حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

اصلاحات بازنشستگی؛ فرانسه در آستانه انفجار نارضایتی‌ها

دولت “امانوئل مکرون” رئیس جمهوری فرانسه بعد از ظهر امروز سه‌شنبه به وقت پاریس باید لایحه جنجالی اصلاحات بازنشستگی را ارایه کند؛ طرحی که به اعتقاد تحلیلگران فیوز اعتراض‌ها را در این کشور اروپایی روشن می‌کند و موجب انفجار نارضایتی‌ها خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دولت مکرون که پیش‌تر ارایه لایحه افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ یا ۶۵ سال را به دلیل انتقادهای گسترده، اعتراض‌های مستمر اتحادیه‌های کارگری و جنجال‌های رسانه‌ای به تعویق انداخته بود، بعد از ظهر امروز باید از طرح خود رونمایی کند.

طرحی که در یکی از گزارش‌های تحلیلی شب گذشته روزنامه پرشمارگان لو فیگارو از آن به عنوان عامل بی‌نظمی جنبش‌های اجتماعی و اعتصاب‌ها یاد شده است.

در این گزارش که به قلم ویلیام پلومر (William Plummer) نگاشته شده، از عزم اتحادیه‌ها برای گسترش اعتراض‌ها سخن گفته و آمده است: [با ارایه این طرح] اجتناب از تظاهرات و اعتصاب‌ها دشوار به نظر می‌رسد و می‌تواند به سرعت رخ دهد.

بر اساس این گزارش تحلیلی، بدون در نظر گرفتن تصمیم دولت فرانسه برای افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ یا ۶۵ سال، اتحادیه‌ها از قبل آماده حمله متقابل و ایجاد بی‌نظمی هستند و دولت با رونمایی از طرح‌های اصلاحات بازنشستگی، خود را آماده شروع جریانات اعتراضی می کند.

این گزارش تاکید دارد: افزایش قیمت انرژی، تورم عمومی و همچنین تصویب‌ مکرر قوانین اجباری دولت در مجلس، همه عوامل را برای انفجار نارضایتی‌هایی که در ماه‌های اخیر احساس شده بود، فراهم و همه اتحادیه‌ها را علیه خود جمع کرده است.

نگرانی از آینده بازار کار فرانسه

در همین پیوند شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز در گزارشی با اشاره به چشم‌انداز لایحه بازنشستگی دولت، از نگرانی اتحادیه‌ها در زمینه آینده بازار کار خبر داده است.

بر اساس این گزارش، هشت اتحادیه اصلی کار فرانسه باید امروز در مورد نخستین تاریخ اعتصاب و تظاهرات در اعتراض به اصلاحات بازنشستگی تصمیم بگیرند.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ این شرایط را جبهه‌ای بی‌سابقه در ۱۲ سال گذشته ارزیابی کرده است.

۱۹ یا ۲۴ ژانویه؛ دو تاریخ برای تظاهرات

سلین ورزلتی (Céline Verzeletti) دبیر کنفدرال CGT (کنفدرالCGT سازمانی ملی است که کنفدراسیون عمومی کار فرانسه را بین کنگره‌های خود مدیریت و سازماندهی می‌کند) به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: اولین قرار می‌تواند هفته سوم ژانویه باشد. هدف این است که هر چه زودتر شروع شود، زیرا می‌دانیم که دولت می‌خواهد با عبور از بحث‌های ضروری در مجلس، خیلی سریع پیش برود.

هیچ معامله‌ای با دولت در کار نیست

فیلیپ مارتینز (Philippe Martinez) دبیرکل کنفدراسیون عمومی کار (CGT: نخستین از پنج کنفدراسیون اصلی اتحادیه‌های کارگری فرانسه که از نظر آرا بزرگترین و از نظر تعداد اعضا دومین است) نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: این وحدت یکی از کلیدهای موفقیت است.

وی تاکید کرد: این یک مولفه برای اعتماد به نفس کارکنان است و کارمندان و عوامل را تشویق می‌کند تا به طور گسترده بسیج شوند.

لوران برگر (Laurent Berger) دبیرکل کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه (CFDT) نیز در مصاحبه با روزنامه لو پاریزین تاکید می‌کند: ما همچنان با اصلاحات بازنشستگی با معیار سن مخالفیم. هیچ معامله‌ای بین قوه مجریه و این کنفدراسیون وجود نخواهد داشت.

فرانسویان مخالف اصلاحات مکرون

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارش دیگری به ابعاد گسترده مخالفت‌ها با لایحه بازنشستگی دولت مکرون که آن را ضروری جلوه می‌کند، پرداخته و اعلام کرده است: معماران، پرستاران، کارمندان آمازون و … با اصلاحات بازنشستگی مخالفند.

یکی از مخالفان لایحه دولت به این شبکه تلویزیونی فرانسه می‌گوید: من هرگز در زندگی‌ام اعتصاب نکردم، اما اگر از من خواسته شود، اعتصاب می‌کنم.

دومینیک (Dominiqu) ۵۹ ساله که در زمینه توزیع انبوه کالا فعال است‌، تاکید دارد: من ۳۰ سال است که خرده فروشی می‌کنم و پیشتر هر ۲ شانه خود را برای درمان تاندونیت به دلیل حرکات تکراری و بارهای سنگینی که در طول روز حمل می‌کنم، جراحی کرده‌ام.

این فرانسوی می‌افزاید: من هر روز در مجموع حدود ۶۰۰ کیلو بار حمل می‌کنم. برای دریافت پروتز شست نیز باید روی هر ۲ دستم عمل کنم. بنابراین اگر به من بگویند که بازنشستگی من چند ماه یا یک سال به تعویق افتاده است، نمی‌توانم آن را قبول کنم.

دومینیک تاکید دارد: هر چه سن ما بالاتر می رود، بیشتر می‌بینیم که حفظ سرعت کار سخت است. حمل بار بسیار دشوارتر از ۲۰ سال پیش است و حتی زانوهایم شروع به سست شدن می‌کنند.

این فرانسوی می‌افزاید: بسیاری از جوانان به دنبال کار هستند و من فکر می‌کنم باید آموزش ببینند تا افراد را آزاد کنند و اجازه دهند در ۶۲ سالگی بازنشسته شوند.

وی با بیان اینکه من در عمرم اعتصاب و اعتراض نکردم، تاکید دارد: اما اگر از من بخواهند این کار را انجام می‌دهم زیرا در اینجا به مرزی می‌رسیم که پذیرش آن سخت است. با درخواست بیش از حد از مردم، طناب، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، خطر پاره شدن را به دنبال دارد.

ژان (Jean) یک معمار ۲۹ ساله نیز با بیان اینکه بسیاری از همکاران من در ۶۰ سالگی به سرطان مبتلا می‌شوند، می‌گوید: رسیدن به سن ۶۰ سالگی با حفظ سلامت، کار سختی است چراکه ما هر روز روغن، سیمان، گرد و غبار و هر چیزی که در ساختمان می‌تواند وجود داشته باشد را می‌بلعیم.

وی می‌افزاید: بعضی از همکارانم دچار شکستگی شده‌اند و همچون اردک راه می‌روند و باید مدام به آنها کمک کنید. آنها دیگر نمی‌توانند عادی کار کنند. پس اگر لازم باشد تا ۶۴ سالگی ادامه دهم آنهم وقتی آنها را اینطور می‌بینم، می‌دانم که سالم نخواهم ماند.

بازنشستگی در فرانسه یک امر انتزاعی می‌شود

جوانا (Joanna) ۴۵ ساله، پرستار روانپزشکی نیز با بیان اینکه من روی بازنشستگی خود حساب نمی‌کنم، می‌گوید: غیرممکن است که ۲۲ سال دیگر به عنوان پرستار بمانم. وقتی من شروع کردم، می‌توانستید در ۵۵ سالگی وقتی سه فرزند داشتید یا در ۵۷ سالگی بازنشسته شوید، اما این روند مدت‌هاست که تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه پرستار روانپزشکی کار سختی است، می‌افزاید: این یک بار ذهنی سنگین است. به طور مشخص تمام بدبختی‌های دنیا را می‌بلعید و داستان‌های بسیار سخت را در طول مصاحبه جذب می‌کنید.

جوانا ادامه می‌دهد: بازنشستگی در حال تبدیل شدن به چیزی انتزاعی‌تر و انتزاعی‌تر است و من دیگر به آن اعتقاد ندارم.

یک فرانسوی ۴۶ ساله با اسم مستعار سوفیان (Sofiane) که کارگر آمازون در یک کلانشهر بزرگ است نیز می‌گوید: صبح امروز در مورد اصلاحات بازنشستگی با همکارانم صحبت می‌کردیم. همه منزجر شده‌اند.

نگاهی به‌ خصوصی‌سازی در میهن‌مان: انباشتِ سرمایه از راه سلبِ مالکیت و خصوصی‌سازی!

“ژرف‌ترین، همه‌جانبه‌ترین، و موشکافانه‌ترین کاربرد تئوری مارکس و دلیل درستی آن آموزش اقتصادی اوست.“- لنین در جهان امروز لزوم توجه به فرایندهای انباشت سرمایه از راه سلب مالکیت از اهمیت برخوردار است. فرایندهای انباشت سرمایه در دوران کنونی بی‌شمارند. دیوید هاروی در کتاب جدیدش به‌نام “تاریخچه ضد سرمایه‌داری” به‌این موضوع و فرایندهای انباشت سرمایه از ... نگاهی به‌ خصوصی‌سازی در میهن‌مان: انباشتِ سرمایه از راه سلبِ مالکیت و خصوصی‌سازی!

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, دیدگاه, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, مارکسیسم

شکست مذاکرات دولت انگلیس و اتحادیه‌های کارگری / اعتصابات جدید در راه است

سخنگوی اتحادیه‌های کارگری در انگلیس اعلام کرد که مذاکرات بین وزیر بهداشت و این اتحادیه‌ به دلیل اتخاذ مواضع ناعادلانه از سوی دولت به شکست انجامیده است. به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی اتحادیه‌های کارگری عصر دوشنبه اعلام کرد: مذاکرات بین استیو بارکلی وزیر بهداشت انگلیس و اتحادیه‌های کارگری که در ... شکست مذاکرات دولت انگلیس و اتحادیه‌های کارگری / اعتصابات جدید در راه است

ادامه

اختلاف طبقاتی, انگلستان, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, غرب اروپا, کارگری

عقب نشینی نخست‌وزیر انگلیس در برابر موج اعتصاب‌ها

نخست وزیر انگلیس با عقب نشینی در برابر اعتصاب‌ها اعلام کرد که آماده بحث در مورد افزایش حقوق پرستاران است. به گزارش مهر به نقل از الجزیره، «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس در عقب نشینی معنا داری گفته است که مایل است برای پایان دادن به بزرگترین موج اعتصابات در دهه‌های اخیر درباره افزایش دستمزد ... عقب نشینی نخست‌وزیر انگلیس در برابر موج اعتصاب‌ها

ادامه

اعتراضات اجتماعی, انگلستان, پرستاری, جهان, خبر, غرب اروپا, کارگری

مرگ یک کارگر در معدن زغال‌سنگ طبس

منابع کارگری در معدن زغال‌سنگ طبس به خبرنگار ایلنا گفتند: حوالی ساعت ۹:۳۰ صبح امروز یکشنبه ۱۸ دی ماه، یکی از همکاران ما حین انجام کار، بر اثر برخورد با یکی از واگن‌های حمل زغال‌سنگ جان خود را از دست داد. یک منبع کارگری درباره جزئیات بیشتر حادثه مرگ کارگر معدن طبس گفت: حادثه برخورد ... مرگ یک کارگر در معدن زغال‌سنگ طبس

ادامه

ایران, حقوق بشر, حوادث, خبر, کارگری