در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

داده‌های اخیر دولت ژاپن در مورد میلیون‌ها خانه خالی از یکی دیگر از تبعات رشد جمعیت منفی در این کشور آسیایی پرده برداشت. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ژاپن در حال حاضر یکی از پیرترین کشورهای جهان است. میانگین سنی این کشور نزدیک به ۴۹ سال است درحالیکه سال‌هاست دولت ژاپن تلاش می‌کند تا با ... در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

ادامه

جهان, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

کره شمالی: پامپئو و بولتون توافق را به هم زدند

یک مقام ارشد کره شمالی می‌گوید دو نفر از مقام‌های نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا در حصول توافق هسته‌ای میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ مانع‌تراشی کرده‌اند.

 

مقام ارشد کره شمالی در اظهاراتی که سه‌شنبه از او منتشر شده «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را مقصر شکست مذاکرات هسته‌ای با آمریکا معرفی کرده است.

 

رسانه‌های کره جنوبی روز سه‌شنبه بخش جدیدی از سخنان «چو سان هوی»، معاون وزیر خارجه کره شمالی که ۱۰ روز پیش در یک کنفرانس خبری درباره دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی مطرح شده را منتشر کرده‌اند.

 

هوی در آن کنفرانس خبری گفته ترامپ منوط به گنجاندن بندی در توافقنامه برای بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت آغاز فعالیت‌های هسته‌ای توسط کره شمالی، با رفع این تحریم‌ها موافق بوده است.

 

اما به گفته او، جان بولتون و مایک پامپئو به دلیل «خصومت‌ها و بی‌اعتمادی‌های موجود از قبل [در حصول توافق] مانع ایجاد کردند.»

 

دومین نشست میان سران آمریکا و کره جنوبی در هانوی، پایتخت ویتنام بدون نتیجه‌ای مشخص به پایان رسید. مقام کره شمالی گفته که رابطه میان ترامپ و کیم کماکان خوب است.

 

ترامپ جمعه گذشته در توئیتر اعلام کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا قصد اعمال تحریم‌های جدید علیه کره شمالی داشته اما او دستور توقف این تحریم‌ها را داده است.

 

کره شمالی نمایندگان خود را به «دفتر ارتباط بین دو کره» برگرداند

 

سه روز بعد از خبر ساز شدن خروج کره شمالی از «دفتر ارتباط بین دو کره»، مقام‌های کره جنوبی خبر دادند که نمایندگان پیونگ یانگ امروز دوشنبه به این دفتر برگشتند.

 

وزارتخانه «اتحاد دو کره» در دولت کره جنوبی اعلام کرده که کره شمالی امروز نمایندگان خود را به دفتر مشترک دو کشور موسوم به «دفتر ارتباط دو کره» برگردانده است.

 

دوم فروردین ماه بود که طبق گزارش خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی، کره شمالی نمایندگان خود را از «دفتر ارتباط دو کره» خارج کرد. این دفتر سپتامبر سال گذشته به دنبال گرمی روابط بین دو کشور همسایه در شهر مرزی «کائسونگ» کره جنوبی مستقر شده بود.

 

از نظر بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی این اقدام کره شمالی به دلیل شکست مذاکرات چندی قبل رهبر این کشور با رئیس‌جمهور آمریکا در ویتنام صورت گرفته بود.

 

اما امروز دوشنبه خبرگزاری رویتر به نقل از مقام‌های کره جنوبی خبر داده که نمایندگان کره شمالی به این دفتر مشترک دو کره برگشته‌اند.

 

طبق این گزارش، وزارت «اتحاد دو کره» در دولت کره جنوبی اعلام کرده که کره شمالی نمایندگان خود را به این دفتر مشترک برگردانده است.

 

گفته می‌شود که یک گروه ۴ یا پنج نفره از نمایندگان کره شمالی وارد این دفتر شده و کار خود را از سر گرفتند.

 

مقام‌های کره شمالی به انتشار خبر بازگشت نمایندگان این کشور به دفتر ارتباط دو کره اظهارنظری نکرده و به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

فارس

«رویای چینی» رویای «شی‌جین پینگ»

برنامه‌‌های جسورانه‌اش برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشور به «رویای چینی» شهرت یافته است و در چارچوب این رویا بر آن است تا قدرت اقتصادی چین در جهان را مبنایی برای گسترش قدرت سیاسی این کشور بسازد و چین را به یک ابرقدرت جهانی بدل کند، او ‘شی‌جین پینگ’ رییس جمهوری خلق است.

ادامه

جهان, چین, شرق آسیا, مقاله

دست رد اتحادیه اروپا به درخواست آمریکا؛ هواوی تحریم نمی‌شود

کمیسیون اروپا وابسته به اتحادیه اروپا قصد ندارد به درخواست آمریکا برای تحریم هواوی و عدم استفاده از تجهیزات مخابراتی تولیدی این شرکت در شبکه‌های نسل پنجم واکنش مثبت نشان دهد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

نقشه راه چین برای مقابله با رهبری آمریکا بر جهان

نهادهای تحقیقی می‌گویند؛ ارتقای چین به دومین اقتصاد بزرگ دنیا و تلاش برای پیشی‌گرفتن از آمریکا در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد این کشور یک نقشه راه کاملا مدون برای مقابله با رهبری آمریکا در جهان تنظیم کرده است.

ادامه

المان, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, کره شمالی