تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

کره شمالی دوشنبه با نظارت و هدایت کیم جونگ اون رهبر این کشور رزمایش‌های شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری مرکزی کره بامداد سه‌شنبه نوشت که کره شمالی دوشنبه سیستم سراسری مدیریت هسته‌ای موسوم به «ماشه هسته‌ای» را آزمایش کرد که در این رزمایش نیروهای توپخانه نیز به نشانه تقویت قابلیت‌های اتمی ... کره شمالی رزمایش شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای برگزار کرد

ادامه

آمریکا, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

وزیر امور خارجه چین، گفت: منطقه اقیانوس آرام جنوبی نباید به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ تبدیل شود و کمک‌ها به کشورهای این منطقه باید بدون شروط سیاسی انجام گیرد. به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، وانگ یی، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای خود در پاپوآ گینه نو، در جریان سفر ... چین: قدرت‌های بزرگ باید از رقابت در اقیانوس آرام جنوبی اجتناب کنند

ادامه

آسیا پاسیفیک, آمریکا, استرالیا, تایوان, جزایر سلیمان, چین, ژئوپلیتیک, شرق آسیا, گزارش

نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

رسانه آمریکایی روز شنبه نوشت یگان موشکی چین بیش از ۱۰۰۰ موشک معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» آمریکا را در اختیار دارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران: یک رسانه آمریکایی روز شنبه در تحلیلی نوشت، راهبرد نظامی چین تمرکز قابل توجه بر گسترش زرادخانه موشک‌های بالستیک «دانگ فنگ- ۲۱» معروف به «قاتل ناو‌های هواپیمابر» برای مقابله ... نشنال اینترست: چین موشک دانگ فنگ -۲۱ را برای غرق کردن ناو‌های هواپیمابر آمریکا ساخته است

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, گزارش

«رویای چینی» رویای «شی‌جین پینگ»

برنامه‌‌های جسورانه‌اش برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشور به «رویای چینی» شهرت یافته است و در چارچوب این رویا بر آن است تا قدرت اقتصادی چین در جهان را مبنایی برای گسترش قدرت سیاسی این کشور بسازد و چین را به یک ابرقدرت جهانی بدل کند، او ‘شی‌جین پینگ’ رییس جمهوری خلق است.

 

‘شی جین پینگ’ سیاستمدار چینی و عالی رتبه‌ترین مقام جمهوری خلق چین است که پست‌های دبیرکل حزب کمونیست، رئیس‌جمهوری خلق چین و رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین را بر عهده دارد.

 

‘شی’ که نایب ‌رئیس کمیسیون مرکزی نظامی چین بود و ریاست دانشکده مرکزی حزب کمونیست و عضویت دائمی پولیتبورو قدرتمندترین نهاد سیاسی کشور را بر عهده داشت، در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۲ به عنوان رییس جمهوری جدید چین برگزیده شد.

 

او در دانشگاه چینگ هوا یکی از برترین دانشگاه های کشور که رهبران زیادی از آنجا فارغ التحصیل شده اند، تحصیل کرده است همسر او ‘پنگ لی یوان’ نام دارد و دارای یک فرزند دختر است.

 

‘شی’ متولد سال ۱۹۵۳ شهر پکن و فرزند ‘شی جونگ شان’ از انقلابیون کهنه کار و بنیانگذاران حزب کمونیست است پدرش از قهرمانان انقلاب و نسل اول رهبران چین کمونیست بود که سه بار توسط مائو از مقام‌های خود برکنار شد.

 

سال ۱۹۶۹ ‘شی جین پینگ’ ۱۵ ساله و ۱۷ میلیون دانش آموز و دانشجوی دیگر، براساس فراخوانی کشوری، شهرها را ترک کرده و راهی روستاها شدند ‘شی’ هفت سال در روستای ‘لیانگ جیا هه’ از توابع شهر ‘ین آن’ واقع در استان ‘شان شی’ ماند، او بعدها در بیوگرافی خود نوشت ۷ سال در این روستا مشغول کار کشاورزی بودم، سپس دبیر کمیته حزبی آن دهکده شده و در راس روستاییان به کار کشاورزی پرداختم.

 

شی می‌گوید: یک هدف بزرگ من این بود که روستاییان بتوانند به میل خود از خوراک گوشت استفاده کنند و همچنین در وعده های غذاییشان همیشه گوشت داشته باشند.

 

شی پس از پیوستن به حزب کمونیست در سال ۱۹۷۴ مدتی به عنوان دبیر حزب کمونیست در استان ‘هه بی’ خدمت کرد و سپس به مقام‌های بالاتری در استان‌های فوجیان و جه جیانگ ارتقا یافت.

 

وی بعد از اتمام دبیرستان، راهی دانشکده مهندسی شیمی از دانشگاه چینگ هوا پکن شد و از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۲ هم شروع به مطالعه تئوری مارکسیستی و آموزش و پرورش ایدئولوژیک در ‘کار و شغل’ در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی کرد و دوباره در دانشگاه چینگ هوا به مدرک دکترای حقوق دست پیدا کرد.

 

شی در سال ۲۰۰۷ پس از آنکه ‘چن لیانگ لو’، دبیر قبلی حزب در شانگ‌های به علت فساد مالی از کار برکنار شد جای او را گرفت مدت کوتاهی پس از آن به عضویت کمیته دائمی حزب درآمد و در سال ۲۰۰۸ معاون رئیس جمهوری شد.

 

پیشرفت‌های شی

 

او شخصیتی مطرح در کشور است که بسرعت مراحل رشد را طی کرده است، نگاه ویژه ای به اقتصاد بازار دارد و از رهبران نسل جدید و روشنفکر به حساب می آید بشدت بر مبارزه با فساد تاکید می ورزد و دیدگاه های ابداعی زیادی دارد.
عمده برنامه های او پس از رسیدن به قدرت «راه ابریشم نوین» و اقدامات ابداعی و نوآوری در هر عرصه ای از نظامی گرفته تا اقتصادی و تجاری بوده است او خواستار پیشبرد اصلاحات اقتصادی و تجاری در چین است از نظم نوین اقتصادی حمایت می کند و به دنبال تبدیل کشور به قدرت اقتصادی برتر دنیا است.

 

در همین حال می گوید که ارتش چین هم باید قوی شود و قوای رزمی خود را تقویت کند او خواستار کاستن از نیروی انسانی ارتش و افزودن بر کارایی آن است.

 

بزرگترین مرحله ترقی او این بوده است که قانون اساسی را اصلاح کرد تا بتواند رهبری کشور را مادام العمر در اختیار داشته باشد تا بتواند برنامه های بلند پروازانه خود را عملی کند.

 

البته در پی این اقدام، برخی منتقدان در رسانه ها و شبکه‌ های اجتماعی به این اقدام تاختند و وضعیت چین را با کره شمالی مقایسه کردند اما پس از این اقدام و در واکنش به این انتقادها، روزنامه های دولتی چین به منتقدان خارجی این اقدام شی جین پینگ تاختند.

 

روزنامه چاینا دیلی نوشت: «برخی در غرب عادت کرده اند از سیستم سیاسی چین انتقاد کنند و هر اتفاقی در چین می افتد را با عینک بدبینی می نگرند».

 

این روزنامه نوشت: «چنین افرادی تعصب ایدئولوژیک عمیقی علیه چین دارند و گمانه‌ زنی‌ هایشان یکی پس از دیگری درباره چین غلط از آب درمی‌ آید این بار هم خبری از مادام العمری ریاست جمهوری نیست و آنها در اشتباه هستند».

 

روزنامه گلوبال تایمز چین نیز در این خصوص نوشت: «ما به طور فزاینده‌ ای اطمینان داریم که کلید پیشرفت چین، حفظ قدرت رهبری حزب و دنبال کردن رهبری کمیته مرکزی حزب است که شی جین پینگ در مرکز آن قرار دارد».

 

نمایندگان پارلمان چین با اصلاح قانون اساسی این کشور موافقت کردند که به موجب آن محدودیت های ریاست جمهوری در چین لغو و به شی جین پینگ رئیس جمهوری این کشور اجازه داده شود به مدت نامحدود زمام امور را در اختیار داشته باشد.

 

با تصویب این اصلاح قانون اساسی چین، دوران ریاست‌ جمهوری فقط به دو دوره پنج ساله محدود نخواهد ماند بنابراین با این اقدام رئیس جمهوری چین، عملا می‌ تواند پس از پایان دو دوره پنج ساله ریاست جمهوری، کماکان بر سر قدرت باقی بماند.

 

اندیشه های رهبر چین

 

او مبدع برنامه راه ابریشم نو است بزرگترین حامی اصلاحات در دوران جدید در چین به حساب می‌آید موافق جهانی شدن است و با یکجانبه گرایی غرب و آمریکا مخالفت می ورزد و بر این باور است که چین باید در زمینه های نوآوری و اصلاحی پیشرو دنیا باشد.

 

او همچنین پرچمدار مبارزه با فساد محسوب می شود با شعار «نابود کردن مگس ها و ببرها» یعنی مفسدان کوچک و بزرگ روی کار آمده و از سال ۲۰۱۳ میلادی به این طرف بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مقام های کشور را در هر سطحی به دام انداخته است.

 

رهبر چین به هیچ وجه به دنبال آزادی های دمکراتیک غربی و لیبرالی نیست کارزار مبارزه با فساد و بکارگیری هوش مصنوعی به راه انداخته است و با سرمایه گذاری و اصلاحات اقتصادی موافق ولی با آزادی های مشارکتی سیاسی و مدنی مخالف است…

 

او تعامل موثر و گفت و گو با جهان را خواستار است اما نمی‌خواهد کشور از آن متاثر شود به دنبال صدور نظام سیاسی چین نیست اما می‌گوید که زمان مطرح شدن چین فرا رسیده است و این کشور باید در عرصه‌های اقتصادی، فناوری، علمی، ابداعی، نظامی و فرهنگی سرامد دنیا باشد تا «رویای چینی» محقق شود.

ایرنا

دست رد اتحادیه اروپا به درخواست آمریکا؛ هواوی تحریم نمی‌شود

کمیسیون اروپا وابسته به اتحادیه اروپا قصد ندارد به درخواست آمریکا برای تحریم هواوی و عدم استفاده از تجهیزات مخابراتی تولیدی این شرکت در شبکه‌های نسل پنجم واکنش مثبت نشان دهد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, تحریم, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

نقشه راه چین برای مقابله با رهبری آمریکا بر جهان

نهادهای تحقیقی می‌گویند؛ ارتقای چین به دومین اقتصاد بزرگ دنیا و تلاش برای پیشی‌گرفتن از آمریکا در عرصه‌های مختلف نشان می‌دهد این کشور یک نقشه راه کاملا مدون برای مقابله با رهبری آمریکا در جهان تنظیم کرده است.

ادامه

المان, امریکا, جهان, چین, خاورمیانه, خبر, روسیه, کره شمالی