پلنگ‌های شهرستان طارم زندگی آرام و بی‌دغدغه دارند

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم از توابع استان زنجان گفت: ارتفاعات شهرستان طارم که زیستگاه اصلی پلنگ‌های این استان است بسیار امن و آرام است و این حیوانات زندگی بی دغدغه‌ای دارند.

ادامه

ایران, ایران شناسی, محیط زیست

گذر از مسیری افسانه‌ای…

پل رودخانه خداآفرین و پلکان دژپارت در منطقه بازفت قرار دارد که عشایر این منطقه باید برای عبور از آن استفاده می‌کنند، این مسیر صعب‌العبور برای تردد انسان و حیوان بسیار خطرناک است و امکان سقوط به دره و رودخانه وجود دارد، اما عشایر برای کوتاه شدن زمان کوچ از آن استفاده می‌کنند تا به ... گذر از مسیری افسانه‌ای…

ادامه

ایران, ایران شناسی, عشایر, گزارش, محیط زیست

کهن‌ترین سکونتگاه اولیه انسان هوشمند با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال + ویدئو

بر اساس این تحقیق، اجداد اروپاییان از این منطقه به سرزمین فعلی خودشان مهاجرت کرده‌اند.

 

سرپرست هیئت کاوش باستان ‌شناختی غار کلدر با اشاره به کاوش‌های جدید در این غار گفت : . با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ، خرم‌آباد قدمتی بیشتر از ۵۴ هزار سال دارد.

 

بهروز بازگیر اظهار داشت : نتایج کشفیات منحصر به فرد هیئت مشترک ایرانی- اسپانیایی از کاوش باستان شناختی غار « کلدر » واقع در شهرستان خرم آباد ، منجر به شناسایی قدیمی ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی در ایران شد

 

در مقاله ای پژوهشی که در ماه جاری توسط دکتر بهروز بازگیر پژوهشگر موسسه دیرین بوم شناسی و تکامل اجتماعی بشر کاتالونیا اسپانیا در مجله معتبر Scientific Reports از زیرشاخه های انتشارات Nature منتشر شد، کاری که حاصل چند سال حفاری وی به همراه تیم پرفسور کاربونل، باستان شناس برجسته اسپانیایی در غار کلدر واقع در دره‌ی خرم‌آباد بوده است، در پی ۳ مرحله لایه برداری، بقایای قدیمی ترین جمعیت خارج از افریقا از انسان های هوشمند امروزی (Homo sapiens) مربوط به دوران مختلف از ۳۴ هزار سال تا ۵۴ هزار سال پیش در غار کلدر در دره خرم‌آباد با انجام تست کربن ۱۴ بر روی بقایا و همچنین کشف ابزارهای سنگی بجامانده بدست آمده است.

 

جالب این که این قدیمیترین شاهد از حضور انسان هوشمند (Homo sapiens) در خارج از آفریقاست که فرض بر این است که اولین جمعیت انسان امروزی در اروپا با مهاجرت گروه هایی از همین منطقه شکل گرفته است. باور قبلی بر این بوده که اولین جمعیت از انسان‌های هوشمند امروزی (Homo sapiens) در اروپا، از منطقه‌ای در سرزمین فلسطین به سمت اروپا مهاجرت کرده و مستقر شده‌اند، که یافته‌های این مقاله جدید نظریه قبلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، چرا که بقایای بدست آمده در غار کلدار ۴ هزار سال قدیمیتر هستند!

 

نتایج یک بررسی جهانی جدید نشان می‌دهد اجداد اروپاییان از لرستان به اروپا مهاجرت کرده‌اند.

 

 

 

چند نقطه عجیب ایران که باید قبل از مرگ دید!

. همه‌ ما سفرهای هیجان‌انگیز را دوست داریم؛ سفر به مکان‌هایی که فکر می‌کنیم باید کلی برای دیدنشان هزینه کنیم، گاهی هم تصورمان این است که برای تجربه یک سفر هیجان‌انگیز باید حتما پاسپورت و ویزا داشت و به جایی مثل قلب جنگل‌های آفریقا زد؛ غافل از اینکه ایران خودمان کم از این مکان‌های مهیج ... چند نقطه عجیب ایران که باید قبل از مرگ دید!

ادامه

ایران, ایران شناسی, محیط زیست

“بَزمان” نگین اکوسیستمی سیستان و بلوچستان‌

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تنوع بالای گونه های جانوری و گیاهی، منطقه بزمان را به نگین اکوسیستمی سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است. ‌دکتر غلامرضا نوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: منطقه بزمان با مساحت ۳۰۰ هزار هکتار در محدوده جغرافیایی جنوبی استان سیستان و بلوچستان و شمال غرب ایرانشهر، شرق ... “بَزمان” نگین اکوسیستمی سیستان و بلوچستان‌

ادامه

ایران شناسی, محیط زیست