واکسن کرونا، سخت در تلاش است تا توزیع عادلانه واکسن‌های جهانی کرونا را تقویت کند؛ چین با انجام روش‌های مختلف از جمله اعلام اینکه واکسن کرونای چین یک محصول عمومی جهانی است، الحاق این کشور به برنامه «کووکس» (تسهیل دسترسی جهانی به واکسن کرونا)، تامین واکسن‌های کرونا برای کشورهای برزیل،‌ اندونزی، مصر و سایر کشورها و … سخت در تلاش است تا تلاش های مداوم و بی وقفه ای در این مسیر ایفا کند.

 

با این وجود، همانطور که در واکنش به پدیده گرم شدن جهان صرفا نمی‌توان به تلاش‌های کشورهایی خاص متکی ماند، مقابله جهانی با اپیدمی کرونا نیز نیازمند همکاری تمامی طرفین است؛ در این بین، کشورهای توسعه یافته به طور خاص باید یک بینش برون مرزی اتخاذ کنند و مسئولیت اخلاقی شایسته خود را عهده دار شوند.

بیانیه مشترک سندیکاها و تشکل‌های کارگری در باره لایحه بودجه ۱۴۰۰

سندیکاهای شرکت واحد و نیشکر هفت تپه و چند تشکل کارگری دیگر با انتشار بیانیه ای مشترک ضمن بررسی لایحه بودجه پیشنهادی دولت یادآور شدند که کارگران، معلمان، پرستاران، سایر مزد بگیران جامعه، بیکاران, دانشجویان و فارغ التحصیلان ابدا هیچ سهمی از این بودجه نمی‌برند. بودجه‌ای که هیچ توجهی به جمعیت ۹۹ درصدی جامعه ندارد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, بیانیه, حقوق بشر, خبر, سازمان بهداشت جهانی, فساد, کارگری

سبد معیشت در آبان به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید/ افزایش حداقل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در هزینه‌های زندگی

سبد معیشت در آبان به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است و دستمزد تنها قادر به پوشش یک‌سوم هزینه‌های زندگی است. شاهد بالاترین نرخ عقب‌افتادگی مزد در سال‌های اخیر هستیم.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

«نه به خصوصی‌سازی» یکی از شعارهای کلیدی طبقه کارگر ایران است

مراجع قضایی باید با سرعت و قدرت بیشتر به مقوله‌ی واگذاری‌ها در دو دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ شمسی ورود کرده و این واگذاری‌ها را به دلیل شکست‌های بزرگ در رسیدن به اهداف، لغو کنند. تراورس شاید اولین لغو واگذاری در ماه‌های اخیر باشد، اما نباید آخرینِ آنها باقی بماند!

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, بانک جهانی, تحلیل, حقوق بشر, صندوق بین‌المللی پول, کارگری