تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

پایگاه خبری آکسیوس گزارش داد که اعضای کنگره آمریکا هشدار دادند که صدور حکم بازداشت ضد مقامات اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در بحبوحه افزایش ابهامات درباره دادگاه لاهه که می‌تواند حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و همچنین سایر مقامات این رژیم را به اتهام نقض قوانین ... تهدید دادگاه لاهه از سوی کنگره آمریکا درآستانه صدورحکم ضداسرائیلی

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, جهان, حقوق بشر, خبر, دیوان داوری لاهه, فلسطین, هلند

نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

وزیر امور خارجه نروژ در نشست ریاض غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اسپن بارت اید، وزیر امور خارجه نروژ امروز دوشنبه در دومین روز از مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، کشور‌های غربی را به استاندارد‌های دوگانه متهم کرد. با شروع ... نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد

ادامه

اسراییل, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, زنان, عربستان سعودی, غرب, فلسطین, کودکان, نروژ

ژنرال اسرائیلی: زمان برای آزادی اسرای ما رو به پایان است/ حمله به رفح اشتباهی راهبردی

یک ژنرال اسرائیلی، حمله به رفح را اشتباهی راهبردی دانست و خواستار توافق با مقاومت فلسطین برای آزادی اسرای اسرائیلی شد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «یسرائیل زیو» فرمانده سابق واحد عملیات ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم گفت: زمان برای آزادی اسرای اسرائیلی در حال اتمام است و حمله به ... ژنرال اسرائیلی: زمان برای آزادی اسرای ما رو به پایان است/ حمله به رفح اشتباهی راهبردی

ادامه

آزادی, اسراییل, اشغالگری, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, فلسطین

شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

افسر اطلاعاتی بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درخواست اخیر دولت‌های چاد و نیجر برای خروج نیروهای عملیات ویژه آمریکایی از خاک این کشورها را یک شکست دیگر برای سیاست گسترش نفوذ آمریکا در قاره آفریقا می‌داند. به گزارش ایسنا، رسانه‌ها اخیرا گزارش دادند نیروهای عملیات ویژه آمریکایی بعد از آنکه مقام‌های چاد حضور نظامیان ... شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا

ادامه

آفریقا, آلمان, آمریکا, استعمار, بلژیک, بورکینافاسو, تحلیل, تروریسم, جهان, چاد, چین, حقوق بشر, روسیه, فرانسه, لیبی, مالی, ناتو, نیجریه, هلند

تعیین حداقل دستمزد کارگران؛ از خط فقر تا تشدید استثمار

در روز یکشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در حالی که فقط یک روز برای ادامه نشست‌های شورای عالی کار در سال گذشته باقی مانده بود، بدون در نظر گرفتن هزینه سبد معیشت واقعی به‌عنوان یک ملاک اصلی تعیین کننده مخارج زندگی کارگران، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۳ (برای کارگری با یک فرزند) در شورای عالی کار با ... تعیین حداقل دستمزد کارگران؛ از خط فقر تا تشدید استثمار

ادامه

استثمار, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, سرمایه‌داری, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, فقر, مبارزه طبقاتی, معیشت, مقاله

سازمان ملل: برده‌داری مدرن در حال گسترش است

بر اساس گزارش اخیر سازمان ملل متحد، از هر ۱۵۰ نفر در جهان یک نفر درگیر اشکال مختلف پدیده برده‌داری مدرن است

 

به گزارش ایندیپندنت: بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ ده میلیون نفر به جمعیت افرادی که یا به کار اجباری گمارده شده‌اند یا تن به ازدواج اجباری داده‌اند، اضافه شده است؛ جمعیتی که کارشناس‌های سازمان ملل از آنها به‌عنوان برده‌های مدرن یاد می‌کنند.

 

بر پایه داده‌های منتشر شده در این گزارش تحقیقی سازمان ملل، در مجموع تا پایان سال گذشته میلادی ۲۸ میلیون نفر در سراسر جهان به کار اجباری گمارده شده‌اند و ۲۲ میلیون نفر نیز به ازدواج‌های اجباری تن داده‌اند. این گزارش در تحلیل داده‌های به‌دست آمده می‌نویسد چنین امری نشان می‌دهد که در حال حاضر از هر ۱۵۰ نفر در جهان یک نفر با اشکال مختلف برده‌داری مدرن دست‌وپنجه نرم می کند.

 

در بخش دیگری از گزارش سازمان ملل متحد در مورد پدیده برده‌داری مدرن تاکید می‌شود که بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا بر بدهی‌های فقرا و طبقه کارگر افزوده و همین امر برده‌داری مدرن را تشدید کرده و این پدیده را در مسیر رشد قرار داده است.

 

گای رایدر، رئیس سازمان بین‌المللی کار (ILO)، نیز در واکنش به رشد برده‌داری مدرن چنین گفت:«اینکه وضعیت برده‌داری مدرن در حال بهبود نیست، تکان‌دهنده است و هیچ چیز نمی‌تواند تداوم این نقض اساسی حقوق بشر را توجیه کند.»

 

پیش از این سازمان ملل متحد برنامه‌ای تنظیم کرده بود که تا سال ۲۰۳۰ پدیده برده‌داری مدرن را از جهان ریشه‌کن کند. با این‌حال آخرین تحقیقات سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که نه تنها ابعاد این پدیده رو به کاهش نگذاشته است بلکه افکار عمومی جهان شاهد افزایش این پدیده شوم است.

 

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناس‌های سازمان ملل بر این باورند که شاید بتوان پایانی برای رنج افراد گرفتار در اشکال مختلف کار اجباری متصور شد، اما تن دادن به ازدواج‌های اجباری یک نوع «حبس ابد» به‌حساب می‌آید.

 

بخش دیگری از این گزارش نیز به وضعیت کودکان مربوط می‌شود. بر اساس این گزارش از میان هر پنج نفری که گرفتار یکی از اشکال کار اجباری هستند یک نفر کودک است که نیمی از این کودکان نیز تحت استثمار جنسی قرار دارند.

 

از سوی دیگر داده‌های این گزارش حاکی از آن است که مهاجران، خاصه کودکان آنها، در معرض گرفتار شدن در یکی از اشکال کار اجباری هستند. از این‌رو رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت انتشار این گزارش سازمان ملل بار دیگر یادآوری می‌کند که جامعه بین‌المللی باید از امنیت مهاجران اطمینان حاصل کند.

 

یکی از نکاتی که خبرگزاری فرانسه در توضیح پدیده برده‌داری مدرن بر روی آن انگشت می‌گذارد این است که این پدیده تنها مختص کشورهای فقیر نیست و به‌گفته شمار زیادی از پژوهشگران در حال حاضر نیمی از افرادی که به کار اجباری گمارده شده‌اند و یک چهارم کسانی که به ازدواج‌های اجباری تن داده‌اند ساکن کشورهایی هستند که سرانه درآمد ساکنان‌شان متوسط یا رو به بالا است.

 

در گزارش سازمان ملل متحد همچنین اشاره شده است که ۱۴ درصد از کارهای اجباری به‌وسیله دولت‌ها به افراد تحمیل شده است؛ مثل کار اجباری زندانی‌ها در ایالات متحده آمریکا.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، بر اساس این تحقیق که روز دوشنبه منتشر شد، تخمین زده‌ شد، در سال ۲۰۲۱، ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دام برده‌داری افتاده‌اند که از این میان ۲۸ میلیون نفر قربانی کار اجباری و ۲۲ میلیون قربانی ازدواج اجباری شده‌اند.

 

این گزارش با عنوان “گزارش برآوردهای جهانی از بردگی مدرن” از سوی دو نهاد وابسته به سازمان ملل شامل “سازمان بین‌المللی کار” و “سازمان بین‌المللی مهاجرت” و با مشارکت بنیاد مستقل “آزادانه راه بروید” تهیه شده است.

 

این مطالعه “بحران‌های تشدید کننده” را دلیل اصلی افزایش چشمگیر آمار ذکر کرد که شامل همه گیری کووید-۱۹، درگیری‌های مسلحانه و تغییرات آب و هوایی هستند. این بحران‌ها “به اختلال بی‌سابقه در حوزه اشتغال و آموزش، افزایش شدید فقر، مهاجرت اجباری و ناایمن، و افزایش موارد گزارش شده‌ خشونت جنسی منجر شد.”

 

بر اساس برآورد نویسندگان این گزارش، تعداد زنان و دختران در دسته قربانیان کار اجباری معادل ۱۱.۸ میلیون و در دسته ازدواج‌های اجباری بیش از ۱۴.۹ میلیون تن بوده است. این مطالعه بیان داشت، بیش از ۳.۳ میلیون نفر از همه قربانیان کار اجباری کودک هستند.

 

به نوشته این گزارش، بیش از نیمی از موارد کار اجباری در کشورهای با درآمد بالاتر از سطح متوسط ​​یا با درآمد بالا صورت می‌گیرد و کارگران مهاجر بیش از سه برابر بیشتر از سایر کارگران در معرض کار اجباری هستند.

فرایندهای سیاست‌گذاری در حوزه آب عامل اصلی وضعیت امروز دریاچه ارومیه

یک پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست گفت: تا زمانی که در کشور فرایندهای سیاست‌گذاری در حوزه آب اصلاح نشوند و مسائل اقتصادی و اجتماعی پروژه‌های آبی مورد توجه جدی قرار نگیرند، روز به روز مسائل آبی در کشور وخیم‌تر خواهند شد. عملاً برای احیای دریاچه ارومیه نیاز به یک تغییر رویکرد در مدیریت فضای ... فرایندهای سیاست‌گذاری در حوزه آب عامل اصلی وضعیت امروز دریاچه ارومیه

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, گزارش, محیط زیست

«سی‌جی‌تی‌ان»: آمریکای گانگستر حق حمله به صاحب خانه را برای خود قائل است

«سی‌جی‌تی‌ان» چین در یادداشتی با موضوع مواضع آمریکا در سوریه، واشنگتن را «گانگستر» خطاب و اشغالگری نظامی آمریکا در این کشور را محکوم کرد. رسانه چینی: آمریکای گانگستر حق حمله به صاحب خانه را برای خود قائل است

ادامه

افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, ایران, تجاوز نظامی, تروریسم, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, خاورمیانه, سوریه, عراق, مقاله

با مدیریت جهل و فریب، بارندگی دو برابر هم شود بازهم مشکل کم‌آبی داریم

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر حتی بارش دو برابر شود باز هم دچار کمبود آب خواهیم بود، گفت: با این وضعیت و نوع آبیاری فعلی استعداد کشور ما برای کار کشاورزی بیش از ۶ تا ۷ میلیون هکتار نیست.

ادامه

اجتماعی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, محیط زیست