تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

کارگران قدرت مختل‌سازی دارند – بیایید آن را به‌کار گیریم

نویسنده آمریکایی، رابرت اوتز، می‌گوید که هدف تنها این نیست که کارگران را در حوزه محل کارشان وارد اتحادیه کارگری‌ای کنیم، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم که ما کارگران در واحدهایی جداگانه در چانه‌زنی با کارفرمایان قرار نگیریم و آگاه باشیم که کدام گروه از کارگران در بخش‌های تولیدی و خدماتی “گلوگاه” سرمایه‌داری را در چنگ خود دارند.

کارگران مهم‌ترین چیزی که در اختیار دارند قدرت است. این قدرت از دست‌یابی به توافق‌نامه چانه‌زنی‌ای دسته‌جمعی ناشی نمی‌شود، بلکه از سازمان‌دهی‌ای نیرومند و منسجم به‌دست می‌آید که توانایی به‌هم زدن روال کار روزمره را داشته باشد.

قدرت می‌تواند در نوع‌هایی گوناگون وجود داشته باشد که همه یکسان یا کارایی یکسانی ندارند. دانستن اینکه کدام یک را داریم، کلید دست‌یابی به آن چیزی است که در پی آن هستیم.

بسیاری از اتحادیه‌های کارگری بیش از اندازه به قدرتی دور از محدودهٔ محل کارشان متکی هستند. آن‌ها فعالیت مطالباتی‌شان را به رفتن به خیابان‌ها یا گردآمدن در مکان‌هایی دولتی برای گرفتن پشتیبانی محدود می‌کنند. تلاش برای گرفتن این نوع پشتیبانی به دور از محل کار اهمیت دارد، اما به‌خودی خود ناکافی است.

اقدام رییس‌جمهور جو بایدن و کنگره برای فرونشاندن اعتصاب کارگران راه آهن، محدودیت‌های تکیه کردن تنها بر این گونه قدرت را نشان می‌دهد.

به‌جای آن، ما باید تمرکز را روی کارآمدترین قدرت خود یعنی در محل کار و دوروبر کار تغییر دهیم.

سازمان‌دهندگان و پژوهش‌گران کارگری سه گونه قدرت کارگری را از هم تمیز می‌دهند: به‌هم‌پیوستگی، موقعیت یا مرتبه شغلی، و مختل‌سازی یا برهم‌زنندگی. دو گونه نخست در سال ۱۳۶۳ از سوی جامعه‌شناس ایتالیایی لوکا پرونه برساخته شد که در جوانی پیش از انتشار نوشته تأثیرگذارش به‌زبان انگلیسی به‌طرزی غم‌انگیز درگذشت.

قدرت به‌هم‌پیوستگی هنگامی است که کارگران به‌خوبی سازمان‌دهی شده باشند و از پشتیبانی عمومی‌ای گسترده‌ برای سازمان‌دهی برخوردار باشند. قدرت رتبه یا موقعیت شغلی در اختیار کارگران است که در واحدهای تولید‌ی یا خدماتی‌ای که در روند اقتصاد ملی نقش دارند به‌کار اشتغال دارند.

کارگران برای به‌راه‌ انداختن اعتصابی جدی و اثرگذار که در آخرین کتابم به‌نام “پژوهش کارگری و مبارزه طبقاتی جهانی” درباره‌اش نوشتم، آگاهی کارگران از هر دو گونه قدرت باید در سطح بالا باشد.

سازمان‌دهی همه کارگران، یک کارگاه، شرکت یا صنعت چه عضو اتحادیه‌ای باشند یا نه مسیر دست‌یابی به قدرت به‌هم‌پیوستگی است.

جایی که سازمان‌دهی شده‌ایم یا جایی که از قدرت موقعیت شغلی برخورداریم نیز بسیار مهم است. کارگران شاغل در واحد اقتصادی‌ای که نقشی تعیین کننده‌ در اقتصاد ملی یا جهانی داشته باشد قدرتی بیشتر د‌ارند.

به‌گفتهٔ پرونه، هرچه قدرت به‌هم‌پیوستگی و موقعیت شغلی بیشتری داشته باشیم، تهدید به اعتصاب ما کارگران در متقاعد کردن کارفرما برای راه‌گشایی و جلوگیری از اعتصاب یا پایان دادن آن کارایی بیشتری دارد.

در اقتصاد سرمایه‌داری جهانی که کم‌وبیش هر نوع کاری را می‌توان خودکار کرد یا به‌جای دیگری انتقال داد، داشتن آگاهی سطح بالا از قدرت به‌هم‌پیوستگی و موقعیت شغلی دیگر به‌تنهایی کافی نیست.

به‌همین جهت کارگران نیز باید از قدرت مختل‌سازی یا به‌هم‌زنی برخوردار باشند. در سال ۲۰۱۸/ ۱۳۹۷ جیک آلیماهومد-ویلسون و ایمانوئل نس در کتاب تأثیرگذارشان به‌نام “گلوگاه‌ها: کارگران آماد که زنجیره تأمین جهانی را بهم می‌زنند”، به دو مفهوم برساخته قدرت پرونه قدرت مختل‌سازی را نیز افزودند.

قدرت مختل‌سازی زمانی به‌نمایش درمی‌آید که کارگران در گلوگاه‌های کلیدی بتوانند با اعتصاب، فعالیت‌های کارفرما و اقتصاد را به‌هم بزنند. حتا یک اتحادیهٔ کارگری کوچک که در یکی از گلوگاه‌های کلیدی فعالیت می‌کند می‌تواند از قدرت مختل‌کنندهٔ بیشتری از سایر اتحادیه‌های کارگری‌ای که بیشترین کارگران سازمان‌یافته در هر محل کاری که کارفرما در اختیار دارد اما از قدرت موقعیت شغلی اندک برخوردار و گلوگاه‌های کلیدی را هدف قرار نداده‌اند داشته باشد.

اگرچه ما اقدام‌های بایدن و نمایندگان دموکرات‌ در کنگره و حتا “دسته”‌ای که خود را سوسیالیست نشان می‌دهد به‌سبب کارشکنی در حق اعتصاب کارگران راه‌آهن را سرزنش می‌کنیم، اما باید درک کنیم که چرا تلاش کردند حق اعتصاب را از بین ببرند. این کارگران چند دهه گذشته را صرف سازمان‌دهی در اتحادیه‌های کارگری مربوط به صنف خود کرده‌اند تا سازمان‌دهی خود را با کارگران متحد راه‌آهن هماهنگ کنند. آنان از سطح بالای قدرت به‌هم‌پیوستگی و موقعیت شغلی برخوردار هستند.

از آنجایی که راه‌آهن‌ها گلوگاه‌های حیاتی در اقتصاد ایالات متحده و جهان هستند، دست زدن به اعتصاب کارگران راه‌آهن حتا از سوی شمار اندکی از کارگران می‌توانست قدرت سترگی به آنان بدهد که از آن قدرت برای تغییر شرایط کاری در صنعت سودآور راه‌آهن بهره‌مند شوند.

اگرچه قدرت مختل‌سازی همیشه یکی از عنصرهای کلیدی تأثیرگذار در سازمان‌دهی کارگران بوده است، اما بیشتر کارگران از قدرت مختل‌سازی آگاهی ندارند. می‌توانید مطمئن باشید که کارفرما از قدرت مختل‌سازی آگاه است و همواره در غیر متحد نگه داشتن کارگران تلاش می‌ورزد تا اگر اعتصابی رخ دهد کارآیی آن کم‌رنگ شده و اعتصاب با شکست روبرو شود.

شمار این ترفندها بسیار است مانند فراهم کردن زمینه رویارویی کارگران در برابر یکدیگر بر اساس جنسیت، نژاد، جنس، دستمزد، رتبه‌های شغلی، پرداخت حقوق شایستگی، مزایا، و روش‌های دیگر. داشتن چندین اتحادیه‌ کارگری با قراردادهای متفاوت در یک محل کار یا رسته تولیدی، شیوه‌ای مؤثر برای تفرقه‌اندازی و تسلط بر کارگران است.

نخستین بار که من به اتحادیه کارگری پیوستم هنگامی بود که من در آموزشگاهی که تحصیل می‌کردم در بخش خدمات غذایی دانش‌آموزان که کارفرمای آن فروشگاه‌های تهیه مواد غذایی کروگر، یکی از بزرگ‌ترین کارفرمایان در ایالات متحده، کار می‌کردم. این اَبَرشرکت ۳۱۰ قرارداد متفاوت با کارگران عضو اتحادیه کارگری کارکنانش بسته است. در دانشگاهی که به‌کار مشغول بودم هفت اتحادیه کارگری و قرارداد را تجربه کرده‌ایم. دانشگاه برکلی در ایالت کالیفرنیا ۱۶ قرارداد مختلف با اتحادیه کارگری‌ کارکنان این دانشگاه در بخش خدمات غذایی در سراسر منطقه شهر سانفرانسیسکو دارد.

گذاشتن برخی کارگران در واحدهای مختلف چانه‌زنی اهمیت کاربردی دارد. در این رابطه کارفرما می‌داند که اتحادیه‌ای یکدست که همه کارگران را دربر می‌گیرد زمانی که ‌بخواهد دست به اعتصاب بزند بیشترین قدرت مختل‌سازی را خواهد داشت.

برای همین است که بسیاری از کانون‌های تولیدی و خدماتی چندین اتحادیه‌ کارگری دارند که هرکدام‌شان قراردادهایی متفاوت با طول مدت متفاوت و مهلت پایان متفاوت دارند. این سیاست تفرقه و تسلط کارفرما را مطمئن می‌کند که اگر یکی از اتحادیه‌ها دست به اعتصاب بزند اتحادیه دیگر اگر در قرارداد دسته‌جمعی خود حق اعتصاب نداشته باشد نمی‌تواند در این اعتصاب شرکت کند.

این از توانایی ما برای مبارزه مشترک با کارفرمایان متحد می‌کاهد. هنگامی که کارگران چند پاره باشند، مختل‌سازی به حداقل می‌رسد و تهدید به اعتصاب بی‌اثر می‌گردد.

کارگران راه‌آهن تنها گروهی نیستند که از سطح بالای قدرت مختل‌سازی برخوردارند که در صورت به‌کار گرفتن این قدرت می‌تواند در هر بخش دیگری که به صنعت متصل است گسترش یابد.

۴۸ هزار دانشجوی دانش‌آموخته دانشگاه کالیفرنیا، پژهش‌گران و اعضای اتحادیه کارگران خودروسازی متحد (UAW) که از اواخر آبان‌ماه دست به اعتصاب زده‌اند نیز می‌دانند که از این قدرت برخوردارند (برای شفاف‌سازی نوشته‌هایم باید بگویم دخترم دانشجوی این دانشگاه است).

هر سه شعبهٔ محلی اتحادیه کارگران خودروسازی متحد یک ماه است که در سراسر ایالت در اعتصاب به‌سر می‌برند. از آنجایی که اعتصاب آنان باعث شده است که نمره‌های درسی دانشجویان ثبت نشود، پس می‌توان گفت که قدرت مختل‌سازی این کارکنان از سطح بالایی برخوردار است. دانشجویان کارشناسی از اعتصاب کارگران و کارکنان این صنف پشتیبانی کرده و تدریس‌کنندگان و استادان به نشانه همبستگی با اعتصاب، کلاس‌ها، آزمون‌ها و تکلیف‌های درسی را لغو کرده‌اند.

رانندگان اتوبوس و حمل‌ونقل از اعتصاب حمایت کرده و در همبستگی و به‌هم‌پیوستگی با آنان باعث به‌هم‌ریختن سایر فعالیت‌های دانشگاه شده است. هر محل کار و هر فعالیت تولیدی و خدماتی، حتا بخش دولتی چندین گلوگاه دارند. دیر یا زود کارگران دیگر هم این گلوگاه‌های حیاتی را یافته و پیرامون آنها به سازمان‌دهی خواهند پرداخت.

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۱۷۲، ۱۲ دی ۱۴۰۱

کشته وزخمی‌شدن ۶ کارگر در حادثه انفجار در شرکت لابراتورهای «سیانس»

یک منبع کارگری در استان قزوین در ارتباط با حادثه روز سه شنبه (۲۰دی ماه) شرکت لابراتورهای «سیانس» در شهرک صنعتی البرز قزوین که منجر به کشته وزخمی شدن ۶ کارگرشد، توضیح داد. یک منبع کارگری درباره حادثه کشته و زخمی شدن ۶ کارگر در شرکت لابراتورهای «سیانس» به خبرنگار ایلنا، گفت: حادثه در شرکت لابراتورهای ... کشته وزخمی‌شدن ۶ کارگر در حادثه انفجار در شرکت لابراتورهای «سیانس»

ادامه

ایران, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری

«حقوق روزانه کارگران» پول نیم‌کیلو گوشت قرمز است/ سبد معیشت دو و نیم برابر شده!

امسال اوضاع معیشت از هر سال بدتر است اما تاخیر در برگزاری کمیته دستمزد از هر سال بیشتر، چرا؟ به گزارش خبرنگار ایلنا، «هر جور حساب کنیم، تا پایان آذر، سبد هزینه‌های زندگی دو و نیم برابر شده و حداقلی‌ترین معیارهای محاسبه هم این واقعیت  را نشان می‌دهد، اما مساله این است که چرا به ... «حقوق روزانه کارگران» پول نیم‌کیلو گوشت قرمز است/ سبد معیشت دو و نیم برابر شده!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

نگاهی به‌ خصوصی‌سازی در میهن‌مان: انباشتِ سرمایه از راه سلبِ مالکیت و خصوصی‌سازی!

“ژرف‌ترین، همه‌جانبه‌ترین، و موشکافانه‌ترین کاربرد تئوری مارکس و دلیل درستی آن آموزش اقتصادی اوست.“- لنین در جهان امروز لزوم توجه به فرایندهای انباشت سرمایه از راه سلب مالکیت از اهمیت برخوردار است. فرایندهای انباشت سرمایه در دوران کنونی بی‌شمارند. دیوید هاروی در کتاب جدیدش به‌نام “تاریخچه ضد سرمایه‌داری” به‌این موضوع و فرایندهای انباشت سرمایه از ... نگاهی به‌ خصوصی‌سازی در میهن‌مان: انباشتِ سرمایه از راه سلبِ مالکیت و خصوصی‌سازی!

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, دیدگاه, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, مارکسیسم

اصلاحات بازنشستگی؛ فرانسه در آستانه انفجار نارضایتی‌ها

دولت “امانوئل مکرون” رئیس جمهوری فرانسه بعد از ظهر امروز سه‌شنبه به وقت پاریس باید لایحه جنجالی اصلاحات بازنشستگی را ارایه کند؛ طرحی که به اعتقاد تحلیلگران فیوز اعتراض‌ها را در این کشور اروپایی روشن می‌کند و موجب انفجار نارضایتی‌ها خواهد شد. به گزارش ایرنا، دولت مکرون که پیش‌تر ارایه لایحه افزایش سن بازنشستگی از ... اصلاحات بازنشستگی؛ فرانسه در آستانه انفجار نارضایتی‌ها

ادامه

اختلاف طبقاتی, بازنشستگان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, فرانسه, کارگری