بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

اگر دولت درست و خردمند باشد اصلا کار به این جا نمی‌کشد

ابراهیم رزاقی معتقد است تا یک سال آینده که دولت روحانی بر سر کار است، قیمت دلار نه تنها کاهش پیدا نمی‌کند بلکه بیشتر هم خواهد شد.

 

رویداد۲۴ ؛ با وجود وعده‌های رئیس‌جمهور مبنی بر موقتی بودن وضعیت آشفته بازار ارز، سکه و طلا، کارشناسان اقتصادی اما معتقدند که این وضعیت در آینده نزدیک بهبود پیدا نخواهد کرد.

 

حسن روحانی بارها اعلام کرده بود که افزایش قیمت دلار موقتی و ناشی از تحرکات بین‌المللی است. اکنون اما بیش از یک هفته است که قیمت دلار در کانال ۲۰ هزار تومانی باقی مانده است تا مردم نه تنها به سکه ۹ میلیون تومانی، بلکه به دلار ۲۰ هزارتومانی هم عادت کنند.

 

با شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین کاهش فروش نفت، دولت برای تامین بودجه کشور با مشکل مواجه شد و از همین رو با دخالت‌های نه چندان مستقیم و بدون وجود نظارت در بازار سکه و ارز، سعی کرد تا قیمت ارز را بالا ببرد و از این طریق بخشی از بودجه را تامین کند.

 

دولت و برخی از کارشناسان اعلام کردند که نوسان در بازار ارز موقتی است اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که دولت با این سیاست سعی دارد تا بخشی از کمبود بودجه خود را جبران کند و بعید است تا پایان دولت قیمت ارز و سکه کاهش پیدا کند.

 

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‎و‌گویی به رویداد ۲۴ می‌گوید: زمانی که دولت می‌گوید وظیفه من نیست در بازار ارز دخالت کنم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ فسادی ایجاد می‌شود که برخی از طریق خرید و فروش ارز پولدار می‌شوند. البته نه صرفا ارز که حتی با خرید مسکن و سایر کالا‌ها سعی می‌کنند به سود برسند. افرادی که چنین اقداماتی انجام می‌دهند با برخی از بانک‌ها همکاری می‌کنند و بعضا خود بانک‌ها در همین موضوع ورود پیدا می‌کنند و ما هرچند مدت یکبار شاهد پیدایش یکی از سلطاین سکه و ارز هستیم.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما از افراد ثروتمند مالیات گرفته نمی‌شود و زمانی که مالیات گرفته نمی‌شود توان بستن بودجه را هم ندارند، وقتی برای تامین بودجه با مشکل مواجه می‌شوند علاوه بر اوراق قرضه در چندسال اخیر اقدام به فروش سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها در بازار بورس می‌کنند و می‌گویند می‌خواهیم نقدینگی را از دست خصوصی‌ها جمع آوری کنیم، به چه صورت؟ به این صورت که بیش از ۴ میلیون نفر را وارد بورس می‌کنند و به آن‌ها سهام می‌فروشند؛ سهامی که ارزشی ندارد. اکثر این شرکت‌ها و کارخانه‌ها ورشکسته هستند، اما به صورت تصنعی قیمت آن‌ها را بالا می‌برند.

 

رزاقی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت افزایش قیمت ارز برای تامین بودجه مورد نظر است، تصریح کرد: هر میزان که قیمت ارز بالا برود درآمد دولت نیز بیشتر می‌شود و زمانی که قیمت را بالا برد، خود بانک‌ها با خرید آن، قیمت جدید را تثبیت می‌کنند و نتیجه همین می‌شود که قیمت دلار ۴ هزارتومانی جهانگیری تبدیل به دلار ۲۰ هزارتومانی می‌شود. اصلا توصیه نمی‌کنم که وارد چنین بازار‌هایی شوند و اگر دولت درست و خردمند باشد اصلا کار به جایی نمی‌کشد که مردم به جای کار و تولید، بیکار باشند و با سرمایه‌گذاری در بازار ارز و سکه پولدار شوند. این رفتار‌ها نه تنها رانت‌خواری است بلکه کاملا متضاد با منافع ملی است.

 

این کارشناس بازار اقتصاد ادامه داد: کار‌های دولت بی‌حساب است و به نوعی هرچند وقت یکبار بدهی بالا می‌آورد و این بدهی را باید دولت بعدی پرداخت کند. پس بنابراین تا زمانی که دولت فعلی بر سر کار است نه تنها قیمت ارز کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه امکان دارد قیمت بالاتر هم برود.

 

رزاقی ادامه داد: به مردم توصیه نمی‌کنم که وارد بازار‌هایی مانند ارز و طلا شوند، زیرا یک قمار است و اگر بگوییم وارد بازار ارز شوند این شرایط را تایید می‌کنیم. همین ورود به بازار‌های ارز و سکه به معنای ورود به چرخه نابودگرایانه اقتصاد ایران است.

میچل باچله: الحاق کرانه باختری غیرقانونی است

میشل باشله بلندپایه‌ترین مقام حقوق بشری سازمان ملل متحد روز دوشنبه با هشدار به اسرائیل درباره طرح‌ غیرقانونی الحاق بخشی از کرانه باختری، از تل آویو خواست که اجرای آن را متوقف کند.

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین

لوکاشنکو؛ درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان درجریان است/ چین ابرقدرت نوظهور جهان است

به گفته رئیس‌جمهور بلاروس درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان در جریان است. او چین را ابرقدرت نوظهور جهان خواند و دلیل اصلی این درگیری‌ها را اقتصاد دانست.

ادامه

اتحادیه اروپا, استونی, اقتصادی, امریکا, انگلستان, اوکراین, بالکان, بلاروس, جهان, چین, خبر, روسیه, صندوق بین‌المللی پول, لهستان

کرونا وبحران اقتصاد جهانی: رشد دنیا منفی؛ رشد چین مثبت

چین و هند بر خلاف غالب کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد اقتصادی مثبت خواهند بود. این واقعیت به معنای کمتر شدن فاصله اقتصاد چین از اقتصاد آمریکاست.

ادامه

استرالیا, افریقا, اقتصادی, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, ژاپن, شرق آسیا, هندوستان