بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

اخبار ضد و نقیض در مورد حذف چین از بورس وال‌استریت

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم دولت آمریکا برای حذف چین از بورس وال‌استریت، یک مقام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای توقف فعالیت شرکت‌های چینی در این بورس در دستور کار نیست.

 

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ از واشنگتن، «مونیکا کرولی» سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: دولت در حال حاضر، ممنوعیت شرکت‌های چینی از فهرست سهام در بورس اوراق بهادار آمریکا را در نظر ندارد.

 

اخبار اولیه در مورد تصمیم واشنگتن برای حذف چین از فهرست سهام در بورس اوراق بهادار آمریکا، بازارها را برهم ریخت.

 

مقام‌های دولت آمریکا در هفته‌های گذشته، گزینه‌های مختلفی را در این رابطه مورد بررسی قرار دادند.

 

این ایده تا حد زیادی از طرف مشاوران سازش‌ناپذیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا همچون «پیتر ناوارو» مشاور تجاری کاخ سفید و مشاوران خارج از آمریکا همچون «استیو بنن» مطرح می شود.

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا از بابت واکنش بازار به این تصمیم نگران است و تلاش می‌کند تضمین‌گر این مساله باشد که هر گونه اقدامی به نحوی انجام شود که سرمایه گذاران را وحشت زده نکند.

 

افراد نزدیک به دولت آمریکا از رسانه‌ای شدن مباحثات در مورد این مساله برآشفتند و اینگونه استدلال کردند که کاخ سفید در مورد این مساله تصمیمی اتخاذ نکرده است.

 

این افراد یادآور شدند که طیف وسیعی از گزینه ها در دست بررسی قرار دارد و از اینرو، ‌ هنوز آماده کاربرد در سطح عمومی نیست.

 

برخی طرفداران سختگیری بر چین در دولت آمریکا، افشای این طرح را حاصل تلاش صلح طلبان در کاخ سفید دانستند تا با برانگیختن اعتراضات مانع از انجام آن شوند.

 

به گفته یک منبع مطلع، ترامپ به بررسی این مساله، چراغ سبز نشان داده، اما ساز و کارهای دقیق یا زمان مشخص برای انجام آن تعیین نشده است.

 

تندروها در دولت آمریکا می‌گویند هر گونه سرمایه گذاری آمریکا در شرکت‌های چینی خواه در آمریکا یا چین فهرست شده باشد، سرمایه گذاران را به واسطه استانداردهای ضعیف اداره شرکتی چین، در معرض کلاهبرداری قرار می‌دهد. ‌

 

برخی نیز چنین استدلال می‌کنند که روابط نزدیک بین حزب حاکم چین و بسیاری از شرکت های فهرست شده، به مثابه حمایت سرمایه گذاری از این حزب است.

 

جنگ تجاری بین چین و آمریکا از ماه ها پیش جریان دارد. ترامپ از حدود ۱۵ ماه پیش با وضع تعرفه بر بخشی از واردات کالاهای چینی، جنگی تجاری را با پکن آغاز کرد. چین نیز در واکنش به آن، دست به اقدام تلافی‌جویانه زد و بر بخشی از کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرد. دو کشور مذاکراتی را برای حل این مناقشه انجام داده‌اند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

ایرنا

رئیس بانک مرکزی اروپا: جنگ تجاری آمریکا و چین بزرگترین تهدید برای اقتصاد جهان است

رئیس بانک مرکزی اروپا روز سه شنبه جنگ تجاری میان آمریکا و چین را بسیار خطرناک دانست و آن را بزرگترین تهدید برای اقتصاد جهان برشمرد.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

رییس‌جمهوری چین: تنش‌ها در خلیج فارس باید صلح آمیز حل و فصل شود

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین در دیدار با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در پکن گفت که تنش‌ها در منطقه خلیج فارس باید به صورت مسالمت آمیز و با راهبرد صلح حل و فصل شود.

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, خاورمیانه, شرق آسیا, عراق, عربستان سعودی