گاردین؛ اکثر اروپایی‌ها می‌گویند چین در عرض یک دهه جای آمریکای “خراب شده” را می‌گیرد

یک مطالعه مشخص کرد درصد اروپایی‌هایی که می‌گویند به آمریکا بعد از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ دیگر نمی‌توان اعتماد کرد بیشتر از درصد مخالفان این گفته است.

ادامه

اروپا, اسپانیا, المان, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, ایتالیا, بلغارستان, پرتغال, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, ژئوپلیتیک, سوئد, فرانسه, لهستان, مجارستان, محیط زیست

گام‌های لرزان اروپا برای استقلال نظامی از ایالات متحده

وزیران دفاع اتحادیه اروپا با اشاره به تهدیدهای موجود علیه منافع قاره سبز، در حالی از تدوین راهبرد نظامی مستقل اروپا تا سال ۲۰۲۲ خبر داده‌اند که همچنان چالش‌های بزرگی در این راه‌ وجوددارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, تروریسم, جهان, چین, روسیه, فرانسه, ناتو, نروژ

سی ان ان؛ اروپا دیگر نمی‌تواند همچون قبل به آمریکا اعتماد کند

این پنهانی نیست که دونالد ترامپ طرفدار اتحادیه اروپا نیست. در چهار سال گذشته این رئیس جمهور آمریکا درباره بریگزیت مثبت صبحت کرده و مدعی شده که این بلوک برای “سود جستن از آمریکا” ایجاد شده است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, المان, امریکا, انگلستان, بلژیک, جهان, ژئوپلیتیک, مجارستان, هلند

لوکاشنکو؛ درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان درجریان است/ چین ابرقدرت نوظهور جهان است

به گفته رئیس‌جمهور بلاروس درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان در جریان است. او چین را ابرقدرت نوظهور جهان خواند و دلیل اصلی این درگیری‌ها را اقتصاد دانست.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری B‌ElTA، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در دیدار با مدیران ارشد و اجرایی Minsk Oblast گفت: اگر بلاروس حرکت اشتباهی انجام دهد، زیر آوار درگیری‌های جهانی دفن خواهد شد. اگر ما فقط یک قدم نادرست و ناآگاهانه برداریم زیر بار اختلافات، درگیری‌ها و امپراتوری‌ها فرو می‌ریزیم.

 

او با یادآوی دشمنی میان آمریکا و چین، درگیری‌ها در خاورمیانه و آفریقا و همزمان با این مسائل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا با ما بد کرد؛ ما را تحریم کرد، در مرزهای شرقی در لهستان دیوار کشید حتی نخواستند با ما حرف بزنند. نه اینکه ما سیاست اشتباهی در پیش گرفته باشیم بلکه به این خاطر که بلاروس تحت سلطه آنها در نیامد. ما این را نخواستیم. زمان گذشت و آنها اشتباهشان را فهمیدند و تصمیم گرفتند روابطشان با ما را بهبود بخشند.

 

وی بلاروس را تنها متحد روسیه دانست و گفت: روسیه از بازاهای خوب اروپا و اوکراین بیرون رانده شده و در این شرایط نمی‌تواند بلاروس را از دست بدهد. آنها نمی‌خواهند بلاروس را از لحاظ اقتصادی از دست بدهند از لحاظ سیاسی حتی بیشتر . از دست دادن بلاروس ضربه‌ای جدی برای سیاست داخلی روسیه خواهد بود. روسیه پیشتر در غرب (اوکراین، حوزه بالتیک) مانورهایی می‌داد اما دیگر نمی‌تواند. لتونی، لیتوانی و استونی روسیه را دشمن می‌دانند آنها اکنون بخشی از ناتو هستند، همینطور لهستان و بدتر از آن اوکراین، جنگ همچنان در آنجا جریان دارد. فقط یک پنجره برای روسیه برای همکاری با اروپا مانده آن هم بلاروس است و البته چین.

 

لوکاشنکو گفت: اتحادیه اروپا ما را از هم جدا کرده است، آمریکایی‌ها به ما توجه دارند و روس‌ها نسبت به از دست دادن ما نگرانند من روسیه را درک میکنم، اما به آنها می گویم باید با بلاروس خوب باشید  ما در هر حال باقی خواهیم ماند اما چه کسی با شما خواهد ماند؟

 

رئیس جمهور بلاروس افزود: درگیری جدی برای تقسیم مجدد جهان در جریان است. یک ابرقدرت جدید در عرصه سیاسی جهان ظاهر شده است. این کشور جمهوری خلق چین است. یک قدرت هسته‌ای. آنها سیستم ناوبری ماهواره‌ای جهانی را به اتمام رساندند. آنها همه کار را مستقل انجام دادند، به فضا رفتند و در ساخت سلاح های مدرن استاد شدند. اقتصاد آنها در صادرات اول و در تولید دوم است. آمریکا از این مساله نگران است آنها یکه‌تازی خود را از دست داده‌اند. این یعنی فقیرتر شدن. چینی‌ها مقاومت می‌کنند آنها بسیار با دقت و هشیار هستند. کشوری قدیمی . آنها رشد کردند و همتای آمریکا شدند و اینجا آمریکایی‌ها احساس خطر کردند. جنگ تجاری آغاز شد. البته این دیگر فقط دلار نیست که بر اقتصاد جهان سلطه دارد یورو ساخته شد . بعد ین قوت گرفت و صندوق بین‌المللی پول یوان را به عنوان ارز ذخیره به رسمیت شناخت.

 

لوکاشنکو اضافه کرد: آمریکایی‌ها عرصه را از دست دادند. در دیدار با پامپئو وزیر خارجه آمریکا از او پرسیدم چرا جبهه تازه‌ای علیه روسیه ایجاد کردید، روسیه از لحاظ نظامی کشوری قدرتمند است. چرا شما با جهان به جنگ افتاده‌اید؟ جنگ آنها با چین فقط جنگ تجاری نیست: آمریکایی ها درسواحل جنوب شرق هم درگیر هستند در دریای چین جنوبی منبع غنی هیدروکربن کشف شده است. چین ادعای آن را دارد. آمریکایی‌ها تمام قوای خود را اطراف چین جمع کرده‌اند و حتی سعی در نفوذ در داخل این کشور را دارند.

 

وی در باره شرایط کنونی آمریکا نیز گفت: مرگ جورج فلوید سیاهپوست به دست پلیس آمریکا یک جرقه بود اما دلیل این ناآرمی نیست. ما شاهدیم که کشوری قدرتمند قادر به مقابله با پاندمی کرونا نیست شش میلیون بیکار که اکثرا سیاهپوست هستند. چه کسی باور میکرد این کشور قدرتمند قادر به مقابله با این فشار نباشد.

 

لوکاشنکو درباره شایعات درباره منشا انسانی کرونا ویروس گفت: نمی‌دانم. شاید این ویروس ساخته شدتا چین و آمریکا به رویارویی جدی با یکدیگر کشیده شوند و جهانی تازه ساخته شود اما اساس همه اینها اقتصاد است. دلیل اصلی این درگیری ها اقتصاد است.

فارن افرز: زوال هژمونی آمریکا دائمی خواهد بود

یک نشریه آمریکایی پیش‌بینی کرد با تداوم یکجانبه‌گرایی ترامپ، نه تنها شاهد تضعیف رهبری واشنگتن در سطح جهان خواهیم بود، بلکه این ضعف در سایه ظهور سایر قدرت‌ها، دائمی خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, جهان, چین, روسیه, مقاله

رای الیوم؛ غول بزرگی به‌نام چین درحال ظهور است و سلطه آمریکا بر جهان پایان یافت

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی به شکوفایی چین و شکست آمریکا در مواجهه با بحران کرونا پرداخت و نوشت هم‌اکنون جنگ سردی میان دو طرف جریان دارد.

ادامه

اقتصادی, امارات, امریکا, جهان, جهان غرب, چین, عربستان سعودی, قطر, کره شمالی

لاوروف: جهان تک قطبی به پایان رسیده است

وزیر امور خارجه روسیه در مقاله‌ای در روزنامه پولیتیک فرانسه نوشت : هژمونی برتری و سلطه بر دیگر کشورها یا نظام تک قطبی جهانی پایان یافته است و همکاری باعث گسترش صلح و پیشرفت اروپا می‌شود.

ادامه

اروپا, امریکا, اندونزی, انگلستان, اورآسیا, اوکراین, پرتغال, جهان, چین, روسیه, فرانسه, مقاله, یوگوسلاوی

اندیشکده روسی؛ پایان سیستم مدیریتی غرب وآغاز افول نظم لیبرال در دوران پساکرونا

یک اندیشکده روسی نوشته است شیوع ویروس کرونا موجب افول نظم لیبرال و شروع جنگ نوینی در حوزه فناوری‌های جدید، به‌همراه تشدید اختلافات ژئوپولیتیک خواهد شد.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, ایدئولوژیک, جهان, چین, روسیه, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, هنگ کنگ