بورل: اتحادیه اروپا، تایوان را به‌رسمیت نمی‌شناسد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مسئله «چین واحد» صراحتا عنوان کرد که این اتحادیه، جزیره خودگردان تایوان را به عنوان «کشور» به‌رسمیت نمی‌شناسد و نخواهد شناخت. به گزارش ایسنا، همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و ... بورل: اتحادیه اروپا، تایوان را به‌رسمیت نمی‌شناسد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, تایوان, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا

گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

دستیار رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان گفت‌وگوهای رو در رو، موضوع اوکراین را با جزئیات بسیار مورد بحث قرار دادند. به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، معاون پوتین به خبرنگار روسیا ۱ گفت: «با جزئیات زیاد، این جلسه در یک فرمت رو در رو بود.» ... گفت‌وگوی رو در روی پوتین و شی درباره جنگ اوکراین

ادامه

اقتصادی, اوکراین, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, گزارش, همکاری استراتژیک

کره شمالی نسبت به عواقب فاجعه‌بار رزمایش کره‌جنوبی و آمریکا هشدار داد/ کره شمالی موشک‌های کوتاه‌برد شلیک کرد

کره‌شمالی امروز (جمعه) برگزاری رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا را محکوم کرد و هشدار داد که در صورت اجرای این رزمایش ممکن است با عواقب فاجعه‌بار روبرو شوند. به گزارش ایرنا از خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی (KCNA)، دولت کره‌شمالی امروز (جمعه ۲۸ اردیبهشت) رزمایش نظامی مشترک سئول و واشنگتن را که برگزاری آن برای ماه اوت ... کره شمالی نسبت به عواقب فاجعه‌بار رزمایش کره‌جنوبی و آمریکا هشدار داد/ کره شمالی موشک‌های کوتاه‌برد شلیک کرد

ادامه

آمریکا, تشنج‌ زایی, جهان, خبر, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره جنوبی, کره شمالی

تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

وزارت امور خارجه چین تاکید کرد که پکن در قبال صادرات محصولات نظامی، از جمله صادرات پهپادهای غیرنظامی، جایگاهی مسئول دارد. در این میان ایالات متحده به اوکراین کمک نظامی می‌کند، اما از همکاری عادی میان روسیه و چین انتقاد می‌کند و این ریاکاری است. به گزارش ایسنا، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در ... تاکید چین بر «موضع مسئولانه» در قبال صادرات تجهیزات نظامی

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جنگ نیابتی, چین, روسیه, سازمان تجارت جهانی, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح

محور بیانیه مشترک چین و روسیه: تعمیق روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی

رئیسان جمهوری روسیه و چین روز پنجشنبه در پایان مذاکرات خود در پکن بیانیه مشترکی درباره تعمیق همکاری راهبردی و آغاز عصر جدید روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا و منتشر کردند. به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری شین‌هوا، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه به مناسبت هفتاد ... محور بیانیه مشترک چین و روسیه: تعمیق روابط مشارکت همه جانبه و تعامل راهبردی

ادامه

اسراییل, بیانیه, جهان, چین, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صربستان, غرب, فرانسه, فلسطین, مجارستان, همکاری استراتژیک

تبادل آتش هشدار بین کره‌ شمالی و جنوبی

منابع خبری بامداد دوشنبه گزارش دادند، ارتش کره شمالی در پاسخ شلیک هشدار نیروهای کره جنوبی به سمت شناور متعلق به این کشور، چند فروند راکت به سمت مرز دریایی دو کشور شلیک کردند.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، ارتش این کشور بامداد دوشنبه اعلام کرد که به سمت یک کشتی کره شمالی که از خط مرزی فرضی دریایی بین دو کشور در دریای زرد عبور کرده بود، شلیک کرده است.

 

ستاد مشترک کره جنوبی اعلام کرد یک کشتی تجاری کره شمالی در ساعت ۳:۴۲ دقیقه بامداد دوشنبه (به وقت محلی) از خط فرضی تعیین‌کننده محدوده دریایی دو کشور عبور کرد که با شلیک هشدار نیروی دریایی از این منطقه عقب نشینی کرد.

 

از سوی دیگر ارتش کره شمالی مدعی شد که یک کشتی جنگی کره جنوبی در ساعت ۳:۵۰ دقیقه بامداد حدود ۲.۵ تا ۵ کیلومتر از مرز دریایی غربی تجاوز کرده و ارتش خلق کره ۱۰ فروند راکت به عنوان اخطار به سمت آن شلیک کرده است.

 

بر اساس این گزارش، یک سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح کره شمالی در این باره گفت: ما بار دیگر به دشمنان خود درباره اقدامات تحریک‌آمیز دریایی هشدار می‌دهیم.

 

این تنش درحالی صورت گرفته است که سربازان کره جنوبی رزمایش دفاعی سالانه با نام «هوگوک» را از هفته گذشته برای تقویت واکنش به تهدیدهای موشکی کره شمالی و افزایش آمادگی فعالیت‌های ارتش برگزار کردند که روز شنبه پایان یافت.

 

هفته گذشته پس از شلیک موشک و بیش از ۵۰۰ گلوله توپخانه‌ای و پرواز تعدادی جنگنده نزدیک منطقه مرز دریایی از سوی کره شمالی، تنش‌ها در این منطقه افزایش یافت. در پی این اقدام، سئول با محکومیت پیونگ یانگ دست به نخستین تحریم یکجانبه از ۵ سال پیش زد و این اقدام کره شمالی را تخطی از پیمان ارتشی دوجانبه سال ۲۰۱۸ میلادی در مناطق مرزی نامید.

 

با وجود این کره شمالی، ارتش کره جنوبی را به افزایش تنش‌ها در منطقه متهم می‌کند.

چین: با تحریم ایران مخالفیم/ دیپلماسی راه‌ حل بحران اوکراین است

وزارت خارجه چین در واکنش به تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه مقامات ایرانی، تاکید کرد که پکن با هرگونه تحریم غیرقانونی و یک‌جانبه ایران مخالف است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, ایران, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح

سکان هدایت چین باز هم در دستان «شی»

بعد از پایان اجلاس یک هفته ای بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، شی جینپینگ رئیس جمهوری این کشور در یک رویداد تاریخی و بی سابقه، برای سومین دوره متوالی به عنوان دبیرکل این حزب به عنوان حزب حاکم انتخاب شد.

ادامه

جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

نماینده چین: آمریکا در مسئله حقوق بشر با ریاکاری بسیار و استاندارد دوگانه عمل می‌کند

اگر آمریکا واقعا به جنایت علیه بشریت اهمیت  می‌دهد، باید در مورد جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی ارتش آمریکا در عراق، افغانستان، سوریه و دیگر کشورها تأمل کند و پاسخگوی جان غیرنظامیان بی‌گناهی باشد که با گلوله‌های سربازان ارتش آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

ادامه

افغانستان, امریکا, تحلیل, جنایات جنگی, جهان, چین, حقوق بشر, خاورمیانه, سازمان ملل, سوریه, عراق, نسل کشی, هنگ کنگ

چین: تجارت با کشورهای شرکای”کمربند-راه” به ۱۲ تریلیون دلار رسیده است

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد تا پایان ماه اوت سال جاری میلادی ارزش تجارت کالا میان چین و شرکای «ابتکار کمربند-راه» به ۱۲ تریلیون دلار و سرمایه گذاری مستقیم غیرمالی تا ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده است.

ادامه

اقتصادی, جهان, چین, شرق آسیا