«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

مطابق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ به میزان ۳۵.۳ درصد افزایش یافت. براساس درصد اعلام شده از سوی صولت مرتضوی، وزیر کار، حداقل دستمزد کارگران، شامل مزد پایه و سایر مزایا و اقلام، در سال ۱۴۰۳، ۱۱ میلیون تومان خواهد بود. طبق ادعای اعضای به اصطلاح ... حداقل دستمزد ۱۱ میلیونی در سال ۱۴۰۳ یعنی فقر و فلاکت باز هم بیشتر و گسترده‌تر

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

طی پنج روز گذشته، ۱۱ کارگر در شش حادثه جداگانه شغلی در شهرهای، ایلام، تهران، مهاباد و زنجان جان خود را از دست داده یا زخمی شدند. به گزارش ایلنا، در حادثه اول که روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در یک واحد شیرینی پزی در شهر ایلام استان کهکیلویه و بویراحمد رخ داد، دست یک ... مرگ و مصدومیت ۱۱ کارگر در شش حادثه شغلی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, ایمنی, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

کارگران معادن زغال سنگ البرز شرقی خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. به گزارش خبرنگار ایلنا، یک منبع کارگری در شرکت ذغال سنگ البرز شرقی از گسترده شدن اعتراض صنفی کارگران این معدن خبر داد. این کارگر با بیان اینکه تعداد کارگران این معدن تا حدود ۷۰۰ نفر برآورد می‌شود، گفت: اعتراض کارگران معدن زغال ... کارگران معدن ذغال سنگ طزره روز سه‌شنبه نیز تجمع اعتراضی برگزارکردند

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

کارگران معدن زغال سنگ طزره به محقق نشدن وعده‌های داده شده از سوی مسئولان برای افزایش حقوق اعتراض کردند. یک منبع کارگری در معدن زغال سنگ طزره به خبرنگار ایلنا گفت: صبح امروز (دوشنبه ۱۸ دی ماه) شماری از کارگر معادن زغال سنگ طزره از زیرمجموعه واحد زغالسنگ البرز شرقی به محقق نشدن وعده‌های مدیران ... اعتراض کارگران معدن زغال سنگ طزره به عملی نشدن وعده‌ی افزایش حقوق

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی

گوترش هشدار داد؛ نابرابری‌های اجتماعی جهان را «درآستانه ازهم پاشیدگی» قرار داده است

دبیر کل سازمان ملل متحد قدرت‌های جهانی را به نادیده‌ گرفتن نابرابری‌ها در نهادهای بین‌المللی متهم کرد اما گفت که همه‌گیری ویروس کرونا «فرصتی عمومی» برای ایجاد جهانی برابرتر و پایدارتر فراهم کرده است.

 

به گزارش یورونیوز؛ «آنتونیو گوترش» افزود که کووید-۱۹ در حال نمایان کردن نابرابری‌های عمیق است و گفت: «ضروری است که از طریق یک قرارداد اجتماعی برای دورانی جدید با این همه‌گیری نابرابری مبارزه کنیم.»

 

وی با اشاره به این نکته که بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ نقش مهمی در برجسته کردن نابرابری‌های رو به رشد داشته است، به افسانه در یک کشتی بودن همه انسان‌ها پرداخت: «در حالیکه همه ما روی یک دریا شناور هستیم، واضح است که برخی سوار بر کشتی‌های سوپریات هستند و برخی دیگر به بقایای کشتی روی دریا چسبیده‌اند.»

 

به گزارش ایرنا، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه در یک سخنرانی به مناسبت سالروز بزرگداشت «نلسون ماندلا» رییس جمهوری پیشین و رهبر جنبش ضدآپارتاید در آفریقای جنوبی خواستار پایان دادن به نابرابری‌ها در جهان شد که عامل تظاهرات گسترده ضدنژادپرستی بوده و با شیوع ویروس کرونا بیش از پیش آشکار شده است.

 

گوترش با بیان اینکه”کووید۱۹ مثل اشعه ایکس عمل کرده و شکاف‌های موجود در اسکلت شکننده جوامعی را که ما ساخته‌ایم، آشکار کرده”، افزود: این ویروس مغالطه‌ها و اشتباهات را در همه جا آشکار می‌کند: این دروغ که بازار آزاد می‌تواند همه را از نظام بهداشت بهره‌مند کند، این تخیل که کار بهداشتی رایگان کار نیست، او این توهم که ما در جهان پسانژادپرستی زندگی می‌کنیم و این افسانه که ما همگی در یک وضعیت هستیم.

 

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد که کشورهای توسعه‌یافته به شدت برای بقای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و نتوانسته‌اند حمایت لازم را در این شرایط خطرناک از کشورهای در حال توسعه به عمل آورند.

 

گوترش به نظام نابرابر اقتصادی در جهان اشاره کرد و ادامه داد که  ۲۶ نفر از ثروتمندترین افراد جهان به اندازه نیمی از جمعیت کل جهان ثروت دارند… و این نابرابری‌های (نژادی، جنسی، طبقاتی و ملیتی) در جهانی که با شیوع کرونا چندپارچه شده به چشم می‌آید.

 

وی همچنین توضیح داد که کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای آفریقایی، به خوبی در سطح جهانی قدرت، از جمله در بانک جهانی به لحاظ اقتصادی و شورای امنیت سازمان ملل به لحاظ سیاسی، نماینده ندارند.

 

دبیر کل سازمان ملل از زمان آغاز شیوع کرونا در جهان بارها نسبت به نابرابری موجود در دسترسی مردم جهان به منابع پزشکی و غذا انتقاد کرده و خواستار کمک کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای فقیر و در حال توسعه شده است.

 

وی  روز شنبه در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای نیز از کشورها خواست هرکدام که موفق به ساخت واکسن کرونا شدند، آن را در دسترس همه مردم جهان قرار دهند.

 

پیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای در مورد مسئولیت‌ دولت ها در رسیدگی به مساله شیوع کرونا، بر لزوم دسترسی همه کشورها به واکسن کووید- ۱۹ تاکید کرده بود.

 

اعضای این شورا در این قطعنامه با اجماع نظر به نقش محوری دولت ها در پاسخ به مساله شیوع کرونا و دیگر شرایط اضطراری مرتبط با امور بهداشتی اشاره کرده است.

 

این قطعنامه ضمن برجسته‌سازی تاثیر مساله توسعه پایدار و حقوق بشر عنوان کرد که تدابیر اضطراری دولتها در پاسخ به بیماری کووید-۱۹ باید به الزامات آنها تحت قوانین حقوق بشری کاربردی پایبند باشد.

 

در این قطعنامه همچنین بر اهمیت دسترسی برابر به معاینات، درمان و واکسن این بیماری تاکید شده و عنوان شد که تولید هر واکسن مربوط به بیماری کووید- ۱۹ باید به عنوان یک کالای عمومی جهانی در نظر گرفته شود.

 

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر گذشت و تعداد جان باختگان در اثر ابتلا به این ویروس نیز بیش از ۶۰۰ هزار نفر است.