هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش هآرتص، اسرائیل قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه الجزیره، هآرتص در ادامه جنایت‌های خود در نوار غزه، به دنبال جداسازی شمال این باریکه از مناطق مرکزی و جنوبی آن است. ... هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

ادامه

اسراییل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, فلسطین

تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

وزارت امور خارجه کلمبیا اظهارات وزیر امور خارجه اسرائیل علیه «گوستاوو پترو» رئیس‌جمهوری این کشور به دنبال حمایت از تصویب آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت سازمان ملل را رد و تاکید کرد: اقدامات علیه غیرنظامیان غزه باید به صورت فوری پایان یابد. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری افه، وزارت امور خارجه کلمبیا ... تشدید تنش دیپلماتیک بوگوتا – تل‌آویو؛ پاسخ کلمبیا به‌ عصبانیت اسرائیل

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, کلمبیا

وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

رسانه آمریکایی نوشته ایالات متحده برخلاف مخالفت ظاهری با حمله اسرائیل در رفح اما در پشت‌پرده به‌دنبال توقف آن نیست بلکه در حال سروشکل‌دادن به حمله است. به گزارش ایسنا، در دو روز نشست و مذاکره میان «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل با مقام‌های ارشد آمریکایی در کاخ سفید و پنتاگون درباره عملیات برنامه‌ریزی‌شده در ... وال‌استریت‌ژورنال: آمریکا در پشت‌پرده با عملیات اسرائیل در رفح موافق است

ادامه

آمریکا, اسراییل, جهان, خاورمیانه, فلسطین, گزارش, مصر

مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت «پروپاگانداهای آمریکایی با این ادعا که حمله تروریستی جمعه مسکو توسط داعش انجام شده، خودشان را به تله انداخته‌اند. همین‌طور مشخص است که چرا آن‌ها این کار را انجام می‌دهند. مشخص است؛ چون آنها راه دیگری ندارند». به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید شواهد مستقیم و ... مسکو: چرا داعش فقط به دشمنان آمریکا حمله می‌کند؟

ادامه

آمریکا, افغانستان, اوکراین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, عراق, غرب, مقاله

در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

در گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل که قرار است امروز به شورای حقوق بشر ارائه شود، تأکید شده است که دلایل منطقی زیادی برای اثبات نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در سرزمین‌های ... در جدیدٔترین گزارش سازمان ملل، اسرائیل به نسل‌کشی درغزه متهم شد

ادامه

آمریکا, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, فلسطین, نسل‌کشی

«سی‌جی‌تی‌ان»: آمریکای گانگستر حق حمله به صاحب خانه را برای خود قائل است

«سی‌جی‌تی‌ان» چین در یادداشتی با موضوع مواضع آمریکا در سوریه، واشنگتن را «گانگستر» خطاب و اشغالگری نظامی آمریکا در این کشور را محکوم کرد.
رسانه چینی: آمریکای گانگستر حق حمله به صاحب خانه را برای خود قائل است

 

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» یادداشت جدید «شین پینگ» تحلیلگر روابط بین‌الملل که برای رسانه‌های دولتی چین از قبیل سی‌جی‌تی‌ان، شینهوا و گلوبال تایمز مطلب می‌نویسد، با این عنوان منتشر شد: «چگونه ثروتمندترین کشور یکی از فقیرترین کشورها را غارت می‌کند».

 

وی در ابتدا نوشت: «در جاده بین استان الحسکه در شمال شرقی سوریه تا گذرگاه مرزی الولید عراق که تحت کنترل ایالات متحده قرار دارد، عبور و مرور به نظر توقف ناپذیر کامیون‌های پر از نفت نیروهای نظامی ایالات متحده به آرامی از مرز عبور می‌کنند و در بیابان ناپدید می‌شوند. در همین بین در دمشق، خودروها در برابر پمپ بنزین‌ها صف کشیده‌اند و ساکنان محلی مجبور هستند ساعت‌ها برای پر کردن خودروهایشان صبر کنند. این تضاد آشکار، به موضوعی عادی در سوریه تبدیل شده است؛ کشوری که بهای نفت در آن تنها در ماه آگوست حداقل ۱۳۰ درصد افزایش یافته است».

 

تحلیلگر ارشد چینی ادامه داد: «تصاویر ماهواره‌ای افشا کردند که از یک بار در ماه تا هفت بار در ماه و سپس دو بار در یک ۲۴ ساعت، نیروهای اشغالگر ایالات متحده برای قاچاق نفت چاه‌های نفت الجزیره سوریه به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در عراق، از ده‌ها کامیون استفاده کرده‌اند. بنا بر اعلام وزارت نفت سوریه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به طور متوسط، هر روز ۶۶ هزار بشکه نفت سوریه یا بیش از ۸۳ درصد از تولید روزانه نفت کل این کشور توسط نیروهای ایالات متحده و مزدورانشان دزدیده می‌شود».

 

به روایت او، «سرقت نفت سوریه چیز جدیدی نیست و این موضوع برای سال‌ها در دوره‌های ریاست جمهوری روسای‌جمهور باراک اوباما، دونالد ترامپ و اکنون جو بایدن در حال انجام است. ترامپ رئیس‌جمهور سابق فاش کرد که چرا پایگاه‌های نظامی ناخواسته ایالات متحده در سوریه همچنان بعد از خروج نظامیان ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ همچنان پابرجا ماند. او گفته بود “ما نفت (سوریه) را نگه می‌داریم. ما نفت (سوریه) را داریم. نفت در امان است. ما تعدادی از نظامیان را فقط برای نفت (در سوریه) باقی گذاشتیم”».

 

نفت دزدی آمریکا در سوریه در دولت‌های اوباما، ترامپ و بایدن

 

شین پینگ ادامه داد: «رئیس‌جمهور بایدن در تاریخ هشتم ژوئن در نامه به کنگره اذعان کرد که “تعداد کمی از نیروهای مسلح ایالات متحده در اماکن از منظر راهبردی مهم سوریه به منظور انجام عملیات در همکاری با نیروهای زمینی بومی حضور دارند”. اکنون مشخص شده است که چرا این اماکن “مهم” هستند و منظور از “عملیات‌ها” چیست».

 

در ادامه یادداشت آمده است: «سیاستمداران ایالات متحده ادعا می‌کنند که آنها دارند از سرازیر شدن نفت سوریه به سمت گروه‌‌های تروریستی شامل داعش جلوگیری می‌کنند اما اگر ایالات متحده خواهان ایفای نقش به عنوان “پلیس جهان” است و نه به عنوان یک متجاوز دعوت نشده و دخالت کننده در امور داخلی دیگر کشورها، آنها (آمریکایی‌ها) باید بدانند که شغل مامور پلیس این نیست که مانند دزد رفتار کند».

 

تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل و یادداشت نویس در رسانه‌های معتبر چین نوشت: «البته ذکر این نکته را هم نباید فراموش کرد که نفت تنها منبعی نیست که ایالات متحده در حال غارت کردن در کشور جنگ زده سوریه بوده است. قبلا نفت، گردشگری و کشاورزی سه ستون اقتصاد سوریه قبل از جنگ بوده است. امروز (اما) ایالات متحده حتی از گندم سوریه هم دست بردار نیست. نیروهای اشغالگر ایالات متحده طی چند سال اخیر غلات سوریه را قاچاق و از این کشور خارج کرده‌اند؛ کشوری که طبق گزارش رسانه‌ها ۱۲.۴ میلیون نفر از مردمش با ناامنی غذایی مواجه هستند».

 

شین پینگ در ادامه یادداشت خود از فشارهای اقتصادی شدید آمریکا علیه سوریه و قانون موسوم به «سزار» به شدت انتقاد کرد.

 

او نوشت: «تحریم‌های تنبیهی واشنگتن وخامت وضعیت انسانی در سوریه را تشدید کرده است. کنگره ایالات متحده در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۲۰ تحریم‌های خود علیه بخش اعظم اقتصاد سوریه را در یک قانون موسوم به “قانون سزار حفاظت از غیرنظامیان سوریه” اعمال کرد. اگرچه واشنگتن همچنان مدعی است که این تحریم‌ها به صورت هدفمند اعمال شدند اما تاثیرات آن بیشتر روی مردم عادی سوریه احساس شده و سنگینی کرده است. مردم سوریه بدون دسترسی به تجارت خارجی نمی‌توانند کود و سوخت لازم را برای کشاورزی، آبیاری و کنترل آفات بخرند. طبق اعلام سازمان ملل در همان سالی که این قانون اجرا شد، مردم سوریه برای اولین بار از جنگ جهانی اول با گرسنگی در سطوحی تاریخی مواجه بودند».

 

آمریکای گانگستر حق حمله به صاحب خانه برای خود قائل است

 

تحلیلگر «سی‌جی‌تی‌ان» در بخش دیگری از یادداشت خود به ادامه حضور نیروهای آمریکا در سوریه و تداوم حملات نظامی آنها در این کشور اشاره کرد و حضور واشنگتن در سوریه را «اشغالگری» خواند.

 

به روایت شین پینگ، «واشنگتن ۲۴ آگوست (دوم شهریور) دستور جدیدترین حملات هوایی خود را صادر کرد با این ادعا که با حملات پهپادی علیه نیروهای اشغالگرش مقابله کند با این وجود که امروز سوریه نمی‌تواند هیچ شوک جدیدی را تحمل کند. منطق (آمریکا) شبیه به یک گانگستر است که مدعی است حق حمله به صاحب خانه‌ای را که خودش به زور واردش شده، دارد. نه دمشق و نه سازمان ملل در گذشته یا همین حالا مجوزی برای حضور ارتش ایالات متحده صادر نکرده‌اند».

 

وی ادامه داد: «مداخله ایالات متحده (حضور این کشور در سوریه) نه تنها دموکراسی را به ارمغان نیاورد بلکه آشوب و هرج و مرج به همراه داشت و نه تنها آزادی نیاورد بلکه نه فقط برای سوریه بلکه برای بسیاری از دیگر کشورهای خاورمیانه گرسنگی آورده است. دولت بایدن در قبال افغانستان هنوز هم از بازگرداندن هفت میلیارد دلار دارایی‌های این کشور حتی پس از اولین سالگرد خروج ایالات متحده (از افغانستان) امتناع می‌کند».

 

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: «تخمین زده می‌شود که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، به دلیل اعمال محدودیت برای واردات واکسن، مسئول فوت ۱۳ هزار نفر از بیماران کووید-۱۹ (کرونا) باشد. جنگ به رهبری ایالات متحده در عراق جان بیش از ۲۰۹ هزار عراقی را گرفت و ۹ میلیون عراقی را بی خانمان کرد».

 

یادداشت او در سی‌جی‌تی‌ان با دست گذاشتن روی ادعاهای بی اساس آمریکایی‌ها در قبال مسائل حقوق بشری و دموکراسی به پایان رسیده است.

 

حضور آمریکا در سوریه، اشغالگری است

 

شین پینگ نوشت: «جرایمی که ایالات متحده در خاورمیانه مرتکب شده است نه تنها مردم ساکن این منطقه را از آزادی، حقوق بشر و فرصت توسعه یافتن محروم می‌کند بلکه به طرزی فاحش عدالت و کرامت انسانی را نقض می‌کند. این شاید بزرگ‌‌ترین طعنه علیه آنچه که ایالات متحده از آن به عنوان “نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و مقررات” یاد می‌کند».

 

انتشار این مطلب در رسانه دولتی چین در شرایطی انجام شده که طی سال‌های اخیر بارها دزدی نفت و غلات سوریه از سوی نظامیان آمریکایی خبرساز شده است.

 

چندی قبل، «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین هم در اظهاراتی خطاب به آمریکا گفته بود که نفت و غلات دزدی در سوریه را تمام کند»

دیپلمات روس؛ دستان ناتو عملیات‌های اوکراین را هدایت می‌کند

نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به اینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بی‌طرفی دیپلماتیک خود را کنار گذاشته، گفت مربیان نظامی ناتو در حال هدایت عملیات‌های اوکراین هستند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسیا, افریقا, المان, امریکا, امنیتی, انگلستان, اوکراین, ایران, تحلیل, تروریسم, تشنج‌ زایی, جمهوری چک, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژئوپلیتیک, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, غرب, کره شمالی, لهستان, ناتو

در حملات نیروهای هوا-فضای روسیه، اردوگاه جبهه النصره در سوریه منهدم و ۱۲۰ تروریست کشته شد

معاون رئیس مرکز روسی آشتی طرف‌های متخاصم در سوریه اعلام کرد که نیروهای هوا-فضای روسیه یک اردوگاه نیروهای گروه تروریستی جبهه النصره را در استان ادلب سوریه منهدم کردند و در این حملات، ۱۲۰ تروریست، ۴ نقطه کنترل و ۲۰ فروند پهپاد آنها را از بین بردند.

ادامه

تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, شرق اروپا

عمان خواهان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد

وزیر امور خارجه عمان در جریان نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره خواهان بازگشت سوریه به این اتحادیه شد.

ادامه

اتحادیه عرب, اردن, امارات, بحرین, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سوریه, عراق, عربستان سعودی, عمان, فلسطین, لبنان, مصر