بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

به‌جای نفت ایران، پالایشگاه‌های هند از اوپک، مکزیک و آمریکا نفت می‌خرند

مقامات آگاه اعلام کردند که در صورت تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران در ماه آینده، پالایشگاه‌های هندی قصد دارند سفارشات نفتی خود را از دیگر کشورهای عضو سازمان اوپک، مکزیک و آمریکا افزایش دهند.

 

به نقل از نشریه ‘تایمز او ایندیا’، مقامات هندی گفته اند که تمام ۴ پالایشگاه دولتی این کشور که مشتریان نفتی ایران هستند قصد دارند نفت مورد نیاز خود را از منابع دیگر تامین کنند.

 

بنابر این گزارش، این شرکت های هندی هنوز اقدام به سفارش نفت از ایران برای ماه مه (اردیبهشت /خرداد) نکرده اند، زیرا آنها در انتظار مشخص شدن وضعیت معافیت های هند از تحریم های آمریکا می‌باشند.

 

پالایشگاه‌های ‘باهارات پترولیوم’ و ‘منگلور’ برای جبران کاهش واردات نفت از ایران به عراق روی آورده‌اند، درحالی‌که شرکت نفت هند اولین قرارداد یک ساله خرید نفت از آمریکا را امضا کرده و به دنبال افزایش واردات نفت از مکزیک می‌باشد.

 

‘ام کی سورنا’ رییس شرکت ‘هندوستان پترولیوم’ در این باره می‌گوید، در تامین نفت مشکلی نخواهد بود؛ نفت خام می‌تواند از کشورهای عضو سازمان اوپک یا کشورهای دیگر مانند آمریکا تامین شود.

 

شرکت هندوستان پترولیوم در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ حدود ۱/۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده بود.

 

سازمان اوپک و سایر کشورهای تولید کننده نفت از جمله روسیه، به صورت تدریجی تولید نفت خود را کاهش داده‌اند تا از مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی جلوگیری نمایند.

 

یک مقام هندی گفت: شرکت نفت هند که یکی از مشتریان بزرگ نفت ایران محسوب می‌شود، در دوره ۲۰۱۹-۲۰۲۰ واردات نفت خود از ایران را به میزان ۶ میلیون تن یا ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام در روز کاهش خواهد داد.

 

واردات این شرکت در سال گذشته (۲۰۱۸-۱۹) حدود ۹ میلیون تن نفت خام بوده است.

 

وی افزود: شرکت نفت هند قراردادهای جایگزین با سایر کشورها از جمله عربستان سعودی، کویت امضا کرده و همچنین این شرکت از آمریکا نفت بیشتری وارد خواهد کرد.

 

شرکت نفت هند همچنین به دنبال خرید ۱/۵ میلیون تن نفت خام از کشور مکزیک است.

 

یک مقام در پالایشگاه منگلور نیز گفت: ما دارای گزینه های مختلفی هستیم تا اگر کشوری به هر دلیلی از چرخه عرضه نفت خارج شد، سایر کشورها جایگزین آن شوند.

 

در طول تحریم های پیشین ایران، عربستان سعودی و عراق صادرات نفت خود را به هند افزایش دادند تا سهم بیشتری در بازار نفتی این کشور به دست آورند.

 

سال گذشته پالایشگاه نفتی منگلور، اولین قرارداد یک ساله خود را با عراق جهت واردات ۱/۵ میلیون تن نفت خام بصره امضا کرد.

 

‘آر راماچندران’ رییس شرکت نفتی ‘بی پی سی ال’ نیز در این باره گفت: ما یک قرارداد با عراق جهت واردات ۵ میلیون تن نفت خام در سال ۲۰۱۹ امضا کرده‌ایم. این واردات در سال گذشته ۱/۵ میلیون تن نفت خام بود. این شرکت قصد دارد نفت بیشتری از کشورهای جنوب آمریکا خریداری کند.

 

وی افزود: ما دارای یک نقشه راه، با یا بدون ایران هستیم.

ایرنا

رویترز از احتمال کاهش تحریم‌های ایران از جانب آمریکا خبر می‌دهد

رویترز در مقاله ای تحلیلی نوشت که احتمال کاهش فشار و تحریم های آمریکا علیه ایران به دلیل نگرانی از افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی قوت گرفته است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تحریم, جهان, خاورمیانه, خبر, عربستان سعودی, ونزوئلا

اتحادیه اروپا روی برخی کالاهای دیگرآمریکا تعرفه اعمال می کند

کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا محسوب می شود، روز چهارشنبه فهرستی از کالاهای دیگر وارداتی آمریکا برای اعمال تعرفه بر روی آنها منتشر کرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, بلژیک, جهان, خبر, فرانسه

کارتر خطاب به ترامپ: آمریکا ‘جنگ دوست‌ترین’ کشور دنیا است

«جیمی کارتر» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در یک گردهمایی مذهبی اعلام کرد که به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری کنونی این کشور گفته که ایالات متحده جنگ دوست‌ترین کشور دنیا است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, صلح