پلنگ‌های شهرستان طارم زندگی آرام و بی‌دغدغه دارند

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم از توابع استان زنجان گفت: ارتفاعات شهرستان طارم که زیستگاه اصلی پلنگ‌های این استان است بسیار امن و آرام است و این حیوانات زندگی بی دغدغه‌ای دارند.

ادامه

ایران, ایران شناسی, محیط زیست

گذر از مسیری افسانه‌ای…

پل رودخانه خداآفرین و پلکان دژپارت در منطقه بازفت قرار دارد که عشایر این منطقه باید برای عبور از آن استفاده می‌کنند، این مسیر صعب‌العبور برای تردد انسان و حیوان بسیار خطرناک است و امکان سقوط به دره و رودخانه وجود دارد، اما عشایر برای کوتاه شدن زمان کوچ از آن استفاده می‌کنند تا به ... گذر از مسیری افسانه‌ای…

ادامه

ایران, ایران شناسی, عشایر, گزارش, محیط زیست

شهر سوخته؛ تماشای تاریخ شگفت‌انگیز

شهر سوخته از عجیب‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی در استان سیستان‌و‌بلوچستان ایران است. کشف آن اتفاق مهمی در باستان‌شناسی جهان بود و نشان از تمدنی بسیار دور و شگفت‌انگیز در ایران می‌داد.

 

شهرسوخته پنج‌هزار ساله در نزدیکی شهر زابل چنان شگفت‌انگیز است که آوازه آن به تمام جهان رسیده. اولین چشم مصنوعی جهان و یافته‌هایی مبنی بر انجام کهن‌ترین جراحی مغز در گورستان این شهر کهن کشف شد، یافته‌های منحصربه‌فرد باستان‌شناسی که حیرت متخصصان امروزی را برانگیخت. برای بازدید از این شهر باید به بازمانده‌های آن در جنوب‌شرقی ایران سفر کنید تا فرصت دیدار از پیشرفته‌ترین شهر باستانی جهان نصیب‌تان شود. وقتی به این مکان سفر کنید، عقربه‌های ساعت زمان، شما را به عقب می‌برند؛ به دورانی که در بسیاری از نقاط جهان هنوز اثری از تمدن وجود نداشت. این‌جا شهری است با خانه‌های گلی و کوچه‌های باریک. در سفر به این شهر کنجکاو باشید؛ جلوتر بروید و معماری خانه‌ها را تماشا کنید. محل پخت‌وپز و اتاق‌ها، لوله‌های سفالی و سیستم آبرسانی را. به سمت جنوب که بروید گورستانی را می‌بینید که مردمانی کهن را در دل خود دفن کرده است. در همین‌جا بود که شگفتی یافته‌ها همه را متعجب کرد؛ کشف اولین چشم مصنوعی جهان و یافته‌هایی مبنی بر انجام کهن‌ترین جراحی مغز در گورستان همین شهر پیدا شد. شهری که در طول کاوش‌های متعدد، اشیا و اطلاعات جدیدی را پیش‌روی پژوهشگران گذاشته است. شهر سوخته‌ای که دوبار در معرض آتش‌سوزی قرار گرفته است و شما به بازمانده‌های آن سفر کرده‌اید.

 

چطور بگردیم؟

 

باستان‌شناسان شهرسوخته را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده‌اند که منطقه مسکونی، بخش بناهای یادمانی، گورستان و همین‌طور موزه از مهم‌ترین بخش‌های دیدنی این سایت هستند.

 

منطقه مسکونی: یکی از بخش‌های جالب شهر سوخته منطقه مسکونی آن است که روزگاری شامل خانه‌های مردم عادی شهر بوده است و به‌وسیله کوچه‌های مواج باریکی از همدیگر تفکیک می‌شده‌اند. این خانه‌ها نقشه چهارگوش دارند که فضاهایی باز برای انجام فعالیت‌های روزانه مثل پخت‌وپز، دامداری یا حتی پیشه‌وری داشته‌اند. برای تماشا نمی‌توانید وارد این منطقه بشوید و به تماشا از دور اکتفا کنید.

 

بخش یادمانی: در بخش یادمانی، باستان‌شناسان بقایای بناهای بزرگی را کشف کرده‌اند که حدود یک هزار و ۶۰۰ متر مربع مساحت دارد. این محوطه احتمالا بنایی بوده که البته کاربری آن هنوز مشخص نیست و با ۹۳ اتاق و فضای بازی که دارد، واقعا بی‌نظیر است.

 

گورستان: گورستان معروف شهر سوخته در بخش جنوب و جنوب‌غربی محوطه قراردارد. اینجا یکی از وسیع‌ترین گورستان‌ها در دوران آغاز تاریخی یا عصر مفرغ بوده و جالب است بدانید که باستان‌شناسان تخمین می‌زنند در یک دوره هزار ساله تا ۳۷ هزار و ۵۰۰ انسان در این محوطه ۲۵ هکتاری دفن شده‌اند. چشم مصنوعی شهر سوخته و دانه‌های انگور درون کوزه‌ها از میان همین گورها به دست آمده‌اند.

 

موزه: در کنار این سایت باستانی موزه‌ای قرار دارد که اشیای به‌دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی در آنجا نگهداری می‌شود. این موزه حدود ۳۰۰ شیء باستانی دارد و می‌توانید رایگان آن‌ها را تماشا کنید.

 

کهن‌ترین سکونتگاه اولیه انسان هوشمند با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال + ویدئو

بر اساس این تحقیق، اجداد اروپاییان از این منطقه به سرزمین فعلی خودشان مهاجرت کرده‌اند.   سرپرست هیئت کاوش باستان ‌شناختی غار کلدر با اشاره به کاوش‌های جدید در این غار گفت : . با توجه به بررسی‌های صورت گرفته ، خرم‌آباد قدمتی بیشتر از ۵۴ هزار سال دارد.   بهروز بازگیر اظهار داشت : ... کهن‌ترین سکونتگاه اولیه انسان هوشمند با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال + ویدئو

ادامه

ایران, ایران شناسی, خبر

چند نقطه عجیب ایران که باید قبل از مرگ دید!

. همه‌ ما سفرهای هیجان‌انگیز را دوست داریم؛ سفر به مکان‌هایی که فکر می‌کنیم باید کلی برای دیدنشان هزینه کنیم، گاهی هم تصورمان این است که برای تجربه یک سفر هیجان‌انگیز باید حتما پاسپورت و ویزا داشت و به جایی مثل قلب جنگل‌های آفریقا زد؛ غافل از اینکه ایران خودمان کم از این مکان‌های مهیج ... چند نقطه عجیب ایران که باید قبل از مرگ دید!

ادامه

ایران, ایران شناسی, محیط زیست

“بَزمان” نگین اکوسیستمی سیستان و بلوچستان‌

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: تنوع بالای گونه های جانوری و گیاهی، منطقه بزمان را به نگین اکوسیستمی سیستان و بلوچستان تبدیل کرده است. ‌دکتر غلامرضا نوری در گفت‌وگو با ایسنا افزود: منطقه بزمان با مساحت ۳۰۰ هزار هکتار در محدوده جغرافیایی جنوبی استان سیستان و بلوچستان و شمال غرب ایرانشهر، شرق ... “بَزمان” نگین اکوسیستمی سیستان و بلوچستان‌

ادامه

ایران شناسی, محیط زیست