واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی مدعی شد که ممکن است رابرت مالی برخی اسناد محرمانه آمریکا را به ایران تحویل داده باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه واشنگتن فری بیکن در گزارشی که روز گذشته (چهارشنبه) منتشر شد ادعا کرد که اسناد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد رابرت مالی، نماینده ویژه ... واشنگتن فری بیکن: رابرت مالی اسناد طبقه بندی شده را در اختیار ایران قرار داد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, ایران, جهان, گزارش, مذاکرات اتمی

پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که انگلیس و آمریکا در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی رویکرد دوگانه دارند. به گزارش خبرگزاری فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته (جمعه) در کنفرانس خبری خود به رویکرد دوگانه غرب به خصوص آمریکا و انگلیس در قبال موضوع غنی‌سازی اورانیوم ایران واکنش نشان ... پکن: آمریکا در قبال غنی‌سازی ایران دوگانه عمل می‌کند

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, آکوس, آمریکا, استرالیا, اقیانوسیه, انگلستان, ایران, ایرلند, تحلیل, جهان, چین, خبر, صلح, مذاکرات اتمی

تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

شواهد حکایت از آن دارد که درهفتۀ اخیر، سرانجام فلسفه‌بافی‌های پوچ و تبلیغات پُرسروصدای حکومتی در مورد “سیاست‌های خارجی جدید” یا “گردش به شرق”، که قرار بود ایران را در مسیر تحولات مهم داخلی و خارجی قرار دهد، کنار گذاشته شده است. در عوض، نوعی “نرمش قهرمانانه” در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، با اجازۀ ... تغییر جهت سیاست خارجی حکومت ولایی در خدمت چه هدف‌ها و منافعی است؟

ادامه

آمریکا, استبداد, اقتصادی, امپریالیسم, اوکراین, ایران, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, خصوصی‌سازی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, عربستان سعودی, مارکسیسم, مذاکرات اتمی, مقاله, نئولیبرالیسم, ناتو

واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران درباره نتایج تحقیقات اخیر بازرسان این نهاد است. به گزارش ایلنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران ... واکنش آژانس به ادعای بلومبرگ درباره کشف اورانیوم غنی‌شده ۸۴ درصدی در ایران

ادامه

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی, ایران, جهان, خبر, مذاکرات اتمی

بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با العربیه امکان اقدام نظامی آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رد نکرد و گفت “همه گزینه‌ها روی میز است”. آنتونی بلینکن، این مصاحبه را روز یکشنبه ۹ بهمن و در جریان سفر خود به خاورمیانه انجام داد. ♦️سایت اشپیگل در گزارشی درباره این مصاحبه نوشته ... بلینکن امکان اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را رد نکرد

ادامه

آمریکا, اسراییل, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, مذاکرات اتمی

ابراز آمادگی مشروط حسن روحانی برای دیدار با دونالد ترامپ

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر از تمایل خود برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه با ایران سخن گفته است. گفته می‌شود که روحانی نیز پیشنهاد جدیدی برای حل این مناقشه عرضه کرده است. نگاه‌ها متوجه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر فعالیت‌های دیپلماتیک خود برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه این کشور با آمریکا افزوده است.

 

خبرگزاری آلمان روز دوشنبه اول مهر (۲۳ سپتامبر) خبر از دیدار و گفت‌وگوی بین ظریف و ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه داده است.

 

فرانسه در پی تشدید تنش در خلیج فارس نقش میانجی را در مناقشه بین ایران و آمریکا برعهده گرفته است. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه ظرف هفته‌های گذشته بارها با روسای جمهوری ایران و آمریکا تماس تلفنی داشته است.

 

گفته می‌شود که وزیران امور خارجه دو کشور ایران و فرانسه پیش از شروع کار رسمی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. خبرگزاری آلمان خبر دیدار این دو سیاستمدار را به نقل از یکی از همراهان هیئت ایرانی در نیویورک منتشر کرده است.

 

آمادگی مشروط برای دیدار با ترامپ

 

از سوی دیگر، انتشار دو پست توییتری بار دیگر به امید برگزاری دیدار بین روحانی و ترامپ دامن زده است. کریستین امان‌پور خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان با انتشار دو پست توییتری از آمادگی مشروط حسن روحانی برای دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ سخن گفته است.

 

امان‌پور به نقل از ظریف گفته است که ایران برای حل مسالمت آمیز مناقشه خود با آمریکا حتی آمادگی پذیرش “نظارت دائمی” بر فعالیت‌های هسته‌ای خود را دارد.

 

امان‌پور در این پست توییتری به نقل از ظریف نوشته است که روحانی در صورت لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا در ازای اعمال نظارت دائمی بر فعالیت‌های هسته‌ای حاضر به دیدار و گفت‌وگو با دونالد ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

 

در یک پست توییتری دیگر، امان‌پور به نقل از ظریف گفته است: «شاخه زیتون همیشه روی میز قرار داشته است. ولی ما یک بار دیگر نیز این شاخه زیتون را نشان می‌دهیم.»

 

اظهار نظری که از تمایل ایران برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه حکایت می‌کند.

 

حل مسالمت‌آمیز مناقشه

 

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزارشی از واشنگتن بار دیگر از تمایل دونالد ترامپ به حل مسالمت‌آمیز مناقشه ایران سخن گفته است.

 

ترامپ روز یکشنبه ۲۲ سپتامبر، پیش از سفر به تگزاس بار دیگر موضوع دیدار با روحانی را مطرح کرده بود. ترامپ گفته بود که او فردی منعطف است و اگر شرایط دیدار با روحانی فراهم شود، احتمال برگزاری این دیدار کاملا منتفی نیست.

 

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز بر تمایل خود و ترامپ مبنی بر حل مسالمت‌آمیز مناقشه این کشور با ایران تاکید کرده است.

 

پس از حملات گسترده به تاسیسات نفتی عربستان، احتمال دیدار بین رهبران دو کشور ایران و آمریکا به‌شدت کاهش یافته بود. آمریکا بر دامنه تحریم‌ها علیه ایران افزوده و خبر از اعزام نیروی نظامی بیشتر به منطقه داده است. علی خامنه‌ای نیز بار دیگر مخالفت خود را با دیدار با آمریکا در هر زمان و در هر سطحی ابراز کرده است.

نشست وزرای خارجه گروه ۴+۱ و ظریف در نیویورک

با وجود افزایش تنش میان ایران و آمریکا، کشورهای گروه ۴+۱ تلاش دیپلماتیک تاز‌ه‌ای را برای نجات توافق اتمی آغاز کرده‌اند. وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین چهارشنبه سوم مهر با ظریف دیدار می‌کنند.

ادامه

المان, امریکا, انگلستان, ایران, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, فرانسه, مذاکرات اتمی

کنار گذاشتن بولتون از کاخ سفید: گشایشی برای کاهش تنش؟

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور با انتشار پیامی در توییتر، جان بولتون، مشاورش در امور امنیت ملی را برکنار کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, سوریه, سیاسی, عراق, فرانسه, کره شمالی, لیبی, مذاکرات اتمی

سناتور آمریکایی: ترامپ با پیشنهاد مکرون برای حفظ برجام موافقت کرد

سناتور آمریکایی “کریس مورفی” روز پنجشنبه از موافقت ترامپ با طرح فرانسه برای پرداخت ۱۵ میلیارد دلار به ایران در مقابل بازگشت از کاهش تعهدات برجامی خبر داد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, جهان, خاورمیانه, خبر, فرانسه

ادعای بلومبرگ درباره امکان کاهش تحریم‌های ایران از سوی ترامپ

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه مدعی شد که رئیس جمهور آمریکا ممکن است کاهش تحریم‌های ایران را به عنوان مقدماتی برای دیدار با رئیس جمهور ایران بررسی کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, فرانسه