سفیر چین نگرانی‌های روسیه درباره گسترش ناتو را پیش زمینه درگیری می‌داند

سفیر چین در فرانسه اعلام کرد، پکن همچنان درباره درگیری در اوکراین بی‌طرف است اما نگرانی‌های روسیه را درباره گسترش ناتو به سمت شرق و برنامه‌های ائتلاف را برای عضویت کی‌یف می‌فهمد که پیش زمینه‌ای برای درگیری محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، “لو شای” سفیر چین در فرانسه به کانال تلویزیونی ال.سی.آی گفت: ناتو برای چندین دهه است که تهدیدی علیه امنیت روسیه محسوب می‌شود. پنج دور اقدامات از سوی ناتو برای گسترش به سمت شرق یک تهدید جدی برای امنیت روسیه است.

وی افزود: این همان مساله‌ای است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از آن صحبت می‌کند. او به شدت مخالف عضویت تعدادی از کشورهای همسایه به ناتو است و اوکراین هم یکی از آنهاست.

این دیپلمات چینی در ادامه گفت: شما بر این باورید که گسترش ناتو تهدیدی علیه روسیه نیست اما وقتی نیکیتا خروشف، رهبر اسبق شوروی تصمیم گرفت تا تسلیحات اتمی در کوبا مستقر کند، واکنش جان اف.کندی، رئیس جمهوری وقت آمریکا چه بود؟

سفیر چین در فرانسه به این سوال که تا پیش از حمله روسیه به اوکراین هیچ برنامه‌ای برای عضویت این کشور به ناتو و استقرار موشک‌های ائتلاف در قلمروی اوکراین وجود نداشت، گفت: این مساله می‌توانست در آینده اتفاق بیفتد.

وی همچنین ادامه داد: اگر ائتلاف نظامی ناتو به سمت مرزهای روسیه حرکت کند، موشک‌هایش را هم در آنجا مستقر خواهد کرد. اقدامات غرب برای پایان دادن به درگیری اوکراین نیست.

وی افزود: چین همچنان درباره بحران اوکراین بی طرف است اما بر این باوریم که ارسال مداوم سلاح‌های سنگین به این کشور، یک طرف درگیری است که باعث پایان دادن به آن نمی‌شود. این مساله مانند ریختن بنزین در آتش است.

سفیر چین در پاریس همچنین گفت، پکن به روسیه سلاحی نمی‌فرستد و علیه سازش صلح آمیز این درگیری در اوکراین هم کاری نمی‌کند.

این دیپلمات چینی در ادامه خاطرنشان کرد: چندین ماه قبل، کشورهای اروپایی از انتقال تانک به اوکراین امتناع کردند اما حالا دارند این کار را انجام می‌دهند. امروز آنها از ارسال جنگنده به اوکراین سر باز می‌زنند اما شاید در ماه آتی این کار را انجام دهند. شاید هم یک روز اعضای ناتو طرف درگیری باشند.

رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

واکنش آمریکا به همکاری نظامی عربستان و روسیه

دولت ایالات متحده در واکنش به امضای پیمان همکاری نظامی میان عربستان سعودی و روسیه ضمن تاکید بر پایبندی آمریکا به ادامه همکاری‌های دفاعی با سعودی، از متحدان خود خواست از هرگونه همکاری نزدیک نظامی با روسیه پرهیز کنند.

ادامه

امریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, عربستان سعودی

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

زاخارووا: رویدادهای افغانستان نشان‌دهنده زوال ناتو است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، اوضاع افغانستان نشان دهنده این است که نه آمریکا و نه ناتو توانایی هماهنگی در اقداماتشان را ندارند.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, امریکا, بالکان, تحلیل, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه, شمال اروپا, عراق, ناتو

بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

جمهوری خلق چین پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک در انتهای دهه ۷۰ میلادی درها را به روی جهان گشود و عصر جدیدی از توسعه تقریبا همه جانبه را تحت رهبری دنگ شیائوپینگ آغاز کرد که به نوبه خود به الگویی برای برخی کشورهایی تبدیل شد که به دنبال احیای اقتصاد خود، رفع فقر و ایجاد ... بازی ناجوانمردانه: ترفند واشنگتن در برابر اژدهای شرق

ادامه

اقتصادی, امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, گواتمالا, مقاله