اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان تاکید کرد که روابط دو جانبه با برلین پیوسته ادامه پیدا خواهد کرد و پکن به دنبال زمینه‌های مشترک است. به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، شی امروز سه‌شنبه در دیدار با شولتس در پکن گفت: ما باید روابط دو جانبه را از منظر ... چین خواستار پایبندی آلمان به احترام متقابل شد

ادامه

آلمان, اروپا, اروپای مرکزی, اسراییل, اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین, گزارش

چین، آماده مقابله با بدترین شرایط

اظهارات هشدار آمیز مقام های ارشد چین نسبت به روابط اقتصادی این کشور و آمریکا نشان می‌دهد پکن بتدریج خود را برای بدترین شرایط آماده می‌کند شرایطی که رییس‌جمهوری این کشور پیشتر نسبت به آن هشدار داده بود.

 

شدیدترین علایم از سوی ‘شی‌جین پینگ’ رییس‌جمهوری خلق چین مخابره شد که در جمع مقام های ارشد سراسر کشور در پکن گفت توفان‌های قوی‌تری در راه است و همه باید برای پیشبرد اصلاحات اقتصادی و شرایط پرچالش آماده باشند و اجازه ندهند اقتصاد و تجارت تضعیف شود.

 

به مقام‌های چین تاکید شده است چالش‌های بیرونی می‌تواند امنیت، اقتصاد و تجارت چین را به مخاطره بیندازد و آن‌ها باید کمال هوشیاری خود را حفظ کنند.

 

نشست چهار روزه مقام‌های بلند پایه استانی و شهرستانی حزب حاکم چین در پکن در هفته‌ای که گذشت برگزار شد اصلی‌ترین موضوع این نشست آن بود که متغیرهای فراوانی در قالب جنگ تجاری آمریکا با چین در حال شکل‌گیری است که بر نگرانی‌ها می‌افزاید.

 

‘وانگ هونینگ’ از اعضای بلند پایه حزب و از استراتژیست‌های آن می‌گوید که به کادرهای سراسر کشور تاکید کرده‌ایم باید برای بدترین مخاطرات آماده باشند.

 

وی افزود به آنها تصریح شده است به اندیشه‌های بسیار قوی‌تر و با هوشیاری بالاتر نیاز دارند و اینکه بدانند با چالش‌های پیش روی کشور چطور مقابله کنند.

 

در این نشست نتایج و اقدامات لازم برای شرایط موجود مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا تاکید شد باید از کشور، حزب و رهبری حراست کرد و اجازه نداد تا رشد اقتصادی پایدار ضعیف و مختل شود.

 

محیط پیرامونی چین از حساسیت بالاتری برای این کشور برخوردار شده است چین می‌گوید چالش‌هایی خارج از مرزهای کشور شکل می‌گیرد که در حال نفوذ به داخل است و می‌تواند ثبات و امنیت ملی را به خطر بیندازد.

 

‘جو لی جیا’ از آکادمی استانداران چین می‌گوید ‘شی‌جین پینگ’ رییس‌جمهوری خلق چین ایده‌هایی را در اختیار کادرهای رهبری قرار داده است تا مبادا کشور در جنگ تجاری با آمریکا دچار افول شود.

 

وی افزود سخنرانی رییس‌جمهوری چین برای آمادگی با چالش‌های غیرمنتظره مملو از کلمات سفت و سختی بود که هوشیاری مسئولان را افزایش می‌دهد و این نشان می‌دهد پکن بشدت نگران آثار منفی جنگ تجاری آمریکا با چین در سال ۲۰۱۹ میلادی است.

 

این کارشناس چینی گفت رویارویی بین چین و آمریکا در حال افزایش است و علایم منفی در اقتصاد و تجارت دیده می‌شود و محیط بیرونی هم مملو از چالش است و این کار را برای پکن دشوارتر می‌کند.

 

وی همچنین به چالش های سیاسی در دریای جنوبی و تایوان اشاره کرد و گفت ما فقط از سوی آمریکا در فشار نیستیم بلکه کشورهای اروپایی و استرالیا نیز بر چین فشار وارد می آورند.

 

این کشورها در ماه‌های گذشته با همکاری آمریکا در دریاهای شرقی و جنوبی و اقیانوس آرام و هند رزمایش‌هایی برگزار کرده‌اند و این باعث شده است تا پکن فشارهای نظامی بیشتری را در اطراف خود احساس کند.

 

‘جانگ لیفان’ مفسر مسایل سیاسی در چین می‌گوید ظاهرا جنگ تجاری روبنای اقدامات و فشارهایی بوده است که هر روز بر حجم آن بیشتر می‌شود و عاملان خارجی بیشتری هم در پشت آن هستند.

 

این کارشناس افزود جنگ تجاری با آمریکا هم در سال جاری میلادی پایان نمی‌یابد و حتی ممکن است سال آینده هم تمام نشود به دلیل تقاضاهای زیادی که آمریکا دارد بعید است دو کشور بتوانند به توافق برسند.

 

دو کشور از مارس سال گذشته وارد جنگ تجاری شدند و از ماه جولای نیز آمریکا تعرفه‌ها را علیه چین افزایش داد در حال حاضر دو کشور یک توافق موقت آتش‌بس دارند که اول مارس خاتمه می‌یابد همین شرایط باعث پسرفت‌هایی در اقتصاد جهانی شده و رشد اقتصادی چین را هم برای سال ۲۰۱۸ میلادی به ۶.۶ درصد کاهش داده است که پایین‌ترین رقم رشد ۲۸ سال گذشته است.

 

اظهارات رییس‌جمهوری خلق چین در نشست اخیر نشان می‌دهد او هیچ علاقه‌ای ندارد که در راه ناهموار شکل گرفته از درگیری‌های تجاری، سیاسی و چالش‌های نظامی، حکومت وی متزلزل شود استحکام قدرت برای او از اهمیت بالایی برخوردار است این نکته‌ای است که در سخنرانی‌های او در روزهای گذشته نمایان‌تر از قبل شده است و هر کسی هم نتواند شناگر قابلی در این مسیر طولانی و دشوار باشد طبیعتا از گردونه خارج خواهد شد.

ایرنا

کشمکش آمریکا با کره‌جنوبی درباره هزینه‌های نظامی آمریکا در این کشور

بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد: مساله تاکید دولت دونالد ترامپ بر این موضوع است که کره جنوبی باید افزایش ۵۰ درصدی در پرداخت هزینه اقدامات نظامی آمریکا از جمله حمایت مالی از بمب افکن‌های قادر به حمل موشک‌های اتمی مستقر در چند مایلی جزیره گوآم را بپذیرد.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

کانادا سفیرش در چین را به دلیل اظهارتش پیرامون مدیر ارشد شرکت هوآوی برکنار کرد

نخست‌وزیر کانادا سفیر کشورش در چین را در پی اظهارنظر پیرامون احتمال استرداد مدیر ارشد شرکت هوآوی از کانادا به آمریکا اخراج کرد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کانادا

آناتولی؛ لغو برخی تحریم‌های کره شمالی از سوی شورای امنیت سازمان ملل

خبرگزاری «آناتولی» غروب چهارشنبه در این زمینه نوشت: شورای امنیت سازمان ملل متحد مجوز از سرگیری فعالیت در کره شمالی را برای برخی نهادهای کمک رسانی صادر کرده است.

ادامه

جهان, خبر, شرق آسیا, کره شمالی