سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

از اسفند ۱۴۰۰ تا امروز (۱۹ فروردین ۱۴۰۳)، قیمت دلار در بازار ایران ۲۴۵ درصد افزایش داشته است اما نرخ افزایش حداقل دستمزد کارگران در همین بازه زمانی فقط ۱۱۹.۳ درصد بوده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، روزهای ابتدای فروردین است و کارگران سرخورده و دلسرد از مذاکرات مزدی؛ علیرغم پافشاری نمایندگان کارگری در شورایعالی ... سقوط کارگران بیش از همیشه به زیر خط فقر مطلق

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش, معیشت

تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

شماری از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه مقابل استانداریِ اهواز اعتراض کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، جمعی از کارگران پیمانکاری خدمات شهری و فضای سبزِ شهرداری کوت عبدالله صبح امروز، سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه، در اعتراض به‌عدم دریافتِ حقوق بهمن و اسفند ماه ... تجمع کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در اعتراض به معوقات مزدی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, درمان, عدالت اجتماعی, کارگری, معیشت

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

۴۰ درصد از خانوار ایرانی زیر خط فقر مسکن‌اند درحالی‌که حدود ۴/۵میلیون مسکنِ خالی در کشور وجود دارد

کارشناس مسکن گفت: ۴۰ درصد از خانوار ایرانی زیر خط فقر مسکن هستند و تهرانی‌ها  ۷۰ درصد فقیران مسکن محسوب می‌شوند

 

به گزارش ایلنا به نقل از صدا و سیما، فرید قدیری با حضور در شبکه دو سیما، ضمن اعلام این خبر، افزود:​ طبق آمار رسمی به ثبت رسیده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی، نرخ جمعیت زیر خط فقط مسکن در ایران ۱/۸ برابر نرخ متعارف جهانی است.

 

او ادامه داد: ۴۰ درصد از خانوار ایرانی زیر خط فقر مسکن بسر می‌برند، خانواده‌هایی که بیش از ۳۰ درصد هزینه ماهانه یا سالانه خود را صرف اجاره بها و هزینه‌های مرتبط با تهیه مسکن می‌کنند فقیران مسکن محسوب می‌شوند این نرخ در تهران به ۷۰ درصد جمعیت استان رسیده است.

 

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: بیش از دو سوم تهران نشینان هزینه‌ای که برای اجاره بها و تهیه مسکن می‌دهند بیشتر از رقم پرداختی سایر کشورهای دنیاست.

 

قدیری گفت: در ایران بر اساس آخرین آمار مربوط به سال ۹۸، یک زوج ساکن تهران حدود ۶۶ سال طول می‌کشد که خانه دار شوند، البته این موضوع، یک شرط محال هم دارد و آن اینکه نرخ مسکن با شرایط تورمی دستمزد آن فرد برابری داشته باشد و متاسفانه هیچگاه این اتفاق نمی‌افتد، زیرا نرخ مسکن همیشه بیشتر از تورم کشور است.

 

او افزود: مدت خانه دار شدن یک زوج در کشور به طور میانگین حدود ۳۳ سال و این در حالی است که در دنیا تعریف شده حدود ۱۰ تا ۱۲ سال طول می‌کشد تا یک فرد بتواند با پس‌انداز خود خانه دار شود.

 

این کارشناس حوزه مسکن با اشاره به الزام دولت سیزدهم برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴/۵ میلیون واحد خالی در کشور وجود دارد این در حالی است که هنوز حدود ۷۰ هزار واحد از پروژه مسکن مهر تحویل صاحبانشان نشده حال اینکه قانون جهش تولید مسکن که رئیس جمهور طبق آن، الزام تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را در دستور کار قرار داده برای این ۴/۵ میلیون واحد خالی هم تدبیری کرده یا خیر، به نظر بنده تدبیری نکرده، زیرا راه حلی ساده برای این موضوع وجود دارد مبنی بر اعمال مالیات بر خانه‌های خالی و این قانون در کشور ما اجرا نمی‌شود.

 

قدیری اضافه کرد: ​ دولت اجرایی کردن چنین قانونی را رها کرده و سراغ راهی رفته که نه زمانش مشخص است و نه ابزاری برای اجرای آن فراهم است.

دزدی دولت ولایی از جیب بازنشسته‌ها و اعتراض آنان به سفره خالی

جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد صبح امروز دوشنبه (۳آبان ماه) با سفر به تهران به صورت نمادین با پهن کردن سفره خالی مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد خواستار بر آورده شدن مطالبات بازنشستگی خود شدند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فساد, کارگری

گوترش؛ کرونا، درگیری‌ها، گرسنگی، فقر یادآوری می‌کنند که جهان ما از کامل بودن بسیار فاصله دارد

دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر لزوم دسترسی همه جهانیان به واکسن کرونا گفت: باید از این امر اطمینان حاصل کنیم که همگان در سراسر دنیا به واکسن کرونا دسترسی دارند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, سازمان ملل

فعالان کارگری نگران از هجوم متحدانه‌ی دولت ومجلس برای حذف ارز۴۲۰۰ تومانی

وعده یارانه نمی‌تواند جبران کننده این همه گرانی باشد؛ چراکه به دلیل کمبود بودجه دولت، مدام گروه‌های بیشتری را از یارانه بگیری کنار می‌گذارند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

۴ میلیارد نفر از حمایت‌های اجتماعی محروم هستند

«گای رایدر» مدیرکل سازمان بین‌المللی کار با صدور بیانیه‌ای در نشست سالانه صندوق بین المللی پول و گروه بانک جهانی نسبت به ضرورت بهبود بحران ناشی از پاندمی کرونا و افزایش حمایت اجتماعی برای اشتغال پایدار هشدار داد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش