در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

داده‌های اخیر دولت ژاپن در مورد میلیون‌ها خانه خالی از یکی دیگر از تبعات رشد جمعیت منفی در این کشور آسیایی پرده برداشت. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ژاپن در حال حاضر یکی از پیرترین کشورهای جهان است. میانگین سنی این کشور نزدیک به ۴۹ سال است درحالیکه سال‌هاست دولت ژاپن تلاش می‌کند تا با ... در سال ۲۰۲۳ نرخ مرگ و میر در ژاپن بیش از دو برابر تولد بوده است

ادامه

جهان, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, گزارش

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

پارلمان جزایر سلیمان، وزیر خارجه سابق این کشور را که معتقد به روابط نزدیک با چین است را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، مجله کثیرالانتشار «ایندیاتودی» در گزارشی، انتخاب «جرمیا مانل» به عنوان نخست وزیر جزایر سلیمان را یک پیروزی برای چین ارزیابی کرد. براساس این گزارش، نمایندگان پارلمان جزایر ... نامزد طرفدار چین برنده انتخابات نخست‌وزیری جزایر سلیمان شد

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امنیتی, جزایر سلیمان, جنوب اقیانوس آرام, جهان, چین, شرق آسیا

چین از کشورهای جهان می‌خواهد نظام تحریم‌های آمریکا را تضعیف کنند

روزنامه دولتی چین در مطلبی از راه‌‌اندازی کانال ویژه اروپا برای تضعیف تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تسهیل تجارت با ایران استقبال کرده و از کشورهای دنیا خواسته تحریم‌های آمریکا را تضعیف کنند.

 

روزنامه گلوبال‌تایمز در مطلبی با اشاره به اینکه سلطه دلار بر بازارهای مالی دنیا می‌تواند تنش‌‌ها را تشدید کند مخالفت چین را با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مورد تأکید قرار داده و از کشورهای دنیا خواسته با این تحریم‌ها مخالفت کنند.

 

در سرمقاله گلوبا‌ل‌تایمز آمده است: «دنیا هنوز تحت سلطه دلار و شرکت‌های آمریکا است. بنابراین، تدابیر مالی و اقتصادی این کشور می‌تواند سایر کشورها را مجبور کند سیاست‌هایشان را با آن همساز کرده تا این ابرقدرت هژمونی ژئوپولتیکش را تحکیم کند.»

 

در ادامه این مطلب آمده است: «آمریکا، از سوی دیگر از این هژمونی برای محکم کردن استیلای دلار سوءاستفاده می‌کند. این موضوع، در حالی که آمریکا به دنبال ایجاد نظمی تازه در راستای منافع خودش است، تنش‌ها را تشدید کرده و نظم لیبرال بین‌المللی را بر هم خواهد زد.»

 

گلوبال‌تایمز تأکید کرده است: «بایستی برای جلوگیری از این دور باطل، مکانیسم جدیدی تعبیه کرد. با شدت گرفتن اختلافات میان آمریکا و اتحادیه اروپا، حتی متحدان اروپایی آمریکا هم می‌توانند تبعات منفی دستکاری آمریکا در نظم جهانی را مشاهده کنند و بر همین اساس ضروت توسعه بخشیدن به تجارت خود در راستای منافعشان را درک کرده‌اند.»

 

روزنامه دولتی چین نوشته است: «چین در جایگاه یکی از ذی‌نفعان اصلی نظم جهانی با تحریم‌های یکجانبه مخالف است. چین بایستی با بقیه کشورها درباره راه‌اندازی نظامی همراستا با دنیای چندقطبی مذاکره کرده و راه‌های آن را بررسی کند.»

تسنیم

چین، آماده مقابله با بدترین شرایط

اظهارات هشدار آمیز مقام های ارشد چین نسبت به روابط اقتصادی این کشور و آمریکا نشان می‌دهد پکن بتدریج خود را برای بدترین شرایط آماده می‌کند شرایطی که رییس‌جمهوری این کشور پیشتر نسبت به آن هشدار داده بود.

ادامه

اتحادیه اروپا, استرالیا, اقتصادی, امریکا, جهان, چین, خبر, شرق آسیا

کشمکش آمریکا با کره‌جنوبی درباره هزینه‌های نظامی آمریکا در این کشور

بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: مساله تاکید دولت دونالد ترامپ بر این موضوع است که کره جنوبی باید افزایش ۵۰ درصدی در پرداخت هزینه اقدامات نظامی آمریکا از جمله حمایت مالی از بمب افکن‌های قادر به حمل موشک‌های اتمی مستقر در چند مایلی جزیره گوآم را بپذیرد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

کانادا سفیرش در چین را به دلیل اظهارتش پیرامون مدیر ارشد شرکت هوآوی برکنار کرد

نخست‌وزیر کانادا سفیر کشورش در چین را در پی اظهارنظر پیرامون احتمال استرداد مدیر ارشد شرکت هوآوی از کانادا به آمریکا اخراج کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کانادا